Mercedes-Benz C 300 Bluetec Hybrid (2014) - Test

Een tsunami van koppel

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC Hybrid
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC HybridMercedes-Benz C 300 BlueTEC Hybrid
AutoWeek 44 2014
AutoWeek 44 2014

Je leest het in AutoWeek 44 2014

De gloednieuwe C-klasse is een extreem indrukwekkende auto. Helaas zijn de instapmotoren niet zo denderend, terwijl die juist noodzakelijk zijn voor een lage bijtelling. Maar er is een meer dan uitstekend alternatief.

Koppel heb je nooit te veel. Het is eigenlijk bij zo goed als elke auto belangrijker dan vermogen, tenzij een dynamisch karakter prioriteit heeft. Veel koppel betekent dat je een auto heel soepel van z'n plek krijgt of in een vloek en een zucht de snelheid ervan opvoert. Niet terugschakelen, geen toeren maken, niet wachten tot de turbo op gang komt. Juist elektromotoren onderscheiden zich hierin. Uiteraard moet er wel wat vermogen achter zitten, anders volgt na de eerste stoot power teleurstelling, zoals in de laatste Honda CRZ. Maar wat als je een elektromotor met een krachtige dieselmotor combineert? Laat dat nu net gebeurd zijn bij de Mercedes-Benz C 300 Bluetec Hybrid. Hij heeft een aandrijflijn die we al kennen uit de E-klasse. Als basis dient de motor uit de C 250 diesel: een 2,1-litermotor met 204 pk en 500 Nm. In Nederland is de geknepen versie met 170 pk bekender en wel als C 220 Bluetec. Die motor is in geen van beide versies fijnzinnig, ook al is er veel koppel beschikbaar. In de Bluetec Hybrid krijg je er echter een elektromotor bij, die 27 pk en 250 Nm levert. Opvallend genoeg rept de fabríék nergens van het maximum- koppel die deze combi oplevert. Enig speurwerk van de Nederlande importeur levert uiteindelijk een grafiek op, waaruit blijkt dat dat zo'n 605 Nm is bij 1.500 tpm. Maar bij 1.000 tpm heb je al zo'n 475 Nm! De gezamenlijke krachtsinspanning is in de praktijk zonder meer overweldigend. Vooral doordat Mercedes het toerental zo laag mogelijk houdt. De automaat is ingesteld op souplesse en het benutten van koppel bij lage toerentallen. Omdat de Benz er in deze regionen nu een stoot elektropower bij krijgt, hoeft de bak niet terug te schakelen als je wilt versnellen. Dit geeft de auto nóg meer sereniteit dan hij al had.

En daarmee is deze Mercedes C 300 Bluetec Hybrid een zeer aantrekkelijke auto. De meerprijs valt te overzien. Met € 50.395 is de auto slechts een paar honderd euro duurder dan de C 250 Bluetec, die daardoor per direct overbodig is in Nederland, en € 4.000 duurder dan de C 220 Bluetec. Voor dit bedrag krijgt de Mercedes dus een stoot extra vermogen en bovendien een veel betere aandrijflijn. En, o ja, hij is heel 2015 goed voor 20 procent bijtelling door de lage CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer, en als particulier is zuinig rijden nog gemakkelijker. Vergeet die instapmotoren maar, dit is de C-klasse die je moet hebben. Tenzij je AMG-fan bent, natuurlijk.

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum