Nissan Juke 1.6 DIG-T Acenta (2010)

Als in een indianenpak

Nissan Juke 1.6 DIG-T
Je kunt Nissan niet betichten van gebrek aan lef, want met de Juke heeft het merk na de Cube weer een aandachtstrekker van jewelste neergezet. Rijden in deze cross-over voelt alsof je in een indianenpak door een drukke winkelstraat loopt.

De Juke is een alternatief voor de 'gewone' hatchbacks uit het B-segment (zoals Clio en Polo), maar dan met een hogere zitpositie en een wat dikker uiterlijk dan z'n concurrenten. Ten opzichte van de verstandige Note en de comfortabele Cube moet de Juke het sportieve alternatief zijn. Nissan mikt ook op kopers van auto's als de Citroën DS3 en de Alfa Romeo Mito.
Mensen die wel eens wat anders willen, dus. De Juke past in dat plaatje. Heel verfrissend in een tijd dat fabrikanten steeds meer samenwerken, wat resulteert in modellen die alleen van elkaar verschillen door de logo's op neus en kont. Nee, dan de Juke. De snoet van de compacte cross-over is niets minder dan spraakmakend; bovenop trekken puntige lichtunits de aandacht. Daarin vind je de stadlichten terug, terwijl de dimlichten een plekje hebben gekregen in de grote ronde units naast de grille, die volgens Nissan zijn geïnspireerd op de extra koplampen van (klassieke) rallyauto's. Opvallend is ook de bumper, met onder de kentekenplaat drie grote ronde gaten die de radiateur van lucht voorzien. Vanaf de zijkant bezien vallen vooral de enorme wielkasten op, die minimaal 16-inch wielen herbergen en optisch doorlopen in het plaatwerk. Daarnaast is de scherp aflopende daklijn, die net als bij de 370 Z en GT-R vlak boven de voorruit knikt, essentieel voor z'n herkenbaarheid. Eenmaal binnen valt vooral de brede middenconsole op en de tunnelconsole, die je in allerlei kleuren kunt bestellen. Verder herkennen we een hoop knoppen en vormen uit andere Nissans. De ergonomie is dan ook prima.

Leuke vondst
De Juke herbergt trouwens een vondst in de vorm van het Dynamic Control System. In de basis zie je knoppen om de airco en ventilatie mee te bedienen. Met één druk op de D-Mode knop verandert het aircocluster echter in een paneel om de instellingen van de auto mee aan te passen. De icoontjes van de airco maken plaats voor toetsen met 'Sport', 'Normal' en 'Eco', waarmee je vervolgens de gasrespons en directheid van de stuurbekrachtiging kunt aanpassen. Dat scheelt een hoop knoppen en komt de overzichtelijkheid enorm ten goede. De ruimte op de bestuurdersstoel is voldoende, jammer dat je het stuurwiel alleen in hoogte kunt verstellen. De zitpositie is acceptabel, met leuk uitzicht op de twee stadslichtbobbels. Achterin en in de bagageruimte valt de Juke tegen.

Eenmaal onderweg laat de auto zich eenvoudig en helder besturen, met een lineair werkende stuurbekrachtiging en een strakke zesversnellingsbak. Wij reden met de 1.6 DIG-T-krachtbron, die debuteert in de Juke. Die letters staan voor Direct Injection Gasoline Turbo, ofwel een compacte turbomotor met directe inspuiting en continu variabele nokkenastiming, die een vermogen van maar liefst 190 pk op straat legt. Het is geen verrassing dat de DIG-T sterk genoeg is, al gebeurt er onder de 2.000 tpm niet zo gek veel, maar eenmaal op stoom knalt de turbo erin en raast de compacte cross-over ervandoor. De krachtsopbouw had dus wat fraaier gekund, maar wie de toeren een beetje op niveau houdt, heeft aan de Nissan Juke 1.6 DIG-T beslist een lekker autootje.

Video

Signalement

Merk Nissan
Model Juke 1.6 DIG-T Acenta
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.020

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.618 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.135 mm / 1.765 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.530 mm
Massa leeg 1.286 kg
Laadvermogen 449 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 663 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 g.o. s / g.o. s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 g.o. s / g.o. s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Nissan
Nissan Juke DIG-T 114 Acenta (5D/6H)
€ 541
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum