Jaguar XK Convertible 5.0 V8 Portfolio (2011)
Puur plezier
De XK Convertible is al jaren de enige cabriolet die het merk heeft. De klassieke Engelse stijl combineert zich niet met een stalen origami vouwdak en dus heeft de Jag een stoffen kap. Qua motorisering zijn we snel klaar. De instapversie is bij Jaguar een relatief begrip. Je start bij de Engelsen meteen met een 385 pk sterke, natuurlijk ademende 5,0-liter V8. Een relatief nieuwe motor, die bij de eerste facelift geleden de oude 4,2-liter verving.
Over het uiterlijk van de Jaguar hebben we werkelijk niemand ook maar iets negatiefs horen zeggen. Het is dan ook werkelijk een prachtkar. Maakt niet uit vanuit welke hoek je hem bekijkt, de uitstraling van de Brit is geweldig. Het imago van de XK, inmiddels al weer vijf jaar oud, is nog steeds overdonderend. Neem plaats en start de auto, en dat wordt niet anders. Een rauwe grom laat weten dat je hier niet uitgaat van anonimiteit. Binnen in de XK ben je onder de indruk, maar meer vanwege de stijl en de sfeer dan vanwege de techniek. Net als in de XF flikkert de startknop om een hartslag te imiteren. Start je de auto, dan komt langzaam de ronde bedieningsknop van de versnellingsbak uit de middentunnel omhoog. Je krijgt er helemaal zin in!
Voor je neus twee relatief kleine, maar mooie klassieke klokken, in het midden enkel een infotainmentsysteem met touchscreen waarover we al eerder onze mening hebben gegeven: waardeloos. Onoverzichtelijk en traag qua bediening.
Overdonderende soundtrack
De Jag heeft een ouderwetse automaat met koppelomvormer. Deze zesbak mist wat alertheid en souplesse, maar al rijdend storen we ons er zelden aan. De samenwerking met de rauwe V8 is prima en de schakeltijden zijn nog altijd kort genoeg om met de flippers aan je stuur aan de slag te gaan zonder je te ergeren. Ga je rijden, dan blijkt de V8 wat kabaal te maken, ook bij lagere toerentallen. Je rijdt rustig maar vlot weg bij het verkeerslicht en wordt getrakteerd op een overdonderende soundtrack, keer op keer. Rijd je een keer wild weg, dan gaan alle remmen los. Zeker als je het ergens doet waar het bebouwd is, zodat het geluid weerkaatst en je met het dak open goed hoort wat omstanders ook horen. Dit terwijl je razendsnel naar voren schiet, want de Jag is in de sprint razendsnel.
Het stuur voelt wel wat licht aan en de koets beweegt als geheel een beetje. Dat is even wennen. Maar ga je weg van de snelweg en uit de polder om op mooie heuvelwegen te komen, dan is de grote kat waar hij zijn moet. De vele kilo's minder gewicht die hij dankzij zijn aluminium bouw heeft, betalen zich nu dubbel en dwars uit. Je zwiert van bocht naar bocht met een fijne directe reactie op al je stuurinput. Bocht uit vergezeld van die geweldige V8. Wat een droomauto! Mooi, met stijl en met plezier. Zolang je niet op de limiet rijdt, voelt de XK heel prettig, omdat alles zo soepel verloopt. Niet alles is uit te drukken in harde cijfers. Ook de zitpositie niet. In de XK blijkt het allemaal wat krap, zeker met het dak dicht. Dan hebben we het nog niet eens over de ruimte achterin. Zelfs met dak open is het een bezoeking. Ook de kofferruimte houdt niet over. Evengoed is de XK een serieus alternatief voor de Duitse concurrentie.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XK Convertible 5.0 V8 Portfolio |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 160.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 283 kW / 385 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 515 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.794 mm / 1.892 mm / 1.329 mm |
Wielbasis | 2.752 mm |
Massa leeg | 1.696 kg |
Laadvermogen | 424 kg |
Banden voor | 245/40ZR19Prijzen |
Banden achter | 275/35ZR19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 5,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,2s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 264 g/km |
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.