Hyundai i20 N (2022) - Op de rollenbank
Polo GTI-killer die in Nederland niet geleverd is
49 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Op je negentiende een Hyundai i20 N rijden, dan doe je iets goed. De enthousiaste Hessel Klomps uit Doetinchem koos in plaats van de voor de hand liggende Polo GTI voor iets Koreaans. Een heuse i20 N, die in Nederland nooit geleverd is. Nu ontdekt hij of zijn blauwe bommetje alle beloftes waarmaakt.
Dikke bak
Het eerste wat wij ons afvragen, is hoe zo’n jonge kerel het voor elkaar krijgt om in zo’n dikke bak te rijden. Dat is volgens Achterhoeker Hessel Klomps goed verklaarbaar. “Vanaf mijn twaalfde jaar ben ik gaan handelen in telefoons en tablets. Later kwamen daar elektrische fietsen bij.”
Ondernemen zit in het bloed van de goedlachse Hessel. “Ik maak graag mijn dromen waar”, zegt hij. Op dit moment studeert hij aan de IVA, een particuliere managementopleiding voor de auto- en watersportbranche. “De combinatie van techniek en marketing is voor mij een topcombinatie. Ik wil later graag een eigen bedrijf beginnen”, aldus Hessel. Wat dat precies is, weet hij nog niet. Wel is het voor hem duidelijk dat zowel het technische als het ondernemende aspect een gouden combinatie is.
Zeven auto’s
Deze Koreaanse smurf is niet de eerste auto van Hessel. Nee, hij heeft alleen al in 2023 maar liefst zeven verschillende auto’s in zijn bezit gehad, maar wel op de naam van zijn moeder. “Ik wacht tot mijn 23e, want dan gaat de premie voor de verzekering aanzienlijk omlaag”, vertelt hij. De i20 N is ook niet de enige auto die Hessel dagelijks rijdt. “Te veel kilometers met deze auto rijden brengt hoge afschrijvingskosten met zich mee. Met deze i20 N rijd ik ongeveer 13.000 kilometer per jaar. Voor de andere 20.000 kilometer per jaar stap ik in mijn hybride Mercedes-Benz C350.”
Hessel heeft echt van alles gereden. “Ik heb zelfs een tijd elektrisch gereden. Dat was met een Hyundai Kona Electric. Fijn ding hoor, maar dat elektrisch rijden is niet aan mij besteed”, klinkt het beslist. Toen Hessel pas zijn rijbewijs had, kocht hij een Toyota Yaris. Niet zomaar een Yaris. Nee, een T-sport. “Heerlijk, zo’n 1.5 met zestien kleppen, met 106 pk op een gewicht van 915 kg. Je moest echt werken voor je snelheid in die Yaris. Flink in de toeren jagen, dan kwam je overal met dat bommetje.”
Sympatiek
De Doetinchemse student is niet de moeilijkste en deelt graag zijn trots met zijn vrienden. En dat is mooi, want die maken daar gretig gebruik van. “Als we met vrienden op stap gaan, zijn er altijd jongens die zeggen: ‘Ga jij maar aan de zuip, dan ben ik de BOB en kan ik lekker hoeken’. Dat vind ik ook prima, want iedereen moet kunnen genieten van zo’n mooie machine. Tegelijkertijd blijf ik toch zakelijk, want slopen is bij mij kopen.”
Dat deze Koreaan vandaag niet wordt gesloopt, is bijna zeker. Hessel heeft zijn bolide vanzelfsprekend goed warm gereden op weg naar onze rollenbank. Geen reden tot paniek dus. Voor de administratie: fabrikant Hyundai geeft voor deze auto 204 pk (bij 5.500 tpm) en 304 Nm (bij 2.000 tpm) op. De ervaring leert dat Hyundai daarover niet liegt. Na wat kalibratie drijft rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing de trots van Hessel tot het uiterste. En wat blijkt? De blauwe Hyundai doet het uitstekend: 33 Nm koppel en 7 pk erbij. Of hij er nog iets aan gaat doen? “Nee, ik heb nog fabrieksgarantie en als ik hem ga tunen, vervalt die.” Hessel is tevreden met zijn Polo GTI-killer en verlaat met een lach op zijn gezicht de rollenbank in Den Haag.
Specificaties Hyundai i20 N
Bouwjaar 2022
Gekocht in/met 2024/45.000 km
Motor 4-cil. in lijn, turbo
Cilinderinhoud 1.598 cc
Max. vermogen 150 kW (204 pk) bij 5.500 tpm
Max. koppel 304 Nm bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Aantal versnellingen 6, handgeschakeld
Remmen vóór/achter gev. schijven/schijven
Gewicht 1.165 kg
0-100 km/h 6,2 s
Topsnelheid 230 km/h
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.