Daewoo Nubira 1.6 SX (2002)
Uitzonderingsgeval
Blijkbaar strookt de boodschap die een Nubira communiceert niet met de persoonlijkheid van de doorsnee-Nederlander. Dit bewijst weer eens dat emotio-nele en irrationele motieven de ratio weten te overtroeven bij de aanschaf van een auto. Zou je echter alleen maar rationeel te werk gaan, dan is het natuurlijk kolder om je voor iets meer dan 17.000 euro in een niet al te rijk uitgeruste compacte hatchback te laten tillen, terwijl je voor exact dezelfde som euro's in zoiets als een Nubira kunt rijden. Maar zo eenvoudig ligt het niet. Anders zou Daewoo wel goede zaken doen met dit model.
Onze Nubira had een 1.6. 'n Rustige, geciviliseerde motor. Opel-rijders zullen er iets in herkennen van de vertrouwde 1,6-achtklepper uit de vorige Vectra en de Astra. De zestienkleps Daewoo-motor maakt soms hetzelfde, licht zoemende geluidje. Schreeuwen doet 'ie in ieder geval niet. Op snelweg-tempo, maar ook daarboven, is van buitensporig motorgeluid geen sprake. De Aziatische 1,6 is over de gehele linie een welgemanierd stukje techniek, maar ook niet meer dan dat. Niet alleen de motor doet aan een Opel denken; ook de bediening van de versnellingsbak komt nagenoeg overeen met die van een Astra en Vectra van midden jaren negentig. Inclusief de bekende ring als vergrendeling van de achteruit. De bak laat zich goed, maar tamelijk gevoelloos bedienen; dat past helemaal bij 't karakter van deze auto.
Die neus!
De Nubira kreeg in 1999 een grondige opknapbeurt. Het heeft hoegenaamd geen invloed gehad op de verkoopresultaten. Meest weerzinwekkende deel van de Nubira is zonder twijfel de neus. Getooid met een potsierlijk stuk verchroomd kunststof bepaalt dit het gezicht van de Daewoo. En wie zijn neus schendt... De Nubira draagt op zijn flanken de nodige welvingen en vouwen. Een tikkie te veel van het goede. Recht van achter gezien is de Nubira op zijn best. Met zijn forse achterlichten, die voor een deel in de achterspatborden doorlopen, komt 'ie serieus over. Een chroomstripje in de stootlijsten, mistlampen in de voorbumper en buitenspiegels in carrosseriekleur doen de Daewoo lekker aangekleed overkomen. De lichtmetalen velgen behoren niet tot de standaarduitrusting, maar de Koreaan biedt wel veel waar voor dik € 17.000.
U vraagt zich vast af of de Nubira net zo rijdt als hij eruit ziet. Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden. Hij heeft een setje veren dat meer weg heeft van een pakketje latex dan van stalen spiralen. In rechte lijn is er meer dan voldoende comfort, wat we gezien de veerkarakteristiek niet anders hadden verwacht. Maar zodra de eerste bochten opdoemen, moet je vooral niet te snel willen. De voorkant is het spoor vrij snel bijster. Gevaarlijk wordt 't niet, hoor. De meeste chauffeurs zullen als eerste reactie het gas loslaten, wat wordt beloond met een voortzetting van de ingezette koers. Maar qua respons, directheid en rijplezier kan de Nubira bij ons geen potten breken. Nimmer vlogen we in een scherpe bocht van het asfalt, maar ook geen enkele keer wist het nemen van een lekkere doordraaier een grijns te ontlokken. Kortom, geen auto voor de geëngageerde automobilist. Daar zijn weer andere buitenbeentjes voor. Rijden is trouwens ook zitten: stevige meubeltjes, goed verstelbaar en voldoende zijdelingse steun. De hoofdsteunen van de Daewoo zijn over voldoende afstand verstelbaar en middels een handig kliksysteem ook kantelbaar.
Wat ons betreft, toont deze test feilloos aan dat het imago niet het enige manco is van de Nubira. Hij kan op veel onder-delen niet meekomen met soort- of prijsgenoten. Zo heb je voor dik zeventien mille ook een Mini One. Net zo'n buitenbeentje, maar dan wel eentje die verrekte lekker stuurt. En er is meer te koop voor dat geld. Kijk de prijslijst er maar op na. Wat uitrusting en ruimte betreft, biedt de Daewoo ontegenzeggelijk veel waar voor zijn geld: ABS, airconditioning, bekerhouders vóór, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten vóór en achter, centrale vergrendeling, drie 3-puntsgordels achter, in hoogte verstelbaar stuur, hoogteverstelling bestuurdersstoel, lendensteunen voorin, mistlampen vóór en een gedeeld neerklapbare achterbank. Dat is gezien het geld best royaal. Alleen zij- of hoofdairbags zijn afwezig en de optielijst vermeldt ze evenmin. Voor dit geld is de Nubira een rationele keus, tot het op inruilen aankomt...
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Nubira 1.6 SX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 78 kW / 106 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.495 mm / 1.700 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.178 kg |
Laadvermogen | 542 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 630 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 16,0 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |