Audi A4 2.4 5V (1998)

Zakelijk kanon

Audi A4 2.4 5V
Vroeger was er maar een handvol auto"s waarin de zakenman gezien wilde worden, tegenwoordig is dat duidelijk anders. Voor liefhebbers van motortechniek is de Audi A4 met fraaie 2,4-liter multikleps V6 een interessante optie.

De Audi A4 2.4 5V staat beslist op het boodschappenlijstje van de (verwende) zakelijke rijder. Iemand die 'iets anders' zoekt in de luxe middenklasse. Zonder nu meteen op elke straathoek nagekeken te worden. Het exclusieve karakter is eigenlijk alleen herkenbaar aan details als het typeplaatje.
Laten we onze testauto eerst eens formeel voorstellen. Deze A4 heeft onder de motorkap de nog vrij nieuwe, kleine vijfkleps V6. Maar wat heet klein, met 165 pk? De auto heeft een lengte van bijna vier en een halve meter. Een heel populair formaat. Daarnaast biedt hij fraaie techniek, levert hij gespierde prestaties en heeft hij een sjiek en ingetogen sportief uiterlijk. En, een fors prijskaartje. Toch valt hij in de leasing vrij aardig in dezelfde categorie als geheide succesnummers van het type Mercedes C en BMW 3-serie. Zelfs de boekhouder zal dus niet al te lang tegenstribbelen.
Deze uitvoering van de A4 onderscheidt zich door zijn fijnmechanische motortechniek. Audi weet namelijk in zes akelig dicht tegen elkaar geschoven cilinders dertig klepjes te wurmen, vijf per cilinder. Met daarboven een variabel inlaatsysteem. Dat resulteert in een vermogen van 121 kW/165 pk bij 6000 toeren en een trekkracht van 230 Nm bij 3200 omwentelingen per minuut.
Genieten dus.
Het verbruik is stevig, maar gezien het vermogen niet onverwacht: we noteerden 10,8 liter op 100 kilometer. De eerlijkheid gebiedt te melden dat we hem flink op zijn staart hebben getrapt, maar daar vraagt hij ook om.
Voor deze test combineerden wij de V6 met een automaat: de sportieve Tiptronic vijfbak. Die past uitstekend bij het karakter van de A4 zespitter. Dat bleek al gauw toen we met de sjieke Duitser aan het meten sloegen. Vloeiend optrekken is gewoon een kwestie van gas geven. Keer op keer snelt hij in zo'n negen tellen naar de honderd. Waarbij de motor wel flink op toeren wordt gejaagd. Deze A4 mag je rustig een Gran Turismo noemen, daar verandert de automaat niets aan. Integendeel: je kunt de Tiptronic desgewenst heel dynamisch met de hand schakelen. In de praktijk doe je dat trouwens zelden, want de elektronica regelt de zaak feilloos. Ook de topsnelheid van 220 kilometer per uur is van volbloed-Autobahn-niveau.

Flitsend inhalen

Ronduit flitsend is zijn inhaalsprint van 80 naar 120 kilometer per uur. Daar noteren we 5,2 seconden. Dat gaat zo snel omdat de automaat dan op de kick-down stand overstapt en per se in de derde versnelling wenst te accelereren.
Over het rijgedrag van de Audi kunnen we kort zijn. Hij stuurt lekker direct, heel voorspelbaar en is best goedmoedig. De A4 volgt strak de opgegeven koers, maar reageert in korte bochten ietwat traag. Uiteraard is het basiskarakter ook bij deze voorwielaandrijver lichtjes onderstuurd. De vering is comfortabel. De Tiptronic vijfbak automaat past werkelijk perfect bij dat sportieve reiskarakter.
De A4 heeft een echt Duitse inrichting. Strak, overzichtelijk, functioneel en uitgevoerd met mooie druktoetsen voor verwarming en ventilatie. De stoelen zijn groot, met velours bekleed en eerder comfortabel dan sportief. Vooral door de zachte zijwangen. Stoel en stuur zijn in hoogte verstelbaar.
Achterin is ruim voldoende zitruimte en een behoorlijk comfort. Een minpuntje is de wat vlakke achterbank.
De Audi A4 2.4 5V onderscheidt zich duidelijk van de zakelijke middenmoot, zonder dat hij al te uitbundig is. Je kunt heel goed bij je zakenrelatie voor komen rijden. En meneer de manager kan glimlachend tegen zijn personeel zeggen dat hij ook maar gewoon in een A4 rijdt. Maar w‡t voor één!
Toch harde noten kraken? Toe dan maar. De meeste 'kopers' zullen zo'n auto leasen. Daar heb je ontelbare varianten in, maar de Audi onderscheidt zich daarin door zijn relatief sterke maandtarief, waarin hij direct met tal van - ook in aanschafprijs goedkopere concurrenten - concurreert. Maar... gaat het om een gewone koop, dan zijn er tal van goedkopere alternatieven. Maar ja, die missen dan wel de uitstraling, het uitrustingsniveau en vooral die prachtige V6-motor.

Signalement

Merk Audi
Model A4 2.4 5V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.349

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.393 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.479 mm / 1.733 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 690 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,2s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum