Fiat Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed (2002)

Pretpakket

Fiat Stilo 2.4 20v Abarth
Hij staat bol van de elektronica, hij zit goed in z'n paardenkrachten, hij houdt van tempo maken 'n hij is scherp geprijsd. Dat maakt de Fiat Stilo 2.4 20V Abarth op voorhand een aantrekkelijk pretpakket. Op pad dus!

We rijden op de Autobahn met een Fiat Stilo 2.4 20v Abarth die bijna bol staat van de elektronica. In het land waar soms nog 'Speed Unlimited' geldt, voelt de sportieve Italiaan zich thuis. We blijven gasgeven, en de Stilo blijft moeiteloos versnellen. Verder en verder kruipt de naald van de snelheidsmeter die tot 260 kilometer per uur doorloopt. Bij 230 op de teller houdt het echt op. De tellerafwijking in acht nemend, rijden we dan zo'n 215 km; de topsnelheid die Fiat zelf opgeeft. Zelfs bij die snelheid ligt hij nog altijd rustig en solide op de weg. En de inzittenden kunnen nog steeds zonder stemverheffing een gesprek voeren.

Pep onder de klep
Fiat heeft een mooie krachtbron in het vooronder van de Abarth gestopt. Een inhoud van 2446 cc heeft 'ie; verdeeld over vijf cilinders. Natuurlijk met dubbele bovenliggende nokkenassen. Honderdzeventig paarden worden er op de been gebracht en het koppel van 221 Nm mag er ook zijn. Zo kom je aan genoeg trekkracht om de wagen met gemak vanuit lage toeren te laten optrekken en tussensprintjes vlot uit te voeren. Met zoveel pep onder de klep kom je natuurlijk ook makkelijk uit de startblokken. De folder belooft een acceleratie van 0-100 km/h in 8,5 s. Wij klokten hem op de nog altijd nette, maar toch niet schokkende tijd van 9,5 s. Met die semi-automatische bak die de Stilo Abarth standaard meekrijgt, is het toch lastiger om hem tot het uiterste te pushen. Vreemd eigenlijk, zo'n sportieve auto die domweg niet met een 'gewone' handgeschakelde bak te krijgen is. Maar Fiat heeft nadrukkelijk voor hightech schakelen gekozen. Je hebt maar liefst drie mogelijkheden om van gang te wisselen: automatisch, met de pook of met 'flippers' op het stuur. Het schakelen op zich verloopt in alle gevallen op dezelfde wijze. De Stilo Abarth heeft een gewone versnellingsbak, maar het wisselen van gang en het koppelen zijn geautomatiseerd. Laat de automaat z'n werk doen en de elektronica zal de schakel-momenten kiezen die het best passen bij de manier waarop wordt gereden. Doe je het kalm aan, dan wordt snel doorgeschakeld naar de hoogste versnelling die bij het tempo past. Ga je flink op het gas dan laat het 'brein' de wagen verder in de versnellingen door trekken. In nagenoeg alle situaties blijkt de elektronica precies die versnelling te nemen en precies die schakelmomenten te kiezen die je zelf ook gekozen zou hebben. Rijd je bijvoorbeeld in 'vijf' en trap je het gaspedaal vol in; dan schakelt het elektronisch brein - om de Stilo vlot vooruit te laten komen - meteen terug naar 'vier'. Kun je door zelf te schakelen, de elektronica verslaan? Bij het accelereren van nul naar honderd lukte dat in ieder geval niet. Overigens duurt het schakelen zelf relatief lang. Dat merk je met name ook als je om te manoeuvreren heen en weer moet schakelen tussen de 'een' en de 'achteruit' Dat gaat minder vlot dan wanneer je het 'ouderwets' handmatig zou doen. Wat ook kan, is tussensprintjes uitvoeren in een gekozen versnelling. Wij deden met de sportieve Fiat de gebruikelijke acceleratiemetingen; onder meer van tachtig naar honderdtwintig in achtereenvolgens de vierde en vijfde versnelling. Dat leverde alleen niet het best mogelijke resultaat op. Als je de automaat z'n gang laat gaan, ben je bijna een tel sneller.
De Stilo Abarth krijgt behalve ABS ook remassistent mee en traction control en een stabiliteitsysteem. Bij de prijs inbegrepen zijn ook automatische airconditioning, een audio-installatie met CD-speler, een regensensor, cruise control, een boordcomputer en zelfs een navigatieysteem. Voor z'n prijs van ruim € 23.500 biedt de Stilo Abarth gewoon veel. Veel elektronische 'snufjes', een motor die flink wat in huis heeft, ?n prettige rijeigenschappen. De Abarth voelt lekker stevig aan en ligt solide op de weg. Z'n onderstel heeft natuurlijk een sportieve afstemming, maar zorgt toch meestal voor comfortabel vervoer. En de besturing, met elektrische bekrachtiging, geeft het vertrouwenwekkende gevoel dat je de wagen goed in de hand hebt. Prettig; zeker ook bij het betere bochtenwerk, waar de Stilo Abarth dankzij z'n flinke vermogen, z'n prima onderstel 'n de elektronische assistentie om de wagen netjes op de weg te houden, niet de minste moeite mee heeft. Een sportief presterende auto met veel elektronische snufjes voor een scherpe prijs; Dat klinkt interessant. Geen wonder dat, als je een Stilo ziet, het vaak een Abarth is.

Signalement

Merk Fiat
Model Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.446 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 221 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.182 mm / 1.784 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.240 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,4s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 231 g/km