Fiat Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed (2002)
Pretpakket
We rijden op de Autobahn met een Fiat Stilo 2.4 20v Abarth die bijna bol staat van de elektronica. In het land waar soms nog 'Speed Unlimited' geldt, voelt de sportieve Italiaan zich thuis. We blijven gasgeven, en de Stilo blijft moeiteloos versnellen. Verder en verder kruipt de naald van de snelheidsmeter die tot 260 kilometer per uur doorloopt. Bij 230 op de teller houdt het echt op. De tellerafwijking in acht nemend, rijden we dan zo'n 215 km; de topsnelheid die Fiat zelf opgeeft. Zelfs bij die snelheid ligt hij nog altijd rustig en solide op de weg. En de inzittenden kunnen nog steeds zonder stemverheffing een gesprek voeren.
Pep onder de klep
Fiat heeft een mooie krachtbron in het vooronder van de Abarth gestopt. Een inhoud van 2446 cc heeft 'ie; verdeeld over vijf cilinders. Natuurlijk met dubbele bovenliggende nokkenassen. Honderdzeventig paarden worden er op de been gebracht en het koppel van 221 Nm mag er ook zijn. Zo kom je aan genoeg trekkracht om de wagen met gemak vanuit lage toeren te laten optrekken en tussensprintjes vlot uit te voeren. Met zoveel pep onder de klep kom je natuurlijk ook makkelijk uit de startblokken. De folder belooft een acceleratie van 0-100 km/h in 8,5 s. Wij klokten hem op de nog altijd nette, maar toch niet schokkende tijd van 9,5 s. Met die semi-automatische bak die de Stilo Abarth standaard meekrijgt, is het toch lastiger om hem tot het uiterste te pushen. Vreemd eigenlijk, zo'n sportieve auto die domweg niet met een 'gewone' handgeschakelde bak te krijgen is. Maar Fiat heeft nadrukkelijk voor hightech schakelen gekozen. Je hebt maar liefst drie mogelijkheden om van gang te wisselen: automatisch, met de pook of met 'flippers' op het stuur. Het schakelen op zich verloopt in alle gevallen op dezelfde wijze. De Stilo Abarth heeft een gewone versnellingsbak, maar het wisselen van gang en het koppelen zijn geautomatiseerd. Laat de automaat z'n werk doen en de elektronica zal de schakel-momenten kiezen die het best passen bij de manier waarop wordt gereden. Doe je het kalm aan, dan wordt snel doorgeschakeld naar de hoogste versnelling die bij het tempo past. Ga je flink op het gas dan laat het 'brein' de wagen verder in de versnellingen door trekken. In nagenoeg alle situaties blijkt de elektronica precies die versnelling te nemen en precies die schakelmomenten te kiezen die je zelf ook gekozen zou hebben. Rijd je bijvoorbeeld in 'vijf' en trap je het gaspedaal vol in; dan schakelt het elektronisch brein - om de Stilo vlot vooruit te laten komen - meteen terug naar 'vier'. Kun je door zelf te schakelen, de elektronica verslaan? Bij het accelereren van nul naar honderd lukte dat in ieder geval niet. Overigens duurt het schakelen zelf relatief lang. Dat merk je met name ook als je om te manoeuvreren heen en weer moet schakelen tussen de 'een' en de 'achteruit' Dat gaat minder vlot dan wanneer je het 'ouderwets' handmatig zou doen. Wat ook kan, is tussensprintjes uitvoeren in een gekozen versnelling. Wij deden met de sportieve Fiat de gebruikelijke acceleratiemetingen; onder meer van tachtig naar honderdtwintig in achtereenvolgens de vierde en vijfde versnelling. Dat leverde alleen niet het best mogelijke resultaat op. Als je de automaat z'n gang laat gaan, ben je bijna een tel sneller.
De Stilo Abarth krijgt behalve ABS ook remassistent mee en traction control en een stabiliteitsysteem. Bij de prijs inbegrepen zijn ook automatische airconditioning, een audio-installatie met CD-speler, een regensensor, cruise control, een boordcomputer en zelfs een navigatieysteem. Voor z'n prijs van ruim € 23.500 biedt de Stilo Abarth gewoon veel. Veel elektronische 'snufjes', een motor die flink wat in huis heeft, ?n prettige rijeigenschappen. De Abarth voelt lekker stevig aan en ligt solide op de weg. Z'n onderstel heeft natuurlijk een sportieve afstemming, maar zorgt toch meestal voor comfortabel vervoer. En de besturing, met elektrische bekrachtiging, geeft het vertrouwenwekkende gevoel dat je de wagen goed in de hand hebt. Prettig; zeker ook bij het betere bochtenwerk, waar de Stilo Abarth dankzij z'n flinke vermogen, z'n prima onderstel 'n de elektronische assistentie om de wagen netjes op de weg te houden, niet de minste moeite mee heeft. Een sportief presterende auto met veel elektronische snufjes voor een scherpe prijs; Dat klinkt interessant. Geen wonder dat, als je een Stilo ziet, het vaak een Abarth is.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.446 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.182 mm / 1.784 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,4s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 231 g/km |