Ford S-Max 2.0 TDCI (2006) 495.4XX km - Klokje Rond

Daar kun je in worden gezien

54 reacties

Video
AutoWeek 41 2019
AutoWeek 41 2019

Je leest het in AutoWeek 41 2019

Da’s geen best begin. Het display waarop de kilometerstand van de Ford S-Max van Bertil Reiling staat, is half kapot. Hoe veel de auto precies heeft gereden, blijft vandaag onbekend. En dat terwijl die stand essentieel is voor deze rubriek. Maar goed, dat hij dicht bij het half miljoen staat, is duidelijk. Eens kijken of deze stoere zevenzitter de goedkeuring van Joep Schuurman krijgt.

Bertil Reiling begint met de goudeerlijke mededeling dat hij ‘helemaal niets’ met auto’s heeft. Welke motor er precies in zijn S-Max zit? “Het is een diesel. Met een turbo, geloof ik.” Desalniettemin heeft hij al wel een afspraak staan om het display van zijn kilometerstand te laten repareren. “Want dat vind ik nu wel belangrijk. Het is de kilometerstand die deze auto zo apart maakt. Ik zie het inmiddels wel een beetje als een sport om hem zo ver mogelijk te brengen. Die teller wordt dus ook gerepareerd en niet vervangen, want anders ben ik mijn stand kwijt.”

Dat Bertil in zo’n stoere S-Max met een opvallende kleur is terechtgekomen, is puur toeval. “Ik heb hem overgekocht van een collega. Hij kwam zomaar langs. Destijds stond er 240.000 kilometer op de teller. Het is een briljante auto om te rijden en er zit gigantisch veel ruimte in”, concludeert hij na al die jaren. En dat is precies hoe de S-Max ons nog voor de geest staat: als een geweldige auto.

Ook Joep Schuurman loopt verlekkerd om de auto heen. “Als ik ooit nog eens een heleboel kindjes krijg, wil in ook een S-Max, maar dan wel een vijfcilinder. Eigenlijk is dit de enige zevenzitter waarin je nog een beetje kunt worden gezien.”

GEEN 100.000 KM MEER

Gelukkig maar dat Bertil geen vijfcilinder heeft. Dan zou hij nu geen normale kleren dragen, maar rondlopen in een jutezak. Want met die 2,5-liter benzinemotor tank je je helemaal blut en Bertil haalt 40.000 tot 50.000 kilometer per jaar. Niet dat deze S-Max nu een goedkope kostganger is. “Wat denk je”, verzucht Bertil. “De wegenbelasting voor een 1.600 kilo zware diesel is niet mals.”

Als Joep terug is van zijn proefrit, begint hij met het slechte nieuws. “De zesde versnelling is versleten. Je voelt de pook duidelijk op en neer bewegen bij de lastwissels. Ik denk dat het geen 100.000 kilometer meer gaat duren voordat hij een keer uit die versnelling valt en niet meer is in te leggen. Dan is mijn advies naar een gebruikte bak te zoeken.” Verder is Joep tevreden over de auto. “Er moet aandacht worden besteed aan alle trillingen, maar verdere technische gebreken zijn er niet.”

Als de motorkap opengaat, gaat het monteurshart van Joep een beetje bloeden. “Er zit wel erg veel los, of juist vast met tie-wraps of dingen zijn slecht passend. Het lijkt wel alsof het onderhoud aan deze auto telkens een haastklus is geweest. Het is rommelig gedaan. De bedrading ligt los terwijl dat makkelijk kan worden teruggezet op de plekken waar het hoort. Hoeveel werk is dat nu?” Onlangs stond Bertil voor het eerst stil met zijn Ford. “Er was een verstuiver kapot en die heb ik dus laten repareren.” Maar niet lang daarna stond de ANWB weer bij de S-Max. “De verstuiver was losgeschoten en is vastgezet met een tie-wrap.” Joep: “Dat losschieten komt vaker voor bij dit type motor. Maar je hebt niet overwogen om terug te gaan naar de garage om het goed te laten monteren?” We horen het al: als het aan Joep ligt, gaat Bertil gauw op zoek naar een andere garage.

ROESTNEST

Door naar de onderkant van de auto, waar allereerst een flinke schade aan de bodem opvalt. “We waren met het hele gezin in Zweden en mijn zoon reed. Omdat we vol beladen waren, heeft de auto op een slechte weg met de bodem wat rotsen geraakt.” Gauw behandelen met een laag tectyl, luidt het advies vandaag, want anders wordt het gegarandeerd een roestnest.

Bertil heeft drie zoons, die alle drie rond de rijbewijsgerechtigde leeftijd zitten. “Ik vind zo’n oude auto dus prima. Ik kan hem makkelijk een keer aan één van hen meegeven. Bovendien is hij lekker groot, stevig en dus veilig. Verder is het een auto waar je niet te gek mee kunt doen. Prima dus voor de jongens om wat mee te oefenen.”

Door met de keuring. “Over roest gesproken: op de dorpels zie ik de nodige bloemkooltjes. Dat is ongebruikelijk,” vindt Joep. “Meestal zit dat bij dit type auto aan de onderkant van de portieren. En de bodem vind ik verder niet bovengemiddeld roestig. Dat kan veel erger.” Bij het controleren van de ophanging blijkt dat de auto al eens nieuwe schokdempers aan de voorkant heeft gehad. “Dat kun je gemakkelijk vaststellen, omdat die van Motorcraft zijn. Dat is de tweede lijn onderdelen van Ford en dus kan dat nooit originele montage zijn.” Over de banden heeft Joep weinig goeds te melden. “Je moet de auto laten uitlijnen. Nu zijn alle vier je banden scheef afgesleten.” En dat is zonde, want Bertil kocht deze all-weathers pas afgelopen maart. Ze zitten er nog maar 20.000 kilometer op. “Dan zou ik de volgende keer zoeken naar een ander type band, want deze doen het dan kennelijk niet zo goed onder een S-Max.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Met een andere versnellingsbak, een goed gemonteerde kabelboom en vier nieuwe banden was het een duimpje omhoog geweest.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Ford
Model S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.244

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.636 kg
Laadvermogen 869 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.750 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum