Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic (2012)

Echte Sports Utility

Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic
Wat moet je eigenlijk met een SUV? Is dat een totaal overbodig soort auto of voegt hij echt iets toe? De komst van de derde generatie Mercedes-Benz M-klasse geeft ons een goed excuus om te kijken of het antwoord op deze vraag in de loop ter tijden is veranderd.

De designkenmerken die met de SLS zijn geïntroduceerd, sijpelen duidelijk door naar alle nieuwe modellen. De schuingeplaatste C-stijl blijft een beetje jammer, maar verder is de nieuwe M-klasse vrij stijlvol en relatief ingetogen. Aan de binnenkant is het thuiskomen voor elke Mercedes-Benzrijder. Koel en mooi, met een sublieme afwerking. Het hout is gelukkig achterwege gebleven in ons testmodel; wij zijn blijer met de aluminiumafwerking zoals we die nu zien. Het Comand-systeem met de bekende ronde knop op de middentunnel houdt de boel redelijk opgeruimd. We vinden nog wat extra knoppen op die middentunnel, om de offroad- en onderstelinstellingen van de auto te regelen. Het multimediascherm is relatief klein, maar de daarop geleverde informatie is wel weer uitgebreid. De klokken voor je neus zijn prachtig en goed afleesbaar.

De motor is een 3,5-liter turbodiesel V6 die niet langer de naam CDI mag dragen. Mercedes geeft zijn nieuwe zescilinderdiesels de naam Bluetec mee. Welke naam het beestje ook draagt, snel is de auto sowieso. Het koppel bedraagt maar liefst 620 Nm en is al bij 1.600 tpm beschikbaar. Al rond de 1.200 toeren begint het blok op stoom te komen, waardoor het gewicht van krap 2.100 kg zelden een probleem is. Los van zijn kracht is de V6 ook erg geciviliseerd. Het samenspel met de zeventrapsautomaat is prima: deze schakelt niet te snel terug, waardoor je de auto goed op koppel kunt rijden. Dat ook deze M-klasse een 'zwaar' gaspedaal heeft, helpt hierbij.

Ongelooflijk stil

De zitpositie is prima. De stoelen zouden meer zijdelingse steun kunnen geven, maar je hebt wel veel ruimte om je heen. Het stuur kan vrij ver naar je toe en de stoel relatief ver omlaag. Qua comfort is de Benz onovertroffen. Niet alleen doordat het onderstel erg soepel is, maar ook doordat de auto ongelooflijk stil is. Het sturen gaat vrij sterk bekrachtigd, maar Amerikaans slap wordt het nooit. Onze auto was voorzien van Airmatic, de luchtvering van Mercedes. Dit zorgt ervoor dat de auto nauwelijks overhelt. Sportiever kan altijd, maar om nu te zeggen dat we er echt behoefte aan hebben gehad: nee. De sportstand van het onderstel zorgt er al voor dat je met hoogst illegale snelheden snelweg-fly-overs kunt nemen.

Gaan we naar de achterbank, dan is hier ruimte genoeg om aan aantal volwassen heel Europa door te rijden zonder dat er klachten komen. Uiteraard hebben die passagiers een eigen klimaatregeling en onze versie had nog een entertainmentsysteem achter gemonteerd ook. Die luxe achterin is niet ten koste gegaan van de bagageruimte, die 690 liter bedraagt. Met opgeklapte banken kom je zelfs op 2.010 liter. Stouwen maar!

De tijden dat SUV's daadwerkelijk het terrein in gingen, liggen ver achter ons, maar de gedachte dat het in theorie kan, is voor veel kopers erg prettig. Aan de ML heb je in dat geval een goede, zeker met het On&Off Road-pakket. Geholpen door sperdifferentiëlen, een verstevigde onderkant, een lage gearing en de al genoemde luchtvering die de hoogte van de koets kan aanpassen, worstel je jezelf over heuvels, door water of langs besneeuwde afdalingen alsof het niets is. Terwijl je zit te genieten van Vivaldi via het Harmon Kardon-systeem.

Oordeel

4 sterren

Een SUV zoals die ooit bedoeld was. Qua ruimte onverslaanbaar, qua comfort ook. Niet meer zo week als voorheen, zeker met luchtvering.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model ML 350 BlueTEC 4Matic
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 84.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 190 kW / 258 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 620 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.804 mm / 1.926 mm / 1.796 mm
Wielbasis 2.915 mm
Massa leeg 2.075 kg
Laadvermogen 875 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/65R17Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,4s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 179 g/km

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.