BMW 320d Touring - Doorgelicht

Moet je dit nog willen?

AutoWeek 08 2019
AutoWeek 08 2019

Je leest het in AutoWeek 08 2019

Voor het succesnummer uit München is een dieselmotor niet langer vanzelfsprekend. Wie had dat een paar jaar geleden kunnen voorspellen?

Onder de Duitse auto’s gooit de chique BMW 3-serie van de F30-generatie hoge ogen. En wie naar een gebruikt exemplaar zoekt, kan zijn hart ophalen: occasions genoeg. Zelfs aan de uitvoering kun je eisen stellen. Extra voordelig zijn voormalige leasewagens uit de periode van voor de facelift van 2015. Die hebben het grootste deel van hun kilometers vaak op de snelweg gemaakt en staan nu, met ruim een ton op de teller, te koop voor weinig meer dan een nieuwe Polo.

De zesde generatie van de 3-serie (sinds 2012 in productie) is traditioneel in trek bij zakelijke rijders, maar ook tweedehands is er altijd vraag naar. Logisch: de bouwkwaliteit is goed en het imago ook. Verder is hij als sedan én als wagon praktisch in het gebruik, comfortabel, biedt hij prima rijeigenschappen en heeft hij geen last van serieuze technische problemen. Het merendeel van de kopers van een 3-serie kiest traditioneel voor een zuinige diesel. De mogelijkheden lopen uiteen van de bescheiden, maar absoluut toereikende 316d 2.0 met vier cilinders en 116 pk tot de beresterke zescilinder 335d met 313 pk. De gulden middenweg is zonder twijfel de 320d. Deze voorbeeldige bestseller is pittig en toch zuinig. Gemiddeld genomen ligt het verbruik in de dagelijkse praktijk rond de 5,2 l/100 km. Ook dit is een 2,0-liter, maar dan met dubbele turbo, een vermogen van 184 pk bij 4.000 tpm en een indruk wekkend maximumkoppel van 380 Nm bij 1.750 tpm. In combinatie met de uitgebalanceerde achterwielaandrijving, de nauwkeurige besturing en de soepele zesbak (een achttraps automaat van ZF kan ook) zou deze motor exact het rijplezier moeten bieden dat de fabrikant belooft.

Zou, want de discussie rond de diesels gooit roet in het eten. De manipulatie van emissiewaarden door sjoemelsoftware, met de komst van milieuzones die diesels uitbannen tot gevolg, hebben de markt grondig verziekt. Zo kan het gebeuren dat het Euro 5-label dat tot de zomer van 2015 voor nieuwe personenauto’s nog de norm was, nu een obstakel vormt. Nog nooit is een recente emissienorm zó snel achterhaald. Particulieren én leasemaatschappijen zien de restwaarde van diesels verdampen. Zelfs de voorbeeldige F30/31-diesels ontkomen niet aan het risico dat zij, op basis van hun NOx-uitstoot, straks de stad niet meer in mogen. Weliswaar zijn er mogelijkheden om het probleem aan te pakken, maar voorlopig weet niemand of dat financieel een beetje te doen is. Dieselspecialisten onderzoeken momenteel of zij een algemene oplossing voor de meest verkochte Euro 5-motoren kunnen bieden. In dat geval verandert een Euro 5 in een Euro 6 en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. BMW wijst ondertussen op de problemen die het individueel testen van alle modellen met zich meebrengt – en dat komt de restwaarde van de 3-serie met dieselmotor niet ten goede. Tja, wie wil zo’n auto dan nog kopen, zelfs als het een BMW is?

Wie graag op zeker speelt, kan in het geval van een BMW uit de 3-serie met dieselmotor daarom beter voor een exemplaar gaan dat na de zomer van 2015 is afgeleverd (F30/31 FCI Euro 6). Het nadeel is dan wel dat de prijs van deze auto’s navenant hoger is en veel dichter in de buurt ligt van wat er werd betaald toen het model nieuw was. Dit komt doordat er van dat bouwjaar nog weinig auto’s zijn waarvan het leasecontract al is afgelopen. Voor minder dan € 18.000 is er nauwelijks iets te vinden. Aan de andere kant: wanneer zijn toppers goedkoop?

GEBRUIKTE 3-SERIE: EEN DEGELIJK VERHAAL

De BMW 3-serie van de F30/31-generatie is in principe heel solide. Gewoonlijk zorgt noch de carrosserie, noch de techniek van het in 2012 uitgebrachte model voor problemen. Ook het interieur is hoogwaardig en slijtvast. Als er dan iets is, gaat het meestal om normale slijtage bij auto’s met zeer hoge kilometerstanden. Let bij controle goed op de werking van alle elektrische systemen en neem het onderstel op de brug zorgvuldig onder de loep.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Zonder dieselschandaal zouden we de BMW 3-serie uit de serie F30/31 zonder enig voorbehoud aanbevelen, want hij rijdt geweldig en is ruim genoeg voor een klein gezin. Helaas kampt hij met het probleem rond Euro 5-dieselmotoren.

Signalement

Merk Bmw
Model 320d EffiecientDynamics Edition Touring Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.283

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.624 mm / 1.811 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.810 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 745 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 112 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum