Mitsubishi Space Star 1.0 Intense (2013)
Nieuwe ster
De nieuwe compacte auto zou de naam Mirage krijgen, maar die bleek al geclaimd door een ander merk, dus was er een alternatief nodig. Mitsubishi koos voor Space Star. Merkwaardig, want dat was een totaal andere auto. Met zijn lengte van 3,71 meter is hij weliswaar iets groter dan het gros van de A-tjes, zijn breedte en hoogte passen wel in die klasse.
Omdat de Space Star wereldwijd moet worden verkocht, heeft Mitsubishi gekozen voor een uiterst voorzichtig ontwerp. En profil ziet hij er best frivool uit, dankzij de oplopende taillelijn en de twee profielen in het plaatwerk. Vanaf die kant valt ook de fikse wielbasis op. Ook schuin van achteren oogt de kleine Mits fris en bijdetijds. Het front is de minst aansprekende kant
Voor een auto in deze klasse is hij best ruim. Er valt goed te zitten op de achterbank, maar niet met drie personen. Daarvoor is hij echt te smal. Ook de bagageruimte is groter dan we in deze klasse gewend zijn.
Goed en verzorgd
Binnen wacht ons een aangename verrassing. Allereerst een leuk dashboard, waaraan je niet ziet dat het om een goedkope auto gaat. De gebruikte materialen zijn weliswaar vrij hard, maar alles oogt goed en verzorgd. Dankzij de klimaatregeling en de ingebouwde radio-cd en startknop krijg je eerder de indruk dat je met een auto uit het B-segment onderweg bent.
De driecilinder is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Zo ook in deze Japanner. Hij is goed voor 71 pk en 88 Nm, waarmee je goed uit de voeten kunt. Bij stationair toerental voel je hem trillen, eenmaal op toeren voel je geen verschil met een viercilinder. Je hoort het wel, maar dat is allerminst hinderlijk; die typische roffel klinkt juist wel leuk. Bij een laag toerental gebeurt er zeer weinig. Eenmaal flink op toeren is er best wat leven in de brouwerij. Vanuit stilstand naar 100 km/h gaat redelijk vlot, maar wil je van 80 naar 120 km/h in vijf, dan is geduld vereist. Daar is ook de lange eindoverbrenging debet aan. Schakelen is ook geen ramp; dat doet de vijfbak erg goed. Met het goed in de hand liggende pookje klik je probleemloos en met korte slagen door het schema. De Space Star toont zich een bescheiden innemer. Wij scoorden 1 op 18,5; niet gek.
De elektrisch bekrachtigde besturing werkt op lage snelheden erg licht. Naarmate het tempo stijgt, neemt de assistentie af en heb je meer contact met de voorwielen. Dankzij het lage gewicht laat de Mitsubishi zich, ondanks zijn smalle bandjes, verrassend hard door een bocht gooien zonder te gaan schuiven. Zijn weggedrag is probleemloos. De afstemming van vering en demping doet ook vrij volwassen aan. Zeker niet te stevig of stuiterig, waarbij de relatief grote wielbasis ook een duit in het zakje doet. Alles bij elkaar rijdt deze nieuwe Space Star voor zijn segment bovengemiddeld goed.
Oordeel
Voor de kleine beurs biedt de Mitsubishi Space Star een puike uitrusting, prettige rijeigenschappen en lage exploitatiekosten.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Space Star 1.0 Intense |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 71 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 88 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.710 mm / 1.665 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 13,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,6 s / 11,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 19,6 s / 24,5 s |
Brandstofverbruik | 4,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 92 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Mitsubishi Space Star: zo bevalt goedkoopste nieuwe auto
Voor €5.000 zo'n stoere Kia Picanto of toch een andere kleine occasion?
Occasion Test: Mitsubishi Space Star (2015) vs. Peugeot 108 (2014)
Test: Suzuki Celerio vs Space Star vs Peugeot 108
Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.