Lexus CT 200h – 2011 – 445.245 km - Klokje rond

Ingestapt bij bijna 4,5 ton maar overgenomen van moeder

136 reacties

Video

Wie stapt er nou in een 13 jaar oude auto met bijna 450.000 km op de klok? Nou, als het een dealeronderhouden Lexus van de eerste eigenaar is, durven wij het wel aan. Als die persoon in kwestie dan ook nog eens je moeder is, heb je weinig te vrezen. Zie hier het verhaal van Thijmen van Nijnanten, die sinds begin 2024 deze zuinige CT 200h rijdt.

Rijdt als nieuw

Normaal gesproken zou Thijmen niet gaan kijken naar een auto met zo veel kilometers, maar de Lexus kende hij al vanaf nieuw. “En je begrijpt dat ik hem onder gunstige condities kon overnemen. Mijn moeder reed zo’n 30.000 kilometer per jaar voor haar werk en dat doet ze nu met een elektrische Volvo XC40. Ik kan zelf met de fiets naar mijn werk, dus daar heb ik geen auto voor nodig. En als ik geen eigen garage zou hebben, was ik er misschien niets eens aan begonnen.” Thijmen rijdt vrijwel alleen maar in het weekend met de auto. Zijn hart ligt meer bij het motorrijden. “Ik heb meerdere motorfietsen gerestaureerd en vroeger met mijn vader ook wel oude Porsches. Na mijn studie heb ik een tijd in Canada gewoond, sinds 2016 ben ik weer in Nederland en tot vorig jaar heb ik nooit een auto gehad.” Maar toen deed deze kans zich voor. “In mijn beleving rijdt hij niet anders dan toen hij nieuw was, ik merk geen verschil. In de afgelopen dertien jaar heb ik er zelf ook af en toe mee gereden. In eerste instantie was ik nog een beetje huiverig voor de cvt, maar nu ik weet dat Lexus en Toyota een zelf ontwikkelde transmissie hebben, is die angst weg. Verder heeft hij keurig elke 15.000 kilometer zijn onderhoud gehad bij de dealer in Breda en zijn er door de jaren heen wat kleine schades geweest.”

Koppakking en hybride-accu

De Lexus CT 200h is tot op heden in Nederland het bestverkochte model van het merk. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het grillige fiscale klimaat hier. Dat leidde in het introductiejaar 2011 en ook in 2012 tot een run op de CT, met bijna vierduizend stuks in 2012. Thijmens moeder kocht haar Lexus ook zakelijk en zette hem later over naar privé. Bij importeur Louwman in Raamsdonksveer ging de kurk van de champagne met zulke cijfers. En het is pas aan het eind van 2021 wanneer dit model uit de prijslijst verdwijnt. Als occasion is en blijft het een gewilde auto. Logisch, want zo zuinig als een Aygo, superbetrouwbare hybridetechniek van Toyota en dat alles overgoten met het luxesausje van Lexus. Het exemplaar van Thijmen heeft de twee grootste pijnpunten al gehad: de koppakking en de accu van het hybridesysteem. “Na iets meer dan 250.000 kilometer hoorde mijn moeder een wat apart geluid na de koude start. Bij de volgende beurt kwam naar voren dat de koppakking lekte. Schijnt vaker voor te komen bij deze motor en deze kilometerstand.” De accu van het hybridesysteem werd nog niet zo heel lang geleden vervangen. “Ineens gingen alle lampjes branden op het dashboard. Na wat speurwerk vonden we een specialist op dat gebied. Die monteerde een gereviseerde accu, met garantie.”

Stoel en harde vering irriteren

Het aantekenformulier van Tim is blanco na de proefrit. Dat zegt veel. “Geen spannende auto om te rijden, wel een erg goede, in kwalitatief opzicht. Daar vormt dit exemplaar geen uitzondering op. Alles werkt, hij ziet er niet versleten uit en voelt ook niet zo. Enige punt van irritatie is het geluid van de kachelmotor.” Als we even later bij de onderkant zijn aanbeland, kan de Lexus zijn leeftijd en levenservaring niet verhullen. Dramatisch is het misschien niet, maar sommige onderdelen hebben wel wat aandacht nodig. Thijmen: “Waar ik zelf niet over te spreken ben, zijn de stoelen. En de vering vind ik vrij hard, dat verwacht je niet bij een Lexus. Vooral tijdens lange ritten gaat die stoel irriteren, zoals naar Groningen of Breda.” Blijkbaar had zijn moeder daar geen last van. “Als ik jaarlijks zo veel zou rijden als zij, had ik maatregelen genomen. In het begin is er een keer ingebroken en is het halve interieur gestolen en een computer uit de achterbak. In totaal waren er drie CT’s het slachtoffer in het dorp waar mijn ouders woonden.” Bij Thijmen staat hij gelukkig veilig binnen. “Ik was vooral erg benieuwd naar de algehele staat en ben na vandaag gerustgesteld. Ik blijf lekker doorrijden, totdat er een serieus grote reparatie komt, ook al zou ik niet weten wat. Toch blij dat mijn moeder destijds zo’n goede auto heeft gekocht.”

Eigenaar Lexus CT 200h

Naam Thijmen van Nijnanten
Bouwjaar 1988
Woonplaats Amsterdam
Beroep Productmanager bij een climate-techbedrijf
Eerste auto VW Passat van 2012
Vorige auto “Vooral veel motorfietsen, nog steeds.”
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “De stoelen, die zijn niet zo comfortabel.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Tsjechië.”

Onderhoudshistorie

Tot nu toe is al het onderhoud uitgevoerd door dealer Louwman in Breda (voorheen Van Dorst). Alleen de banden en de hybride-accu zijn elders vervangen.

  • 17.411 km: beurt
  • 34.321 km: beurt
  • 53.352 km: beurt
  • 69.669 km: beurt, aircoservice
  • 85.346 km: twee keer lamp H11
  • 90.073 km: beurt, aircoservice, wisserbladen
  • 93.181 km: alarmsysteem inbouwen
  • 107.770 km: beurt
  • 122.770 km: sirene-alarmsysteem opnieuw ingeleerd
  • 123.785 km: beurt
  • 136.937 km: beurt, navi-update, bandreparatie
  • 150.766 km: beurt, apk, batterij sleutel
  • 165.991 km: beurt, 2 lampjes
  • 181.303 km: beurt, wisserbladen, schijven/blokken v, 2 banden
  • 197.300 km: beurt, koolstoffilterbehuizing
  • 215.232 km: beurt, wisserbladen
  • 230.108 km: beurt, apk
  • 246.698 km: beurt, aircoservcie
  • 254.478 km: voorruit
  • 261.444 km: beurt, koppakking, wisserbladen, ruitreparatie
  • 277.351 km: beurt
  • 292.968 km: beurt, apk, wisserbladen
  • 309.737 km: beurt, uitlijnen
  • 325.812 km: beurt, apk, beschermplaat tank
  • 342.393 km: beurt
  • 360.148 km: beurt, apk, wisserbladen
  • 378.031 km: beurt, batterij sleutel
  • 392.961 km: beurt
  • 400.433 km: accu 12V 45Ah
  • 403.099 km: twee keer lamp, H11
  • 410.388 km: beurt, wisserbladen, hitteschild uitlaat
  • 428.624 km: beurt, wisserbladen
  • 431.000 km: gereviseerde hybride-accu
  • 435.096 km: hitteschild katalysator, beugel herstellen

Wat mankeert er aan de Lexus CT 200h?

  • Diverse plekken zijn slecht gespoten. Lak laat hier en daar los
  • Kachelmotor maakt lawaai
  • Twee flinke sterren in het raam
  • Auto is toe aan een onderhoudsbeurt
  • Diverse delen van de ophanging en het subframe beginnen flink te roesten
  • Rubbers van de langsarmen achter beginnen los te komen van de metalen bussen door roest
  • Overige draagarmrubbers vertonen minimale droogtescheurtjes
  • Brandstofslang bij de tank is verdroogd en klem is verroest
  • Remmen achter hebben een roestrand
  • Stofhoezen van de schokdempers voor zijn gescheurd

De mening van Carrec Technocenter

“Zoals we gewend zijn bij dit platform mankeert hier eigenlijk bijzonder weinig aan, ondanks de hoge kilometerstand. Daarnaast viel op dat de binnenkant netjes is en er ook nauwelijks slijtage aan knopjes of andere delen van het interieur te vinden is.

Het lakwerk daarentegen is in matige staat. Diverse panelen zijn al overgespoten en dat is niet overal netjes gedaan. Verder is er redelijk wat kleurverschil aanwezig. Aan de onderkant is het een feest van herkenning: vastgeroeste bodemplaatboutjes, geen lekkage, wel roest. Geen onveilige zaken en een mooie prestatie. Twee duimpjes dus.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Lexus
Model CT 200h Hybrid
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 2.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.320 mm / 1.765 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s
Brandstofverbruik 3,8 l/100km
CO2-uitstoot 87 g/km

Lezersreacties (136) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.