Lexus GS 300 – 2002 – Op de Rollenbank
Vierdeurs Supra zonder turbo
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Op de rollenbank
Dat een Lexus in feite een luxe Toyota is, weet vrijwel iedereen. Noah de Heer vertelde ons in zijn aanmelding dat de zescilinder-in-lijnmotor in zijn Lexus GS 300 dezelfde 2JZ is als in de Toyota Supra, maar dan zonder turbo. Hoe is die Japanse techniek er na 21 jaar aan toe?
Dat is nog eens arriveren is stijl, in een grote rode Lexus met beige leer vanbinnen. De naderhand gemonteerde 18-inch wielen in combinatie met een subtiel verlaagd onderstel geven de chique sedan van Noah een sportief randje. Aan het uitlaatgeluid is niets gedaan, dus dit wordt misschien wel de stilste auto ooit op de rollenbank. Tenzij de overtreffende trap van deze GS nog eens voorbij komt, de 430 met de 283 pk sterke V8 uit de LS.
GS 300 reed eerst in Antwerpen
Voor de dagelijkse woon-werkkilometers was Noah op zoek naar een betrouwbare, luxe en enigszins unieke auto. “Bij betrouwbaar kom je al snel op Japans en zeg je luxe, dan zeg je Lexus", vertelt Noah. “Tijdens het scrollen door de occasionpagina’s viel mijn oog op een rode GS 300 die in 2007 vanuit Antwerpen naar Nederland is geïmporteerd. Ik ben zo snel mogelijk gaan kijken en proefrijden.” Op de carrosserie valt volgens Noah wel het een en ander aan te merken. “Veel deukjes en krasjes, maar verder is het vooral een eerlijke en originele auto met net geen twee ton op de klok bij aanschaf. De deal was snel rond. Daarna heb ik meteen een onderhoudsbeurt uitgevoerd en nieuwe remschijven en keramische blokken gemonteerd. Bij het remmen komt zo minder stof vrij, dus blijven de wielen lekker schoon.”
Op de autobahn 235 km/h aangetikt
Zo’n GS300 mag dan niet de voordeligste manier zijn om van huis naar kantoor te rijden, saai is het volgens hem allerminst. “Ten opzichte van een jonge auto was de aanschafprijs laag en ik verwacht dat de onderhoudskosten binnen de perken blijven. Vandaar de keuze voor een Lexus.” Op de snelweg valt het verbruik volgens de trotse eigenaar best mee. Hij vermoedt dat de motor niet aan vermogen heeft ingeboet. “Laatst reden we naar Berlijn en tikte ik op de autobahn 235 km/h aan. Misschien heeft hij wel meer pk’s dan origineel. Ik ontdekte onder de motorkap een module met de letters TTE erop. Op het forum weet niemand wat het kan zijn, misschien hoort het gewoon zo. Er hangt zo af en toe een flinke paardentrailer achter. Hij mag twee ton trekken, zou je niet verwachten hè? Ook daarmee lijkt hij totaal geen moeite te hebben.”
Noah heeft ook nog een MX-5 en een klassieke Mini
Dat Noah een echte autoliefhebber is, blijkt wel uit de andere auto die in zijn garage staat: een Mazda MX-5 van de eerste generatie. Gretig toont hij ons de foto’s van zijn restauratieproject, een Mini uit 1975. Dat wil niet zeggen dat er geen plannen zijn voor de GS. “Graag zou ik nieuwe koplampen willen, maar daar is niet aan te komen. En voor het mooie zou hij overgespoten mogen worden. Ik speel ook met de gedachte om een turbo in te bouwen. Er is ruimte genoeg naast de motor. Toch denk ik dat de MX-5 dan eerst aan de beurt komt.”
Het is tijd voor het moment van de waarheid. Snel checkt Noah of de airco uit staat, maar dat had rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven al gedaan. De zijdezacht lopende zescilinder klimt moeiteloos naar zijn maximum toerental en bevestigt de vermoedens van zijn baasje. Kerngezond, met minimale verliezen.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | GS 300 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.150 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.997 cc |
Maximaal vermogen | 161 kW / 219 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 294 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.640 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 281 g/km |
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.