Jaguar XJR - Op de Rollenbank
Engelse auto's hebben zekere reputatie maar deze doet 't heel goed
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We maken vandaag kennis met het monster van Oudwoude, de roofkat van Hilco Meerstra. Zijn Jaguar XJR mag zijn spierballen laten zien en helemaal losgaan op onze Haagse rollenbank.
Met nog meer jongemannen zoals Hilco Meerstra uit het Friese Oudwoude zou het misschien nog wel eens goed kunnen komen met dit land. Hij heeft het autohart op de juiste plaats en handelt er ook naar. “Ik heb deze auto gekocht, omdat ik iets anders wil dan de buurman.” Kijk, dat kunnen wij waarderen. Als er dan in lengterichting voorin ook nog eens een V8 Supercharged staat, dan kunnen wij er wat mee. Zoals een rollenbanktest.
Friezen zijn kennelijk echte groepsmensen. Vorig jaar kwam de volledige F-side van profvoetbalclub Heerenveen naar de rollenbank in Den Haag. Stapten er zomaar vijf stoere Friezen uit een Honda Civic Type R van Anne van der Ploeg. Nu voltrekt zich een soortgelijk schouwspel: een hele Jaguar XJR vol met jonge, autogekke Friezen stopt bij Beek Auto Racing en stroomt leeg. Hilco had zijn makkers meegenomen die graag een rollenbanktest van dichtbij wilden meemaken.
'Is een XJR wel verstandig'
Stel, je bent éénentwintig en op zoek naar je eerste auto, waarop valt dan je oog? Natuurlijk op iets sportiefs als je een echte liefhebber bent, dus een BMW 1-serie, een Volkswagen Golf of een Ford Fiesta wellicht. Maar dan ken je Hilco nog niet. “Ik heb iets met oudere Engelse auto’s. Ik weet het, het is vast niet verstandig. Er mankeert van alles aan die dingen, maar ik kan er niets aan doen.” Dus toen hij op zoek ging naar zijn eerste auto, was een XJ wel een stiekeme wens. Maar niet per se een XJR. “Ik ging voor een oudere XJ, wel een V8, maar dan een gewone 3.2. Maar ik liep tegen deze XJR aan. Die stond te koop bij een bedrijf in Apeldoorn en ik werd er heel blij van. Er was even een moment van ‘is dit nu wel verstandig’ en het antwoord daarop was natuurlijk ‘nee’. Maar ik heb het toch maar gedaan.”
Differentieel stuk, motor in het rood
Dat heeft hij geweten. Tijdens de proefrit ging het differentieel stuk. En de motor ging in het rood. Wat heeft Hilco in hemelsnaam gekocht? “Een beest van een limousine, een kanonskogel op wielen, een prachtige powersedan. Dat heb ik gekocht en daar ga ik van genieten”, aldus de jonge Fries. Na de aankoop toog hij even langs de Peugeot-dealer (want dat is een ‘goed adresje’ volgens Hilco) om de Jaguar goed rijdbaar te maken. “Daar heb ik flink in de auto moeten investeren, want er waren een paar dingen. Maar inmiddels rijd ik al 15.000 kilometers zonder noemenswaardige problemen.” Zolang er maar voldoende benzine voorradig is, want het drankprobleem van deze adellijke Brit schommelt tussen de 1 op 4 en 1 op 5. “Maar als ik heel erg mijn best doe, kom ik wel aan 1 op 8”, vertelt Hilco. Maar dat komt niet zo heel vaak voor.
V8 Supercharged zou 370 pk moeten hebben
Een V8, 4.0 Supercharged. Waar moet dat op uitdraaien op die rollenbank? “Volgens de fabrieksopgave is de auto goed voor 370 pk en 525 Nm. Ik moet even kijken of dat realistisch is na meer dan twee ton op de klok en een leeftijd van 26 jaar. Maar we gaan het gewoon zien.” Hilco is loyaal aan zijn XJR, ook toen hij duizenden euro’s moest neerleggen om verder te kunnen met zijn Britse trots. “Naarmate je meer gaat investeren, wordt het steeds lastiger om afscheid te nemen”, analyseert Hilco. Hij blijft de Jaguar dus trouw, wat de rollenbanktest ook gaat uitwijzen.
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven heeft er zichtbaar plezier in: “We hebben immers niet elke week een V8 Supercharged op de bank staan.” Insnoeren en gaan. Een prachtig concert vangt aan. Een concert van stampende zuigers, een roterende krukas, rondpompende luchtstromen en exploderende gassen. De XJR doet het geweldig goed. De missie is geslaagd en Hilco is dolgelukkig.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XJR 4.0 Supercharged |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 102.770 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 276 kW / 370 pk bij 6.150 tpm |
Maximaal koppel | 525 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 81 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.024 mm / 1.799 mm / 1.303 mm |
Wielbasis | 2.870 mm |
Massa leeg | 1.775 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 255/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 13,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 313 g/km |
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.