Ford S-Max 2.0 16V – 2007 – 508.909 km - Klokje Rond
Kan eigenaar Bram met een gerust hart op vakantie?
93 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Klokje rond
Het is pas de tweede auto in de afgelopen dertig jaar en hoewel zijn vrouw elke jaar voor de zomervakantie een beetje in paniek raakt, blijft Bram Hijdra stug doorrijden met zijn Ford S-Max. Die is het half miljoen gepasseerd en lijkt maar van geen ophouden te weten. Wellicht kan het oordeel van Joep de zorgen van mevrouw Hijdra wegnemen.
Meteen overtuigd
Bram is bijzonder loyaal aan het merk Ford en aan de dealer. Al bijna drie decennia komt hij daar geregeld over de vloer. Niet voor de aanschaf van een nieuwe auto trouwens, want dat gebeurde slechts twee keer. “Tot 1996 was ik in dienst bij een ICT-bedrijf en kreeg ik elke drie jaar een nieuwe leaseauto. De eerste was een Citroën BX, die je toen heel veel zag rijden. Mijn eerste eigen auto ooit was een Opel Kadett. Die kocht ik voor twaalfhonderd gulden en na drie jaar rijden kreeg ik vijfhonderd gulden terug. Dat is tegenwoordig ondenkbaar. Na de leasetijd kwam er een nieuwe Escort Wagon. Dat was in 1996 en in elf jaar tijd heb ik er 250.000 kilometer mee gereden. Dat valt nog wel mee, want voorheen reed ik soms wel 50.000 kilometer per jaar. De kinderen werden groter, de Escort werd ons wat te klein en ik werd zelfstandig ondernemer. De S-Max was toen nog vrij nieuw en ik vond het meteen al een mooie auto. Ten opzichte van de Escort was hij ook ongelooflijk ruim. Qua rijden zijn die twee ook totaal niet te vergelijken. De keuze was snel gemaakt. Het enige wat er niet in zat, was een navigatiesysteem, maar dat kon nog worden ingebouwd. Op de plek van het originele audiosysteem is een unit met scherm geplaatst. Verder is hij helemaal standaard. Wat ik achteraf wel mis, zijn parkeersensoren.”
Navi gestolen
De Ford S-Max was bij zijn introductie best een bijzonder concept, en dat in een tijdperk waarin de MPV hoogtij vierde. Op de kop af twintig jaar geleden, op de Salon van Genève 2005, trok Ford het doek van de SAV Concept. Die afkorting staat voor het niet al te moeilijk te raden Sports Actvity Vehicle. Hé, waar kennen we dat van? Inderdaad, van de BMW X5, ook sportief met een hoge instap. De S-Max werd in 2006 gepresenteerd, tegelijk met de nieuwe Galaxy, die vijf centimeter langer en tien centimeter hoger is. Om de sportieve aspiraties extra te benadrukken, lepelde Ford de fijne, 220 pk sterke vijfcilinder met turbo van zijn toenmalige dochter Volvo in de S-Max. Zo had je als autoliefhebber die was aangewezen op een zevenzitter ineens een fantastische optie. Bram heeft genoeg aan de basismotor, een 2,0-liter viercilinder. “Het is geen snelle auto, maar voor dagelijks gebruik vlot genoeg. Toch merk ik wel het verschil met de huidige techniek als ik van de garage een leenauto meekrijg. Die schiet vooruit als je gas geeft. Van het navigatiesysteem heb ik niet zo lang plezier gehad. Op een koude winterochtend liep ik naar de auto en het viel mij op dat overal sneeuw zat, behalve op de voorste zijruit. Eenmaal dichterbij zag ik de oorzaak: er zat geen ruit meer in. De navigatie bleek te zijn gestolen. De originele radio-unit had ik nog. Die heeft de garage teruggeplaatst en dat heb ik maar zo gelaten.”
Ideaal voor festivals en verhuizingen
Bram brengt de Ford trouw naar de dealer voor alle beurten en voor alle zekerheid ook voor de jaarlijkse zomerinspectie, al was het maar ter geruststelling van zijn vrouw. Waar Bram echter een broertje dood aan heeft, is wassen en poetsen. Het blijkt dat de enige wasbeurten die de S-Max krijgt die van de dealer zijn tijdens de onderhoudsmomenten. Dan rijst meteen de vraag: en de binnenkant dan? Helaas voor Joep hetzelfde verhaal. Het is dan ook de eerste notitie, nog voordat er ook maar een meter is gereden. “Voor mij is het een vervoermiddel, een gebruiksvoorwerp”, zegt Bram. “Vanwege zijn ruimteaanbod wordt er ook regelmatig aanspraak op gedaan voor verhuizingen. Ook voor het bezoeken van festivals in binnen- en buitenland is het de ideale auto. Alles en iedereen past erin. Door de jaren heen zijn er een paar dure reparaties geweest, maar toch valt het mij alles mee, gezien de leeftijd en de kilometerstand. Ik vul ongeveer om de zesduizend kilometer een liter olie bij. Vorig jaar was het nog even spannend tijdens de vakantie in Frankrijk, toen het motorlampje ging branden. Gelukkig was er een Ford-dealer in de buurt, die ons meteen hielp. Het systeem werd uitgelezen, de foutcode gewist en we konden ongestoord verder. Ik denk steeds meer na over een opvolger, ook al rijd ik nog met veel plezier en fiscaal voordelig in de S-Max als youngtimer. De Kuga Plug-in Hybrid lijkt mij wel wat. Binnenkort maar eens proefrijden. Maar nieuw of oud: wat mij betreft kunnen we deze zomer met een gerust hart op vakantie.”
Eigenaar Ford S-Max
Naam Bram Hijdra
Bouwjaar 1959
Woonplaats Zoetermeer
Beroep Zzp-financial in de zorgsector
Eerste auto Opel Kadett
Vorige auto Ford Escort Wagon
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “De A-stijl ontneemt veel zicht, maar dat is niet te veranderen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Zuid-Frankrijk.”
Onderhoudshistorie
- 13.788 voorruit
- 21.112 beurt
- 24.450 voorruit
- 40.472 beurt
- 48.925 reparatie band
- 60.312 beurt, wisserbladen, remblokken v/a, twee banden
- 70.722 nieuwe zijruit in verband met inbraak, navigatie gestolen
- 80.747 beurt, één band, remvloeistof ververst
- 99.558 beurt, wisserbladen, remblokken v/a
- 115.047 schakelaar achterklep
- 116.174 slot achterklep
- 120.176 beurt, ruitreparatie, remblokken v/a, vier banden
- 129.867 apk
- 141.068 beurt, diverse lampjes,
- 150.407 remlicht, gloeilamp koplamp
- 164.098 beurt, apk, multiriem, aircoservice, twee banden
- 186.479 beurt, schijven/blokken rondom, twee banden
- 209.659 beurt, vier banden, spoorstang, wisserbladen, stuurhuis, remblokken a, schijven en blokken v
- 226.053 apk
- 233.511 beurt, schijven/blokken v
- 260.546 beurt, draagarm, twee banden, reparatie uitlaatsysteem
- 269.718 luchttoevoerklep motor
- 280.315 beurt, twee banden, aircoservice, mattenset
- 293.814 apk, diverse lampjes, wisserblad achter
- 297.667 gloeilamp dimlicht, één band
- 303.014 beurt, remblokken v/a, bougies
- 309.565 inlaatspruitstuk en gasklephuis gereinigd
- 325.668 beurt, apk, twee banden
- 339.758 accu
- 348.006 beurt, schijven/blokken v, wisserblad achter
- 348.347 brandstofpomp
- 363.456 apk
- 366.759 vier banden, beurt,
- 385.775 beurt, apk, remblokken achter
- 399.717 twee banden, aandrijfashoes
- 405.569 apk, beurt, multiriem, brandstofleiding
- 407.339 aircoservice
- 418.707 beurt, apk, voorschokdempers en -veren
- 438.422 beurt, uitlaatsteun gerepareerd, hitteschild
- 449.561 stuurairbag vervangen, terugroepactie
- 455.292 beurt, apk, twee banden, katalysator
- 474.187 beurt, apk, wisserbladen, bussen achteras, schijven/blokken rondom, twee koplampunits, uitlaatdemper
- 483.503 wisserbladen, zomerinspectie, aircocondensor
- 494.901 beurt, wisserblad achter, achterschokdempers, achtergordel
- 499.354 zomerinspectie, één wisserblad, twee liter olie
Wat mankeert er aan de Ford S-Max?
- Auto is erg vies
- Gordel linksvoor heeft schade, apk-afkeur
- Alle knoppen in het interieur zijn versleten en sommige zitten zelfs vastgeplakt
- De bediening van de elektrische ramen hapert
- Stuur, versnellingspook en handremhendel zijn vergaand versleten of missen onderdelen
- Bediening van de rechter buitenspiegel is defect
- De bestuurdersstoel is versleten
- De auto trilt met remmen
- De motorkantelsteun is deels afgescheurd
- Er ontbreekt een bout van de bevestiging van de aircocondensor
De mening van Carrec Technocenter
“De Ford is technisch gezien een bovengemiddeld goede auto, als je zijn kilometerstand in ogenschouw neemt. Hij verdient daardoor zeker een duim op basis van het lijstje dat ik heb gevonden. De auto is echter zo smerig dat het rijden en keuren geen leuke klus was en ik het daarom niet kan opbrengen om hier een duim voor omhoog te steken.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | S-MAX 2.0 16v Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.844 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.505 kg |
Laadvermogen | 835 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (93) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.