Onbekend maakt onbemind: Honda HR-V
'Wat heb je nou weer gekocht'
De Honda HR-V is een auto die precies op het juiste moment op de juist plek is. Het segment van deze compacte SUV is namelijk waanzinnig populair. Zo verkocht Volkswagen dit jaar al dik duizend keer een T-Cross, Renault is ook hard op weg naar duizend Capturs en de Toyota CH-R doet het met bijna zeshonderd stuks ook niet slecht. Maar de teller van de HR-V slaat dit jaar niet verder uit dan 61 stuks.
Het exemplaar van Aart de Vries (57) stamt uit 2016 en heeft zelfs nooit aan de Nederlandse verkoopstatistiek bijgedragen. Hij haalde zijn auto twee jaar geleden uit Duitsland. “Dat is best een gedoe – maar ik vind het niet vervelend. Uit- eindelijk scheelde het me toch zo’n drieduizend euro.” Het is bepaald niet logisch dat Aart in een HR-V terechtkwam. “Toen ik hem kocht, had ik nooit eerder een gezien. Ik had een Toyota Verso die ik graag kwijt wilde. Ik heb van alles bekeken, maar er was geen auto die aan mijn eisen voldeed.
Aart heeft een historie met Honda’s. “Mijn eerste auto was van dat merk en in het verleden heb ik er heel wat gehad. Maar op een gegeven moment hadden ze daar geen model meer dat bij mijn gezinssituatie paste. In de jaren daarna zijn allerlei merken gepasseerd. Ik ben toch een echte jappenrijder, zo blijkt. Ik vind het vooral belangrijk dat een auto betrouwbaar is. Franse of Italiaanse modellen vind ik doorgaans mooier, maar die doen het niet zo goed in de pechstatistieken. In al die jaren dat ik Honda Accord reed, heb ik alleen maar ooit een nieuwe zekering nodig gehad. Verder was er nooit iets mee; ik heb veel vertrouwen in het merk.”
IJSBEREN
Een andere eis van Aart is dat zijn auto zuinig moet zijn. “Ik rijd zo’n 30.000 kilometer per jaar, dus ik wil geen zuipschuit – dat kun je de ijsberen niet aandoen. Uiteindelijk haal ik met deze auto een verbruik van 1 op 17. Dat vind ik heel netjes, maar ik moet daar wel bij vertellen dat ik het onderweg dan ook wel héél kalm aan doe. Het is voor mij echt een sport om zo min mogelijk te verbruiken.”
WEER TE KRAP
Hoewel de auto van Aart al met al een vrij onopvallend model is, krijgt hij onderweg niettemin vaak reacties op zijn grote onbekende. “De auto is best aardig om te zien, maar natuurlijk niet echt bijzonder. Toch komen er vaak mensen op me af die vertellen dat ze deze nog nooit hebben gezien. En toen ik hem pas had, riep iemand me toe: ‘Wat heb je nou weer gekocht …’ En als we er onderweg toevallig eens een tegenkomen, is dat een bezienswaardigheid voor ons. Dan zitten we met z’n allen te wijzen.”
Als alles volgens planning verloopt, mag Aart aan het einde van het jaar een leaseauto kiezen en moet de HR-V dus wijken. “Ik ben al op zoek geweest en heb bijvoorbeeld proefgezeten in een Toyota Corolla stationwagon – Touring Sports heet die, geloof ik. Maar die was alweer te krap achterin. Ik denk dus dat ik straks als leaseauto gewoon weer een Honda HR-V kies.” En dit keer komt die er dus wél bij in de verkoopstatistiek.
REACTIE VAN HONDA EU
De Honda HR-V is Europees en wereldwijd gezien nog steeds een succesmodel. In Nederland krijgen we positieve reacties van de eigenaren en de dealers. Natuurlijk was het een positiever verhaal geweest als we ook een hybrideversie konden aanbieden. Tijdenlang was daar alleen in Nederland vraag naar, maar nu is er in heel Europa een markt voor hybrides en is het tijd voor Honda om aan die vraag te voldoen.
Ons hele programma zal binnen twee jaar of hybride of helemaal elektrisch zijn. De CR-V Hybrid is nu al een succes in Nederland. De Honda E, die helemaal elektrisch is, staat al in de showroom en de nieuwe Honda Jazz is alleen maar als hybride beschikbaar.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | HR-V 1.5 Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.985 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.294 mm / 1.772 mm / 1.605 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.249 kg |
Laadvermogen | 541 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 120 g/km |