Audi A8 3.7 - je moet hem echt met V8 benzine hebben

Definitieve entree topsegment

Audi A8 eerste generatie

Een belangrijke exponent van Audi’s opmars naar de Duitse automobiele eredivisie is de in 1994 geïntroduceerde A8. Het is tevens de eerste Audi waarvan de typeaanduiding met een A begint. Zijn relatief lichte aluminium carrosserie gaf hem tijdens een stoplichtsprintje met een 7-serie in ieder geval voorsprong door techniek!

Met de voorgangers van de A8 lukt het Audi niet echt om aansluiting te vinden bij zijn twee grootste concurrenten, de BMW 7-serie en de Mercedes-Benz S-klasse. Ga maar na: als topmodel diende de V8, een uit de kluiten gewassen 100 met een achtcilindermotor. En ook eerdere pogingen, met de 200, brachten niet het gewenste resultaat. Daarom besloot men het in Ingolstadt nu maar eens grondig aan te pakken en een compleet nieuwe auto te ontwikkelen. Iets meer dan vijf meter lang, zoals dat hoort in dat segment. Voor de carrosserie werd gekozen voor aluminium, dat is licht, sterk en stijf. In de deurstijlen prijkt een rond plaatje met daarop het opschrift Audi Space Frame. Datzelfde jaar – 1994 - kwam de nieuwe BMW 7-serie op de markt, de E38, die als 728i meer dan 200 kg zwaarder was dan de A8 met 2,8-liter zescilinder. Dat is niet niks. Uiteraard heeft de A8 voorwielaandrijving (2.8, 3.7 en 2.5 TDI), wat in deze klasse niet gebruikelijk is. Het vierwielaandrijfsysteem quattro is op alle versies leverbaar en in combinatie met de 4,2-liter V8 en de 3,3-liter TDI standaard.

Audi A8 eerste generatie

Rumoerige diesel

De instapmotor is een V6 met een inhoud van 2,8 liter en een vermogen van 174 pk. Dankzij zijn gecultiveerde karakter verschaft ook deze krachtbron de A8 de rijeigenschappen die je van een topklasse limousine mag verwachten. Hij sleurt de grote Audi weliswaar niet in een toptijd vanuit stilstand naar snelwegtempo, stil en vibratiearm is deze motor wel. Dat kun je niet zeggen van de 2.5 TDI, die stationair draaiend en tijdens accelereren niet weet te verhullen dat er in de machinekamer onder hoge druk wordt gewerkt. Maar dat geldt voor meer diesels uit die tijd, zoals de zescilinder TDS in de BMW 7. Van de opvolger van de oude V8 mag je verwachten dat er ook een versie met achtcilindermotor leverbaar is en daarin stelt Audi niet teleur. In eerste instantie een 4.2, een jaar later kwam daar ook de 3.7 bij. Dankzij het genereuze koppel geeft zo’n V8 deze Audi het oppermachtige gevoel dat zo’n auto hoort te hebben. Je bent er de meeste andere weggebruikers de baas mee, zonder het gevoel te hebben het onderste uit de kan te moeten halen. De achtpitter doet zijn werk in alle rust, trakteert zijn baas hooguit op een onderdrukte brul of imponerende grom.

Audi A8 eerste generatie

Geen concessies

Niet alleen de koets en de afwerking van het interieur kregen veel aandacht, ook het onderstel is volledig nieuw. De voorwielaangedreven versie heeft dezelfde achterwielophanging als de quattro en kijken we naar de constructie van de voorwielophanging, dan zien we gelijkenissen met de hyperstrut die Ford op de snelste Focus toepast. Audi heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat er aandrijfreacties in het stuur voelbaar zijn. Dat zijn de berijders van auto’s in dit segment namelijk totaal niet gewend! Tijdens de testrit die we met de fraaie 3.7 quattro maken kunnen we dan ook vaststellen dat de besturing rustig en solide aanvoelt. En ondanks het forse gewicht en de riante afmetingen doet de A8 niet log of zwaarlijvig aan. Daar draagt de achtpitter in dit geval ook zijn steentje aan bij. Maar hij komt pas echt in zijn element op de snelweg, waar de rust en de fantastische rechtuitstabiliteit hun vruchten afwerpen. Hoorguit zou je de afstemming van het onderstel iets te stevig kunnen vinden, op dat punt zijn de 7 en de S hem voor. Maar verder is dit weer typisch zo’n youngtimer die je zonder dat je enige concessie hoeft te doen dagelijks kunt rijden. En wat een zacht prijsje voor zo’n topklasse reiswagen! Fijnste motor? Een V8, toch wel.

Audi A8 eerste generatie

Aanbod en prijzen

De prijzen van de eerste Audi A8 vallen mee, in Nederland begint het feestje bij rond de €3.000. Voor een youngtimer van dit kaliber nette prijzen, al betreffen het dan 2.8 V6-en of 2.5 V6 TDI's. De BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse van deze periode gaan voor meer van de hand. Het aanbod A8’s is tegenwoordig aardig uitgedund. 

Levensloop

De A8 maakt zijn debuut in 1994, met zijn aluminium koets en optionele quattro als vaandeldragers van ‘voorsprong door techniek’. In 1999 krijgt hij een facelift en in 2001 nogmaals een kleine opfrisbeurt, maar die had niet zoveel om het lijf. Uiteraard is er ook een snelle S8. Bijzondere motoren zijn de V8 diesel en de 6-liter W12. Dit jaar viert de A8 zijn twintigjarige jubileum. In alle stilte.

Typische kwaaltjes

Brandstofsysteem 2.5 TDI
Versleten nokkenassen 2.5 TDI
Defecten aan automatische transmissie
Lagerbussen wielophanging versleten
Hier en daar aluminiumcorrosie
Waterafvoer airconditioning verstopt
Olielekkage motor en transmissie

Dit moet je weten over de eerste Audi A8…

… het is de eerste Audi met een volledig aluminium carrosserie

… bondskanselier Gerhard Schröder liet zich in een gepantserde A8 L rondrijden

… de S8 werd ingezet in de film Ronin (7,3 IMDb) in 1998

… de 2.5 V6 TDI is later ook in de VW Passat geleverd

… een A8 2.8 is 225 kg lichterdan een BMW 728i uit die tijd

… en zelfs meer dan 400 kg lichter dan een Mercedes-Benz S 280 van 1995

… vanaf 2000 is er een verlengde versie gevoerd van de 4.2 en 6.0

… de W12 zijn feitelijk twee VR6-blokken

… de W12 debuteerde in de concept car Avus quattro, in 1991

… de S8 was ook met een handgeschakelde zesbak leverbaar

… de oude V8 4.2 (’89 – ’94) was € 13.000 duurder was dan eeb A8 4.2

… dit was de eerste Audi met de typeaanduiding die met een A begint

De opvolger

Die heet uiteraard ook A8 en komt in 2002 op de markt. Helemaal nieuw en in het topmodel, de S8, zelfs een V10 onder de kap. Hij kreeg in 2007 een facelift en drie jaar later kwam de huidige versie op de markt, die vorig jaar werd opgefrist.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.7
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 73.286

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.697 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.882 mm
Massa leeg 1.645 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.