Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi Platinum (2005)
Explosieve kracht
De krachtbron van de Mondeo 2.2 TDCi is goed voor 400 Nm, maar levert dit koppel slechts korte tijd, wanneer het gaspedaal tot op de bodem wordt ingetrapt. Het 'normale' maximumkoppel bedraagt 360 Nm. Om te kunnen voldoen aan de Euro4-emissie-eisen is de motor aangepast. Zo ging het aantal injectiekanalen van de injectoren naar zeven en werd er een turbo met verstelbare schoepen gemonteerd.
Met zijn prestaties komt de Ford goed voor de dag. De Duitser moet 220 km/h kunnen halen en voor de tijd die hij nodig heeft om van nul naar honderd op te trekken, hoeft hij zich niet te schamen. Wij klokten hem op zo'n negen seconden, waarmee hij iets achterbleef bij de tijd die Ford opgeeft. Met een motor met 'n hoog koppel kun je gemakkelijk vanuit lagere toerentallen optrekken. In de vierde versnelling van tachtig naar honderdtwintig kost 6,6 seconden, in vijf 9,2. Optrekken van vijftig naar tachtig vergt in het derde verzet rond de 3,5 s, in vijf rond de 5 s.
Je zou de Ford sportief kunnen noemen, maar het is vooral een zakenauto, een reiswagen waarmee je vlot vooruit kunt komen. De Mondeo is niet bedoeld als sportieve automobiel, maar zijn onderstel wordt al sinds jaar en dag geprezen. Vering en demping zijn mooi op elkaar afgestemd. De combinatie voelt stevig aan, maar niet hard en doet geen afbreuk aan het comfort. De Mondeo gaat makkelijk snel en strak door de bocht. Ook de besturing draagt daaraan z'n steentje bij. De Ford stuurt zeker niet te licht; van de chauffeur wordt een beetje kracht verlangd. Hij wordt beloond met een prima contact met de weg; je voelt precies wat de voorwielen doen.
Door z'n rijkarakter 'vraagt' de Mondeo om een actieve rijstijl. De manier waarop de transmissie zich laat bedienen, past goed bij het strakke karakter. De versnellingen laten zich heel precies inleggen. Het motorvermogen gaat via een zesbak naar de aangedreven wielen.
Klokje
Hoe is de Ford Mondeo verder in het dagelijks gebruik? De zetels voorin zijn wel stevig, maar niet hard en ze geven goede zijdelingse steun. De chauffeur kan z'n stoel en het stuur verstellen. Het instrumentenpaneel zit onder een koepel die niet verbonden is met de middenconsole. Op die console zijn heel wat bedieningsfuncties te vinden, maar het opvallendste onderdeel is toch het klokje. Opbergruimte is te vinden in behoorlijke portiervakken en een middenarmsteun met vak. In de tunnelconsole komen we een bekerhouder tegen en er komt er ook eentje uit de middenconsole tevoorschijn.
Passagiers achterin hebben niet te klagen over gebrek aan hoofd- en beenruimte. Ze hebben ook nog wat aflegruimte in de kleine portiervakken. Drie hoofdsteunen achter zijn natuurlijk standaard. De middelste van de drie kan verzinken in de bovenkant van de rugleuning en zit daardoor niet in de weg als de chauffeur in de binnenspiegel kijkt. Bagage die in de vijfhonderd liter metende kofferbak gaat, moet over 'n kleine drempel getild worden. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning maakt de bagageruimte groter.
Als we naar de uitrusting kijken, zien we dat Mondeo bijzonder goed bedeeld is. Zelfs elektrisch verstelbare stoelen; stoelverwarming en een navigatiesysteem krijgt hij zonder bijbetaling mee. Maar een stabiliteitsysteem (gecombineerd met tractiecontrole) is juist weer een optie.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo Wagon 2.2 TDCi Platinum |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.650 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.198 cc |
Maximaal vermogen | 114 kW / 155 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.804 mm / 1.812 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.754 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,6 s / 9,2 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 166 g/km |