Audi A3 e-tron (2015) – Op de Rollenbank

Uit deze plug-in hybride aandrijflijn valt veel vermogen te halen, standaard ook al prima

22 reacties

Video

Onze Audi A3 e-tron duurtest-occasion is een plug-in hybride. Dat heeft enkele voordelen. Als je veelvuldig stekkert, verstook je nauwelijks benzine. Bovendien geeft de elektromotor nét die extra boost. Wat dat oplevert, ontdekken we op de rollenbank.

Voor alle duidelijkheid: de plug-in hybride techniek in deze Audi A3 e-tron is vooral bedoeld om de CO2-uitstoot te verlagen. Het extra vermogen is in feite een bonus, maar wel eentje met een keerzijde. Als je onbedaarlijk met deze Audi gaat scheuren, dan trek je zijn accu vlot leeg en is het uit met de extra pret. Vervolgens rijd je verder op het vermogen van de 1,4-liter benzinemotor. Die het dan in zijn eentje moet opknappen.

Extra vermogen

Onze duurtester kwam in 2014 op de markt en was de eerste plug-in hybride A3. Dwars voorin doet een 1,4-liter viercilinder turbomotor met intercooler zijn werk. De krachtbron is goed voor 150 pk en 250 Nm. Maar dankzij de extra ‘por‘ komt het systeemvermogen, zoals dat heet, uit op een fraaie 204 pk en 350 Nm.

Met dat vermogen moet je maar liefst 1.500 kilo voortzeulen. Zijn broer uit de Volkswagen Group, de Volkswagen Golf GTE, heeft hetzelfde euvel. Weliswaar een lekkere aandrijflijn, maar topzwaar. Daarbij rusten veel kilogrammen op de voorwielen. Desondanks worden we geacht in 7,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h te kunnen sprinten en zou de topsnelheid 222 moeten bedragen. Enfin, eerst maar eens kijken tot welke scores onze Duitser in staat is op de rollenbank van Beek Auto Racing in Den Haag.

We vinden het prestatieniveau van de duurtester tot dusver niet verkeerd. Onze semi-elektrische Audi is zonder meer vlot. In volledig elektrische modus is dat het geval, maar ook als hij alleen is aangewezen op de verbrandingsmotor vertoont hij trekjes van een hot hatch. Je voelt helaas wel al die kilo's op de voorwielen, waarbij we constateren dat de demping van de Audi iets tekort schiet. Hij is in feite te week voor een hot hatch. Maar goed, hij heeft meer dan voldoende pit om lekker mee te komen met het overige verkeer.

Vol lof

Rollenbankchecf Ghisbert van Ginhoven is een liefhebber van de viercilinder geblazen VW-krachtbronnen, ongeacht de cilinderinhoud. “De 2-liter viercilinder is een topper. Sterk en dankbaar als je een krachtbron wat extra’s wilt geven. Er is nog veel uit te halen en ook dan blijft de motor over het algemeen goed functioneren. Deze 1.4 heeft een iets mindere reputatie dan de 2-liter turbo, maar in combinatie met de elektromotor is dit wel een fraai pakket. Tuning kan, maar dan moet je beide units tunen, dus zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor. Dan wordt deze auto heel snel. Maar het is duidelijk dat je de stroom er vervolgens veel sneller doorheen jaagt dan nu al het geval is.”

De accu is nagenoeg vol, we hebben meer dan voldoende fossiele brandstof aan boord. Het is tijd om deze zes jaar jonge occasion eens flink aan het werk te zetten. Met 117.000 kilometer op de klok moet dat geen enkel probleem zijn. En dat is het ook niet. De hatchback tovert een tweetal prachtige krommen uit het overvolle motorcompartiment. En die pieken met mooie maximum resultaten. Daarbij klinkt alles fris en fruitig. Niets aan de hand, deze plug-in hybride verkeert nog in topvorm.

Signalement

Merk Audi
Model A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Lease Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.313 mm / 1.785 mm / 1.426 mm
Wielbasis 2.637 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 1,8 l/100km
CO2-uitstoot 35 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum