Nissan Almera 1.5 Luxury (2001)

Karakter verkoopt

Nissan Almera 1.5 Luxury
Nissan heeft het boetekleed aangetrokken en volmondig toegegeven dat hun auto"s meer emotie moeten oproepen. Daarom werd de Nissan Almera bij de laatste vernieuwing een stuk karakteristieker. En met succes.

Nissan heeft jaren van dalende verkopen meegemaakt: in "89 had de Sunny 3% marktaandeel, de Almera daalde naar 0,8%. Daarom kreeg deze Nissan meer een eigen gezicht en met resultaat: marktaandeel 0,95%, tendens stijgend. Glanzende gelaten bij Nissan-liefhebbers dus. De Almera komt inderdaad niet als saai over. Integendeel: hij heeft onze complimentjes al eerder ontvangen. Het Nissan-gezicht is lekker "agressief" door de scheve koplampen en de spijl in de grille laat de luchtinlaten als neusgaten overkomen. Sprekend. Het golflijntje in het dak, "surftail" volgens Nissan, geeft de auto ook iets spannends. Inderdaad: wie in het donker slechts de contouren van de Almera ziet, herkent hem meteen aan zijn "surftail". De Almera is van binnen een verademing. Deze Almera Luxury is voorzien van een speels gekleurd interieur. De onderzijde is grijs, de bovenkant zwart, zodat het geheel minder massief oogt. Verder is het materiaal hoogwaardiger en zijn er veel leuke details: bergvak midden op het dashboard, tassenhaak, zonnebrilhouder, parapluhouder, kofferriem, bekerhouders vóór en een middenarmsteun achter met bergvak en bekerhouders. Bij de Almera is het niet de vraag "Waar laat ik het rolletje drop?" maar "Waar heb ik het toch gelaten?" Toch: hij heeft niet één vak met slot. Allemaal zaken die belangrijk zijn voor het welbehagen van de inzittenden, maar het gaat uiteindelijk om ruimte en comfort in een interieur. Nissan kiest voor vrij harde stoelen, waarbij bijna ieder redactielid dezelfde klacht heeft: geen steun onderin de rug. We steken de Almera wel een pluim op de antenne omdat hij vier airbags, vijf verstelbare hoofdsteunen en vijf driepunts rolgordels heeft.
Nissan stelt met de Luxury niet teleur: alle spiegels en ramen zijn elektrisch te bedienen, radio/cassettespeler met bediening aan het stuur is aan boord en airco houdt het hoofd koel. Op de achterbank zijn er bij de Almera geen kopzorgen, want er is ook nog eens hoofdruimte in overvloed. Maar de beenruimte achterin is absoluut ontoereikend voor een beetje tiener. Tiener? Zelfs het éénjarig zoontje van een redactielid werd in zijn stoeltje gedwongen zijn beentjes in te trekken. Pa moet bij de Almera bovendien zijn hoofd intrekken bij het opbergen van de buggy in de bagageruimte: de stahoogte onder de klep is beperkt.

Onvoldoende pit

De Almera 1.5i zou met 90 pk toch echt zijn mannetje moeten staan, maar dat valt tegen. De motor trekt niet lekker door de toeren en dat blijkt uit de tijd van 0-100: 13,4 s. De Almera voelt daardoor traag aan en dat viel in de stormachtige testperiode met wind op kop nog eens extra op. Daarnaast wordt het de motor door de lange bakoverbrengingen niet gemakkelijk gemaakt. Bij 100 km/h in vijf moet hij bij slechts 2.750 tpm eraan sjorren. Dat laat zich gelden in de tussenacceleraties. Van 80 naar 120 in vijf doet hij er zelfs 24,7 s over. Bovendien is 1 op 11,7 ook niet eens fraai. De Almera is daarmee iets onzuiniger dan tijdens de vorige logeerpartij en dat zou best eens aan de harde wind en de trip van een collega met flinke belading kunnen liggen: dan moet de Almera op toeren gehouden worden om met het verkeer mee te kunnen en dat kost brandstof. Om de Almera op toeren te houden moet er teruggeschakeld worden en we zeggen het nogmaals: de Almera heeft geen klik/klak-bak zoals we van Japanners gewend zijn. Onderstel en besturing: comfortabel, gemoedelijk onderstuurd en geen bijzonder scherpe besturing. De Almera doet het snelle bochtenwerk niet super enthousiast, zonder dat we van tegenzin kunnen spreken. Alleen de motor werkt niet mee: gas geven of lossen heeft nauwelijks gevolgen voor de aandrijfkracht en dus de balans van de Almera in bochten. Dit onderstel verdient een krachtigere motor. Drempels of beroerd gelegde klinkers neemt hij comfortabel. De Almera geeft echter af en toe wel de indruk dat de wielen het niet helemaal meer volgen. Nissan rekent voor de Almera 1.5i Luxury f 37.950 (e 17.220). Daarvoor krijg je onder meer airco, radio/cassettespeler en een extra setje elektromotoren voor de achterramen en linker buitenspiegel. Hij geeft dus beslist waar voor zijn geld.

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 1.5 Luxury
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.325

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.184 mm / 1.706 mm / 1.448 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.170 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 600 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,8 s / 24,7 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km