Dubbeltest: Citroën C3 vs. Suzuki Swift - een beetje budget maar wel leuk
Ceci n’est pas une SUV
120 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ken je dat beroemde schilderijtje van een pijp waar in het Frans onder staat ‘ Ceci n’est pas une pipe’, ofwel ‘dit is geen pijp’? Dat is eigenlijk ook wat Citroën doet met de C3, want dit is volgens Citroën géén SUV, maar een hatchback. En dus past hij heel goed bij onze nieuwe duurtester, de Suzuki Swift.
Waarom laten jullie de nieuwe C3 juist tegen de Suzuki Swift aantreden?
Omdat dit allebei toch een beetje budgetauto's zijn! Om dat voor elkaar te krijgen, werd bij Stellantis zelfs een heel nieuw platform ontwikkeld. ‘Smart Car’ noemt de Frans/Italiaans/Amerikaanse autogigant dat. De eerste auto op die basis is de Citroën C3. Dat is net als zijn voorganger een auto uit het zogenaamde B-segment, maar wel een die nog nadrukkelijker dan die voorganger de onderzijde van die klasse opzoekt. ‘Goedkoop’ bestaat niet meer, maar de C3 mocht tenminste betaalbaar zijn. Dat geldt voor de elektrische ë-C3, maar zeker ook voor de hier geteste benzineversie. Hij is er vanaf € 21.790 en heeft voor dat geld meteen een krachtige turbomotor met 100 pk en een handgeschakelde zesbak. Voor bijna hetzelfde bedrag - € 21.695 - staat er ook een zuinige, mild-hybride Swift met 83 pk voor de deur en die is dan aanzienlijk minder kaal dan een kale C3. Wil je ‘m afgeladen zoals onze duurtester, dan kost dat nog altijd maar zo’n 25 mille. Dat is ook wat Citroën voor de dikste Max-uitvoering van de C3 wil hebben.
Levert dat SUV-achtige uiterlijk van de C3 nog voordelen op?
Citroën ontkent in alle toonaarden dat de C3 een SUV-achtige is, maar noemt de langere doch even hoge C3 Aircross wél een SUV. De wegen van marketing-afdelingen zijn ondoorgrondelijk, maar feit is dat ook de C3 ‘hatchback’ met zijn hoge koetsje, grote bodemvrijheid en zwarte wielkastranden wat SUV-trekjes heeft. Die vorm biedt ruimte voor het accupakket van de elektrische ë-C3, maar heeft ook in de benzineversie voordelen. De door velen zo gewilde hoge instap en dito zit, bijvoorbeeld, waardoor deze Citroën zijn inzittenden een gevoel van overzicht geeft. De hoge, vierkante carrosserie van de C3 staat toe dat achterpassagiers vrij hoog en rechtop zitten, waardoor er ondanks de korte wagenlengte toch lekker veel ruimte is. Ook in de bagageruimte zit het voordeel meer in de hoogte dan in oppervlak, maar de C3 is zeker ruimer dan de Swift.
De Suzuki Swift staat bekend als een leuk rijdende auto. Kan de C3 hem bijbenen op dit vlak?
De C3 houdt Citroëns naam hoog en biedt opvallend veel comfort. Drempels worden over het algemeen met zachte hand weggewerkt, al kan het verfijnder en laat de C3 hier wel zijn eenvoudige opzet zien. De stoelen zijn al net zo zacht, schakelen gaat zo makkelijk als roeren in een pan snert en de besturing is sterk bekrachtigd. Dat is heus prettig, maar het ontbreekt de C3 wel aan het speelse randje dat de Swift wel heeft. Ook dit is zeker geen echte sportieveling, maar het gebrek aan kilo’s maakt hem wel heerlijk wendbaar en lichtvoetig.
Zijn er nog meer hatchbacks in dit segment voor dit geld?
Zeker. Een Dacia Sandero is zelfs nog een stuk goedkoper, maar vergeet ook de Skoda Fabia niet. Die auto is wat ondergesneeuwd, maar is met een vanafprijs van €23.490 niet veel duurder dan de C3 en de Swift. Voor de geschreven versie van deze test halen we er daarom ook zo'n Fabia bij, dus houd de papieren AutoWeek in de gaten!
Lezersreacties (120) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.