Lexus RX 450h President Line (2016)
Draadloze hybride
De nieuwe RX 450h is een blikvanger. De anonimiteit die het merk Lexus jaren geleden nog kenmerkte, heeft plaatsgemaakt voor een sierlijke en zeer gedurfde vormgeving. De RX trekt met zijn diabolovormige grille, coupéachtige daklijn en speelse welvingen in het koetswerk alle aandacht.
Binnenin gaat het er minder verrassend aan toe. We zien nog veel conventionele plastic knoppen op het dashboard. Het tweekleurige leer is van een mooie kwaliteit en zelfs pianobouwer Yamaha heeft meegeholpen om het hout in de middenconsole te fineren. Het infotainment heeft een groot beeldscherm en werkt met een soort computermuis waarmee je in het menu je weg moet vinden. Dat is wat onhandig en omslachtig. Handig is wel dat de RX een bergvakje heeft waarin de smartphone draadloos wordt opgeladen. De slimme klimaatregeling analyseert niet alleen de binnen- en buitentemperatuur, maar gebruikt ook infraroodsensoren om de lichaamstemperatuur van de achterpassagiers te meten. De hoofdruimte voor die passagiers is beperkt. Zij betalen de tol voor de coupé-achtige daklijn. Beenruimte is er voldoende, mede doordat de achterbank verschuifbaar is.
De RX heeft een 3,5-liter V6 én twee elektromotoren; één op de achteras en één op de vooras. Je rijdt met deze auto fluisterstil (elektrisch) weg. Je hoort soms wel duidelijk wanneer de elektromotor het niet meer alleen af kan en de verbrandingsmotor moet bijspringen. Jammer is wel dat de CVT-automaat de benzinemotor gauw laat janken als je haast hebt. Wat betreft het weggedrag valt meteen op dat de nieuwe RX 450h veel beter rijdt dan de vorige generatie. De auto is koersvaster geworden, maar blijkt nog wel een klein beetje onwillig in bochten. De besturing voelt prettig licht, maar ook enigszins kunstmatig aan. De auto maakt met zijn vierwielaandrijving waar wat zijn imposante uiterlijk belooft. Geen wegdek is te glad en ook een dikke laag modder gaat hij niet uit de weg. Het enige gemis is misschien een tussenbak, voor de liefhebbers die écht lastig terrein in willen.
Oordeel
Lexus steekt zijn nek uit met een gedurfd design, maar houdt tegelijkertijd vast aan zijn hybride-aandrijflijn. Die heeft zijn voordelen, maar de automaat komt voor verbetering in aanmerking. De rijkwaliteiten en de techniek blijven iets achter bij die van de directe concurrenten, maar veel scheelt het niet
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RX 450h President Line |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 94.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6, hybride |
Cilinderinhoud | 3.456 cc |
Maximaal vermogen | 230 kW / 313 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 335 Nm bij 4.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.895 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.790 mm |
Massa leeg | 2.075 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R20Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 134 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.