Nissan Juke 1.6 DIG-T Acenta (2010)
Als in een indianenpak
De Juke is een alternatief voor de 'gewone' hatchbacks uit het B-segment (zoals Clio en Polo), maar dan met een hogere zitpositie en een wat dikker uiterlijk dan z'n concurrenten. Ten opzichte van de verstandige Note en de comfortabele Cube moet de Juke het sportieve alternatief zijn. Nissan mikt ook op kopers van auto's als de Citroën DS3 en de Alfa Romeo Mito.
Mensen die wel eens wat anders willen, dus. De Juke past in dat plaatje. Heel verfrissend in een tijd dat fabrikanten steeds meer samenwerken, wat resulteert in modellen die alleen van elkaar verschillen door de logo's op neus en kont. Nee, dan de Juke. De snoet van de compacte cross-over is niets minder dan spraakmakend; bovenop trekken puntige lichtunits de aandacht. Daarin vind je de stadlichten terug, terwijl de dimlichten een plekje hebben gekregen in de grote ronde units naast de grille, die volgens Nissan zijn geïnspireerd op de extra koplampen van (klassieke) rallyauto's. Opvallend is ook de bumper, met onder de kentekenplaat drie grote ronde gaten die de radiateur van lucht voorzien. Vanaf de zijkant bezien vallen vooral de enorme wielkasten op, die minimaal 16-inch wielen herbergen en optisch doorlopen in het plaatwerk. Daarnaast is de scherp aflopende daklijn, die net als bij de 370 Z en GT-R vlak boven de voorruit knikt, essentieel voor z'n herkenbaarheid. Eenmaal binnen valt vooral de brede middenconsole op en de tunnelconsole, die je in allerlei kleuren kunt bestellen. Verder herkennen we een hoop knoppen en vormen uit andere Nissans. De ergonomie is dan ook prima.
Leuke vondst
De Juke herbergt trouwens een vondst in de vorm van het Dynamic Control System. In de basis zie je knoppen om de airco en ventilatie mee te bedienen. Met één druk op de D-Mode knop verandert het aircocluster echter in een paneel om de instellingen van de auto mee aan te passen. De icoontjes van de airco maken plaats voor toetsen met 'Sport', 'Normal' en 'Eco', waarmee je vervolgens de gasrespons en directheid van de stuurbekrachtiging kunt aanpassen. Dat scheelt een hoop knoppen en komt de overzichtelijkheid enorm ten goede. De ruimte op de bestuurdersstoel is voldoende, jammer dat je het stuurwiel alleen in hoogte kunt verstellen. De zitpositie is acceptabel, met leuk uitzicht op de twee stadslichtbobbels. Achterin en in de bagageruimte valt de Juke tegen.
Eenmaal onderweg laat de auto zich eenvoudig en helder besturen, met een lineair werkende stuurbekrachtiging en een strakke zesversnellingsbak. Wij reden met de 1.6 DIG-T-krachtbron, die debuteert in de Juke. Die letters staan voor Direct Injection Gasoline Turbo, ofwel een compacte turbomotor met directe inspuiting en continu variabele nokkenastiming, die een vermogen van maar liefst 190 pk op straat legt. Het is geen verrassing dat de DIG-T sterk genoeg is, al gebeurt er onder de 2.000 tpm niet zo gek veel, maar eenmaal op stoom knalt de turbo erin en raast de compacte cross-over ervandoor. De krachtsopbouw had dus wat fraaier gekund, maar wie de toeren een beetje op niveau houdt, heeft aan de Nissan Juke 1.6 DIG-T beslist een lekker autootje.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Juke 1.6 DIG-T Acenta |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.618 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.765 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.530 mm |
Massa leeg | 1.286 kg |
Laadvermogen | 449 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 663 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | g.o. s / g.o. s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | g.o. s / g.o. s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan Juke

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.