Mercedes-Benz C 180 Kompressor Classic Class (2003)
Instap-Klasse
Het huidige model van de Mercedes-Benz C-Klasse kwam begin 2000 op de markt en zette de nieuwe lijn door die met de S-Klasse was ingezet. Er is dan ook veel van het topmodel van Mercedes in te herkennen, de jongste C-Klasse borduurt voort op hetzelfde thema. De huidige C ziet er beduidend dynamischer en sportiever uit dan zijn voorganger. Het front is bijna frivool, met die in elkaar overlopende koplampen, terwijl het kontje vrij traditioneel van opzet is. De degelijkheid straalt er vanaf. Het enige detail dat letterlijk en figuurlijk uitblinkt in originaliteit is de richtingaanwijzer, die verwerkt is in de buitenspiegel. Wat betreft de zichtbaarheid is dat een perfecte plek. Aan de andere kant is die plaats ook wel weer kwetsbaar, bijvoorbeeld op smalle weggetjes als tegenliggers het weigeren om een beetje in te schikken.
Interieur
Ondanks de vele kwaliteiten van de C-Klasse zag de Nederlandse Mercedes-importeur de verkoop van de C iets wegzakken. En daarom kreeg de C Classic de toevoeging 'Class'. Voor een meerprijs van slechts € 995 heb je dan een automatische airco, lichtmetalen wielen en metallic lak. Overigens geldt deze aanbieding alleen voor de Classic-uitvoering, gecombineerd met een beperkt aantal motorvarianten.Het binnenste van de C-Klasse kenmerkt zich vooral door degelijkheid en het laat je nadrukkelijk voelen dat je met een hoogwaardig product te maken hebt. Het is met veel zorg voor kwaliteit en detail in elkaar geschroefd. Dat zie je en dat voel je. De bestuurder kijkt uit op een royaal bemeten snelheidsmeter, toerenteller en klok. Over de warmtehuishouding van de motor word je echter niet op de hoogte gehouden. Een ander minpuntje zijn de voorstoelen, die nogal vlak zijn.
Krachtige compressor
Op stap zijn met de goedkoopste C-Klasse betekent allang niet meer dat je op een houtje moet bijten. De standaarduitrusting is niet karig en voor de aandrijving zorgt een 1,8-liter viercilindermotor die extra leven krijgt ingeblazen door een compressor. Net als bij een turbomotor wordt er gecomprimeerde lucht naar de cilinders gevoerd. In dit geval door een mechanisch aangedreven compressor. Die heeft als voordeel dat hij altijd druk levert. Nadeel is de kracht (en dus ook de brandstof) die hij opslokt. Hoe dan ook, de basis-C heeft een levendige motor. De vierpitter is altijd goed bij de les en heeft lekker veel koppel over een breed toerengebied. Hij komt dan ook nooit amechtig over. Dat zie je aan de prestaties. De topsnelheid van de C-Klasse Kompressor is 223 km/h en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h legt hij af in 9,7 seconden. Tussenacceleraties verlopen eveneens vlot, terwijl de brandstofconsumptie acceptabel is. Nuchter beschouwd is deze motor meer dan voldoende voor deze auto.
Veilig en geborgen
De besturing van de C-Klasse is echter niet erg communicatief. Er wordt veel informatie over wat er gebeurt tussen banden en wegdek weggefilterd, ook door het onderstel zelf. Daarmee is nog niets gezegd over de koers- en bochtvastheid van de kleine Mercedes. Op de snelweg ligt hij zo vast als een huis – kleine stuurcorrecties zijn niet aan de orde – en ook bovengemiddeld hoge bochtsnelheden brengen hem niet uit zijn spoor. Mocht dat toch een keer gebeuren, dan assisteert het elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Je voelt je vooral heel erg veilig en geborgen in de C-Klasse en dat is een groot compliment.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 Kompressor Classic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.526 mm / 1.728 mm / 1.426 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 740 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 223 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 11,6 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |