Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (1999)

Wagon met een 'Edge'

Ford Focus Wagon 1.6 16V Ambiente
Ford scoort natuurlijk als een waanzinnige met de Focus. Die ziet er met zijn new edge-lijnen zeer gedurfd uit. Bij de station geldt dat wat minder dan voor de hatch. Weet de Focus Wagon de redactie van AutoWeek toch te verleiden?

Onze Focus Wagon was uitgerust met een 1,6-liter viercilinder motor; een blok met twee bovenliggende nokkenassen en in totaal zestien kleppen. Ford haalt op deze manier een topvermogen van 100 pk bij 6000 tpm en een maximaal koppel van 145 Nm bij 4000 tpm. Voor het optrekken van 0-100 heeft de Focus 11,2 seconden nodig. Bij het B-weg inhaalsprintje van 50 tot 80 km/h realiseert hij in 3 en 4 het volgende: 6,8 en 9,9 s. Dan de snelweginhaalsprint. Van 80-120 km/h dus. In vier heeft hij daarvoor 13,3 seconden nodig en in vijf maar liefst 21,0. We kunnen de motor van de Focus dan ook echt bestempelen als eentje met een wat ouderwets zestienkleppergedrag: vermogen is er wel, maar de trekkracht laat zwaar te wensen over. Dat is overigens ook te wijten aan de veel te lange overbrengingen, maar het resultaat is zeer matig. Wie veel met een caravan of een andere aanhanger op stap gaat en zijn zinnen heeft gezet op de Focus 1.6 kan beter nog een keer nadenken. En al helemaal als we naar het verbruik gaan kijken: gemiddeld 1:10,2. We moeten er echter aan toevoegen dat onze Focus nog geen 1000 kilometer op de teller had en dus nog niet optimaal was ingelopen. Verbeteringen zitten er nog wel in. De motor klinkt overigens rustig en dat past wat ons betreft goed bij het karakter van een gezinsauto.

Praktisch
Een stationwagen moet ruim zijn en die ruimte moet goed te benutten zijn. Ford heeft best begrepen hoe het moet. Zo is de achterbank bijvoorbeeld gedeeld neerklapbaar. Wat ook handig is, is dat je de kofferklep op afstand kunt bedienen. Je kunt zelfs kiezen: er zit een knopje op het dashboard waarmee je de klep ontgrendelt, maar het kan ook via de afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Leven en werken met een auto gebeurt vooral voorin. ook bij stations, want na het laden zal er toch ook gereden moeten worden. De stoelen zitten goed. De zitting is lang genoeg en de stoel biedt voldoende zijdelingse steun. Bovendien is de Focus-zit in hoogte verstelbaar. Dat gebeurt door een soort raamslinger waarnaar het echter wel even zoeken is.
De zitruimte achterin is prima. Hij benut zijn grotere wielbasis om genoeg beenruimte te geven. Ook qua hoofdruimte krijgt hij een voldoende.
Bij AutoWeek kunnen we u bergen rationele adviezen geven. Wij beoordelen auto's op hun meetbare merites, maar het gevoel is ook erg belangrijk. In de Focus krijg je een overdonderend gevoel van degelijkheid. Hij voelt stevig, doortimmerd aan. En daarmee komen we op de rij-eigenschappen van de Focus. De Duitser hebben we daarvoor al meerdere malen veren in de uitlaat gestoken: prettig geveerd, goed comfortabel en een onberispelijk weggedrag. De eerste twee punten blijven onverkort staan, maar bij het weggedrag moeten we een aanvulling plegen. Waarschijnlijk door zijn massievere achterkant, 'voel' je de Focus Wagon van achteren méér dan de hatch. In de bocht welteverstaan. Daar is de station gevoeliger voor gas-los dan de eerder gereden versies. Deze station begint daarbij duidelijk merkbaarder te drukken. Dit drukken ontstaat dus door gas-los en is door gas-bij weer van de baan. Als het echt tekeer gaat, zal er wellicht een 'polsje' tegenstuur aan te pas moeten komen, maar waarom zou je met een station haaks gaan hoeken? Overigens stuurt de Focus zeer precies én gevoelig waardoor de auto op de millimeter is te plaatsen.
Voor wat betreft het comfort, voelt u hem waarschijnlijk al aankomen en u hebt gelijk: de Focus is als gezegd wat stug, maar nooit stoterig. Laten we het houden op een stevig comfort. Voor de Focus gebruiken we het woord stevig nogmaals als het gaat om het schakelen: precies, trefzeker en zonder overbodige speling.
Standaard heeft de Focus bijvoorbeeld ABS. Ook twee airbags horen tot de standaarduitrusting. Sidebags zijn slechts zo'n f 500 extra.
Op vrijwel alle fronten weet de Focus te overtuigen. De Duitser rijdt goed, ligt stevig op de weg, is praktisch ingericht, voelt stevig aan. Daarentegen houden de prestaties niet over. Wie veel met wat voor aanhanger dan ook op weg gaat, moet de Focus 1.6 gewoon laten staan.

Signalement

Merk Ford
Model Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.695

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.438 mm / 1.702 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.118 kg
Laadvermogen 517 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 595 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 21,1 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum