BMW 220d Active Tourer xDrive

Actieve rauwdouwer

BMW 220d Active Tourer xDrive
BMW 220d Active Tourer xDriveBMW 220d Active Tourer xDriveBMW 220d Active Tourer xDriveBMW 220d Active Tourer xDriveBMW 220d Active Tourer xDriveBMW 2-serie Active Tourer xDriveBMW 220d Active Tourer xDrive
AutoWeek 4 2015
AutoWeek 4 2015

Je leest het in AutoWeek 4 2015

In combinatie met de sterkste benzine- en dieselmotor én de automatische achttrapsautomaat levert BMW nu ook een vierwielaangedreven versie van de 2-serie Active Tourer. Niet dat de C-segmenter met hoge instap nu direct in het vaarwater van de SUV's uit München komt, geenszins.

Al dan niet optioneel zijn de meeste BMW's met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Daar hoort nu ook de 2-serie Active Tourer bij. Maar goed, eerlijk is eerlijk, permanent is die vierwielaandrijving niet; in basis is de Active Tourer nog steeds een voorwielaandrijver. Alleen wanneer de omstandigheden er om vragen worden de achterwielen met een koppeling bijgeschakeld. Anders dan de elektro-mechanische Haldex-koppeling in de Mini Countryman ALL4 reageert de elektro-hydraulische variant in de Active Tourer niet alleen meer op snelheidsverschillen tussen voor- en achteras, maar kan deze (dankzij de elektronica) bijvoorbeeld ook samenwerken met het DSC-stabiliteitssysteem om de auto in lastige situaties op koers te houden, en is eveneens actief in andere situaties waar doorslaande wielen zouden kunnen optreden. Een knop om de vierwielaandrijving permanent te maken is er niet, indirect kan het wel: wanneer we het elektronische stabiliteitssysteem uitschakelen worden voor- en achteras automatisch met elkaar verbonden. BMW levert de vierwielaandrijving uitsluitend op de krachtigste benzine- en dieselversie: de 225i en 220d, in beide gevallen alleen in combinatie met een 8-traps automatische versnellingsbak.

Proactief toeren

Een eerste kennismaking met de 220d Active Tourer xDrive voert ons voornamelijk over verharde wegen en daar doet het systeem niets, althans we merken er niets van. De werkelijkheid is echter anders. Het systeem werkt proactief, mede doordat het werkt op basis van de stand van het gaspedaal. Wanneer we vanuit stilstand wegrijden (op een droge weg) zijn de achterwielen al automatisch bijgeschakeld. Niet dat we gekke dingen van plan zijn, maar gewoon om iedere kans op slip te voorkomen. Vandaar ook dat de sprint van nul naar honderd net een paar tienden van een seconde sneller afgelegd kan worden.

Pas wanneer we op kruissnelheid zijn wordt de koppeling volledig geopend en drijven alleen de voorwielen de auto aan. Geven we op de snelweg plotseling weer gas, dan worden op basis van het signaal van het gaspedaal direct de achterwielen weer bijgeschakeld. Althans, dat zegt de ingenieur die op de achterbank meerijdt. Misschien geven we de man wel het grootste compliment door naar waarheid te zeggen dat we niet merken of het systeem actief is of niet, we hebben het in elk geval niet in de gaten. Maar goed, de motor in onze auto is een 190 pk sterke diesel die zeker z'n mannetje staat, maar ook weer niet voor prestaties zorgt waar een voorwielaandrijver geen raad mee weet. Desalniettemin, de auto ligt in elk geval lekker stabiel op de weg en van tractieproblemen hebben we geen enkel moment last.

Overbodige luxe

De auto staat niet hoger op de poten en heeft ook geen stoere zwarte bumpers of andere off-road-opsmuk. Toch zijn we het terrein met 'm ingegaan. Niet al te heavy in verband met de bodemvrijheid, maar wel glibberig genoeg om met alleen aangedreven voorwielen niet ver te komen. En ook losse stenen hebben we niet gemeden. Hier merken we evenmin dat er tussen voor- en vierwielaandrijving geschakeld wordt. Pas wanneer het nodig is voelen we dat de achterkant toch zeker meedoet. Aan het nut van het systeem kun je in alledaags Nederlands verkeer twijfelen, zinniger wordt het wanneer je regelmatig naar de Alpen reist of het onverhard opzoekt. Of … wanneer deze techniek straks gebruikt wordt in toekomstige modellen (wellicht de opvolger van de huidige 1-serie) met een sportief M-hart…

Ongewenste geluiden

De 190 pk dieselmotor maakt een enthousiaste indruk, reageert alert op het gaspedaal en is prettig elastisch over een breed toerenspectrum. De enige kanttekening die we na onze eerste rij-ervaring kunnen maken is over het geluid van de motor. Met name rond de 1.300 toeren per minuut (en daar zit-ie rond kruissnelheid) laat-ie duidelijk horen dat-ie er is, dit hadden we beduidend minder verwacht. Het enige voordeel van de luide brom is dat daarmee geluiden uit de voortrein overstemd worden. Die zijn er namelijk ook meer dan verwacht. En dat heeft niets met 4WD te maken overigens, de tweewielaandrijvers hebben het ook. Wanneer we gas lossen en het motorgeluid even wegvalt, valt het duidelijk op. Tja, altijd achterwielaandrijvers gebouwd, dan is dit een nieuwigheidje. Bij de concurrenten zien/horen we dat het - zelfs op goedkopere auto's - beter kan.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum