Fiat Sedici 1.6 16v Emotion (2008)

Functioneel speeltje

Fiat Sedici 1.6 16v Emotion
Compact en stoer. Met zo'n ruig uiterlijk trek je de aandacht. Maar koop je de Fiat Sedici nou alleen voor de 'looks', of ook omdat je écht prijsstelt op vierwielaandrijving?

Met de grijze kunststof bumpers en flankbescherming onderscheidt de Sedici zich van zijn tweelingbroer, de Suzuki SX4. De Sedici en de SX4 mogen dan voortvloeien uit een samenwerkingsverband, de Italianen hadden weinig in te brengen. Als uitgangspunt is de bodemplaat van de Suzuki Swift genomen, en Suzuki levert ook de 1,6-liter viercilinder. Voor het ontwerp is ItalDesign, de stylingstudio van Giugiaro, verantwoordelijk.
De uitrusting van de Sedici is best goed, maar we missen de 'funfactor'; van een Italiaans merk mag je immers wel wat zwier verwachten. Er zijn geen bijzondere kleuren voor het interieur. Sterker nog: er is alleen grijs, plus optioneel zwart of beige leer.
Het dashboard is opgeruimd en overzichtelijk en de materialen zien er stevig en duurzaam uit. De knoppen zitten waar ze horen: goed onder handbereik. De Fiat is uitgerust met een sportief stuur met audiobediening, dat in hoogte maar niet in diepte verstelbaar is, automatische airconditioning en een geïntegreerde audio-installatie.


Magere latten
De sportief gevormde stoelen bieden voldoende zijdelingse steun, de rugleuningen en zittingen hebben een forse lengte. De stoelen zijn bovendien over een behoorlijke lengte en in de hoogte instelbaar. Hoewel Fiat de Sedici aanbeveelt als vijfzitter, is er achterin echt niet genoeg ruimte voor een volwassen derde passagier, al zouden drie magere latten er wel passen. De bagageruimte is met 270 liter niet groot, maar kan door het neerklappen van de achterbankleuningen flink worden uitgebreid. Hinderlijk is daarbij dat je dan eerst de hoofdsteunen moet verwijderen.
De Fiat Sedici is er alleen als 4x4, vandaar de naam Sedici, Italiaans voor zestien. Hij is voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. De Sedici is in principe voorwielaangedreven. Daarvoor moet je de knop in de middenconsole op '2WD' zetten. In de stand 'auto' wordt maximaal 50 procent van de aandrijfkrachten automatisch naar de achterwielen gestuurd op het moment dat de voorwielen grip verliezen. In de stand 'lock' is de verdeling onmiddellijk 55/45. Boven 60 km/h treedt automatisch de 'auto'-stand in werking.
Tijdens de test konden we kortstondig in de sneeuw rijden. Dan laat het 4WD'tje zich natuurlijk van z'n beste kant zien. Je kunt fluitend en vlot wegrijden en je voelt op sneeuw dat de achterwielen worden 'bijgezet' zodra de voorwielen grip verliezen. De Fiat Sedici 4x4 is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder met 107 pk. Die heeft voldoende vermogen om de 1.165 kg zware auto vlot van zijn plaats te krijgen. Je moet tijdens accelereren voor lief nemen dat de motor zich laat horen. De versnellingsbak laat zich gemakkelijk en snel van verzet wisselen. En over de remmen – geventileerde schijven voor en trommels achter – hebben we ook helemaal geen klagen.


Toegevoegde waarde
Je kunt je afvragen of dit soort auto's hun hogere prijs waard zijn, of dat nu is voor een stoer uiterlijk, voor vierwielaandrijving, of allebei. Bij de Sedici 4x4 zijn de extra kosten te rechtvaardigen. Niet dat je er nou het terrein mee in wilt gaan, maar vierwielaandrijving geeft wel extra zekerheid onder slechte weersomstandigheden. Ook ziet de Sedici er leuk uit en maakt reacties los van medeweggebruikers.

Signalement

Merk Fiat
Model Sedici 1.6 16v Emotion 4x4
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 21.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.586 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 108 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.115 mm / 1.755 mm / 1.620 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,0 s / 18,8 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 173 g/km