Dacia Jogger - Eerste rijtest
Veel voor weinig, nog altijd op unieke manier
118 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de Dacia Jogger trekt het merk de lijn door die het al sinds zijn lancering in Nederland heeft ingezet: het concept veel auto voor weinig geld goed uitnutten. Er is geen concurrent die zoveel ruimte biedt voor dit geld. De Jogger is groot en ook leverbaar met zeven zitplaatsen.
Heel leuk hoor, al die zevenzitters, maar in de praktijk kun je bij veel zogenaamde ruimtewonderen als volwassenen voor geen meter zitten op de achterste zitplaatsen. Zelfs in uit de kluiten gewassen SUV’s heb je vaak het gevoel op een strafbankje te zitten, waarop je spontaan claustrofobisch wordt. Nu komt Dacia met een auto die voor net iets meer dan € 20.000 zeven zitplaatsen biedt die allemaal ook daadwerkelijk bruikbaar zijn. Zelfs met mijn lengte van 1,84 meter voel ik me best prettig achter in de Roemeen, ook als de rugleuning van de bank voor mij weer wordt teruggeklapt. Ongekend, als je bedenkt dat deze auto maar 4,55 meter lang is. En als je de slechts 10 kilo wegende stoelen uitbouwt en de rugleuningen van de tweede zitrij omklapt, heb je maar liefst 1.807 liter bagageruimte tot je beschikking. Daarover kun je toch werkelijk niet klagen.
Betere stoelen
Klagen hebben we in het verleden trouwens genoeg gedaan over de modellen van Dacia. Ze waren bijvoorbeeld vaak voorzien van stoelen die veel mensen niet lekker vonden zitten. Bij de Jogger is dat beter voor elkaar, omdat je niet meer zo hoog zit en het stuur zowel in hoogte als diepte verstelbaar is (vanaf uitrustingsniveau Comfort). Zelfs op de achterbank gaat het er best comfortabel aan toe. De afstand tussen de zitting en de vloer is groot genoeg om ervoor te zorgen dat je de onderbenen goed kwijt kunt, waardoor je bovenbenen bijna volledig worden ondersteund. Daar komt bij dat de zijkanten van de rugleuningen beter gevormd zijn, waardoor de passagiers in bochten niet meer over de bank glijden.
1.0 driecilinder, ook op lpg
Als je genoeg hebt aan vijf zitplaatsen en voor de basisuitvoering van de 100 pk sterke TCe 100 Bi-Fuel kiest, een 1.0-driepitter die behalve op benzine ook op lpg kan rijden, stap je al voor € 19.150 achter het stuur van een Jogger. Dan moet je het wel stellen zonder airconditioning, cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels en het 8-inch infotainmentscherm die de luxere varianten wel hebben. De Comfort, die € 1.900 duurder is, krijgt al dit lekkers standaard mee.
Apple Carplay en Android Auto
We gaan op pad met de meest luxueuze uitvoering Extreme, die voor € 1.000 extra onder meer lichtmetalen 16-inch wielen, achteruitrijcamera en automatische airconditioning biedt. En dus het Media Nav-systeem met kabelloze smartphone-integratie (Apple CarPlay en Android Auto). Het vele harde plastic maakt al vanaf het uitrustingsniveau Comfort plaats voor fraaie stof op het dashboard en de portierpanelen. Je moet echter wel op de koop toe nemen dat de Jogger op de aloude Dacia-manier wat blikkerig aanvoelt. Dat merk je als je de deur in het slot laat vallen, wat goed hoorbaar is en waarbij je het portierpaneel ziet bewegen. Omdat de Dacia tijdens het rijden heel volwassen aanvoelt, valt daar echter best mee te leven.
Voelt niet log
De 1,0-liter driecilinder is voorzien van redelijk effectieve geluidsisolatie. Als je gas geeft, duurt het even voordat hij op stoom komt, maar dan gaat hij op een rustige manier aan de slag. Hoewel de pook met wat lange slagen door de bak gaat, kun je de zes versnellingen wel eenvoudig inleggen. Het onderstel is geen wonder van dynamiek, maar de vooral op comfort gerichte demperafstelling zorgt ook niet voor verrassingen. Ondanks de indirecte besturing voelt de Jogger ook nooit log aan. Sterker nog, hij voelt tijdens het rijden zo compact aan dat je spontaan vergeet dat je achter het stuur van een zevenzitter zit, helemaal omdat er geen klachten komen vanaf de achterste zitplaatsen. Voor weinig geld krijg je een veelzijdige, ruime auto, die in multimediaal opzicht redelijk up-to-date is. Dit is een erg fijne gezinsauto, die er wat ons betreft ook nog eens goed uitziet. Een geslaagd totaalpakket dus.
Lezersreacties (118) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.