Mercedes-Benz CLS 350 BlueEFFICIENCY (2011)

Business as unusual

Mercedes-Benz CLS 350 BlueEFFICIENCY
Als geslaagd zakenman of anderszins vermogend en bevoorrecht mens kun je bij het kiezen van een auto natuurlijk de voor de hand liggende weg inslaan. Maar het kan ook minder alledaags, bijvoorbeeld een Mercedes-Benz CLS 350.

Ten opzichte van de vorige CLS is de nieuwe nog uitgesprokener. Naast het ranke, vloeiende lijnenspel dat grotendeels behouden bleef, zien we bij de verse CLS veel meer scherpe vouwen en hoeken, waarbij vooral die schuin aflopende vouw langs de zijkant nogal opvallend is, zeker omdat die overloopt in de contouren van het achterspatbord. Een design waarvoor je niet meteen als een blok valt, maar die naarmate de tijd vordert, groeit op je netvlies. Het front is er wat ons betreft flink op vooruit gegaan. De scherpgesneden lijnen van grille en koplampen geven hem een veel sprekender uitstraling. Aan de achterkant zorgen slankere lichtunits voor een verfijndere look.
Bij een uitbundig koetswerk verwacht je binnenin op z'n minst een boeiende werkplek. De CLS stelt je niet teleur, zeker omdat Mercedes niet voor de weg van de minste weerstand heeft gekozen en klakkeloos het dashboard van de E-klasse heeft gekopieerd. Jazeker, het vertoont sterke overeenkomsten, maar er zijn duidelijke verschillen, zoals de plaatsing van het beeldschermpje, de vorm van de ventilatieroosters, de indeling van de knoppen op de middenconsole en de vorm van de inleg op dashboard en portieren. Scherpe en afgeronde vormen gaan hand in hand binnen in de Benz en geven het interieur een chique uitstraling, zoals bij een auto van deze status hoort. En het is niet alleen uitstraling; materialen en afwerking zijn ook gewoon top.


Atmosferische V6
Mercedes heeft de CLS voorzien van een atmosferische V6. Maar niet zomaar eentje, want de splinternieuwe 3,5-liter is voorzien de derde generatie directeinspuittechniek met zeer nauwkeurig werkende piëzo-injectoren. Resultaat: meer vermogen en een lager verbruik. Best knap. De V6 gromt lekker op de achtergrond, maar klinkt verder niet spectaculair. Qua prestaties kom je niets tekort en met een gemiddeld brandstofverbruik van 1:9,5 is er op dat vlak ook weinig te klagen.
Achter de V6 is een traditionele automaat gemonteerd, die is voorzien van zeven trappen. Deze transmissie schakelt niet supersnel, maar opereert wel weer heel soepel. Het rijkarakter wordt er relaxter van en dat past gewoon goed bij deze supercoupé.

De Mercedes E-klasse staat bekend om z'n ongekende comfort, waarbij sportiviteit in geen velden of wegen is te bekennen. Geldt dat ook voor de CLS? Slechts ten dele. Comfort voert nog steeds de boventoon, maar hij stuurt een stuk scherper. Nog altijd net zo licht als de E en met directere reacties. En dankzij de optionele Airmatic-luchtvering blijft het overhellen in bochten enorm binnen de perken, waardoor de auto veel dynamischer is dan je zou verwachten. Tel daar de 'dynamische multicontourstoelen' bij op die je in de bocht op je plaats houden door de wangen van de leuning aan één kant razendsnel op te blazen en je waant je bijna in een echte sportauto.
Vierdeurscoupés staan niet bekend om de riante hoofd- en beenruimte achterin. Ook bij de CLS houdt het allemaal niet over, ook de instap niet. Maar goed, dat is nu eenmaal de cool tax die je betaalt om in zo'n afwijkende auto te rijden.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLS 350
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 74.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.940 mm / 1.881 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.874 mm
Massa leeg 1.635 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,6 s (fabrieksopgave: 6,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,2s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum