Nissan Juke 1.6 DIG-T All-Mode (2013)
Met een speels randje
Dat een onderscheidend uiterlijk een argument kan zijn om kopers over de streep te trekken, bewijst de Nissan Juke wel. De Japanner kun je namelijk met de beste wil van de wereld niet doorsnee noemen, door zijn eigenzinnige, met lampunits bezaaide front en opmerkelijke kontje. En toch weet de Juke heel wat mensen te overtuigen van zijn charmes, want wat de verkoopcijfers betreft, is Nissan in elk geval dik tevreden. En in eerdere testen hebben wij al vastgesteld dat de Juke onderhuids ook een behoorlijk prettig ding is.
Vierwielaandrijving
Cross-overs zijn vreemde auto's. Vaak zijn ze voorzien van relatief grote koetswerken die niet de binnenruimte bieden die je verwacht, dus lopen ze op praktisch gebied achter op hun 'gewonere' familieleden. Een ander vreemd verschijnsel is het feit dat dit soort auto's hun SUV-achtige uiterlijk, dat je toch snel aan offroaden koppelt, vaak combineren met voorwielaandrijving. Ze ogen alsof ze zelfverzekerd de prut in kunnen, maar lopen op de eerste de beste gladde helling net zo snel vast als de Astra of Octavia van de buurman. In het geval van deze testauto kiezen we voor de verandering wél eens voor de versie met 4x4, want die zijn wel degelijk leverbaar. Bij een integraal aangedreven Juke kom je direct terecht bij de curieuze 1.6 DIG-T met maar liefst 190 pk! Deze bijzondere turbomotor is de enige krachtbron die kan worden gekoppeld aan het All Mode-systeem. Als je de Juke als vierwielaandrijver bestelt, beschik je meteen over een automatische transmissie. De Nissan stuurt zijn vermogen naar de wielen via een continu variabele transmissie. Daardoor brult de Juke het uit zodra je vol accelereert (de CVT houdt het toerental immers op het meest efficiënte punt), maar hij past vreemd genoeg prima bij de vlotte Juke. Zodra je wilt versnellen, is de automaat mooi alert en klimt de snelheidsmeter voor je het weet naar het gewenste getal. Welbeschouwd is de Nissan érg krap voor een auto van 4,13 meter. Bovendien is een kofferbakinhoud van 207 liter bij vierpersoons bezetting niet ideaal voor bestuurders die veel spullen willen vervoeren. Ook de zitpositie in de Juke kon beter. De Nissan is behoorlijk krap en biedt voor de bestuurder geen diepteverstelling van de stuurkolom.
Ondanks de hoge koets en dito zwaartepunt is de Juke verrassend wendbaar en speels. Het is jammer dat Nissan het onderstel vrij hard heeft gemaakt in de zoektocht naar dynamiek, maar daar krijg je wel vlotte reacties voor terug. De Juke is zelfs verrassend spannend, ook wanneer je in een snelle bocht plots van je gas gaat: door de plotselinge verschuiving van gewicht wil de achterkant zowaar een stapje opzij zetten en kun je de Juke desgewenst met het gaspedaal sturen. Voor negen van de tien bestuurders is dit vast totaal niet van belang, maar het speelse kantje van de Juke is zeker het vermelden waard.
Oordeel
De voornaamste attracties van de Juke zijn z’n vermakelijke weggedrag en de serieus sterke motor. Als totaalpakket overtuigt hij minder.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Juke 1.6 DIG-T All-Mode Tekna |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 34.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.618 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.765 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.530 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 728 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,6s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 169 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan Juke

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.