Audi A3 1.4 TFSI S-Tronic (2009)
Spieren en sparen
Menig bedrijf eist van z'n werknemers dat die bij de selectie van een 'auto van de zaak' er eentje met een zo groen mogelijk milieulabel kiezen. Gek genoeg komen daarbij vaak alleen dieselversies in beeld, maar er zijn tegenwoordig ook genoeg zuinige en krachtige benzinemodellen.
Zoals de Audi A3 met gespierde 1,4-liter TFSI-motor en S-Tronic versnellingsbak (alias DSG). Die rijdt nét iets zuiniger dan een handgeschakelde versie en dat tilt hem nipt over de grens van het A-milieulabel heen. De kenners weten het dan al: dat levert extra bpm-korting op. Je kunt zodoende 'voor weinig' genieten van de razendsnel schakelende S-Tronic, sportieve schakelflippers en een sportstand. Hij heeft bovendien zeven versnellingen.
Het belangrijkste is dat je dat allemaal goed in de stoel voelt: de TFSI is een pretpakket. Overigens laat je daarbij de schakelflippers op het stuur al snel met rust, want de techniek regelt het zelf en het schakelen verloopt razendsnel. De zevende versnelling speelt daarbij een glansrol. Die zorgt ervoor dat de lagere versnellingen meer op dynamiek konden worden afgestemd, terwijl je op kruissnelheid in zeven nog altijd lekker rustig (laagtoerig) rijdt.
Twee werelden
Feitelijk is de TFSI zodoende een krachtbron die twee werelden met elkaar verbindt: als je wilt, is-ie gespierd en als het moet extra zuinig. Maak je ijverig gebruik van de sportieve mogelijkheden, dan loopt het verbruik op tot ongeveer 1 op 13. Maar je kunt gemakkelijk een stuk zuiniger rijden door iets beschaafder op het gas te leunen: zo rond de 1 op 15.
Geen verkeerde waarde voor een auto in deze klasse. Zijn 125 paardenkrachten klinken weliswaar niet erg imposant, maar vooral het koppel maakt indruk; 200 newtonmeter, bij een toerental waar zelfs een diesel niet aan kan tippen. Juist dankzij de turbo en de S-Tronictransmissie lijkt het allemaal met speels gemak te gaan en blijft ook het
motorische geluidsniveau beperkt.
Met de stoere Conti-sportbanden heeft de Audi grip genoeg, zonder dat de auto te hard wordt. Hij is juist redelijk zacht geveerd en tóch echt dynamisch. En snel. De besturing voelt solide en voorspelbaar aan, maar mag misschien iets directer zijn. Gezien het dynamische karakter hadden een wat sportiever stuurwiel en vooral iets steviger stoelen niet misstaan.
Door de grote portieren van onze driedeursauto moet je in een parkeervak de nodige ruimte hebben. De instap naar achteren is echter goed te doen. De auto is strak afgewerkt en oogt met zijn bijgepunte nieuwe uiterlijk sportief en sierlijk. Achterin vind je een mooie – in delen omklapbare – zitbank en heb je verrassend veel zitruimte. Alleen zit er onder de voorstoel iets in de weg op de plek waar je je voeten neer wilt zetten.
Voorin valt naast de al genoemde grote, maar te zachte stoelen op dat de ruimte voor de benen nogal krap is – vooral bij de console – en dat ook de dakrand met handgreep wat dicht bij het hoofd komt. Ook voor de bestuurder van de Audi. De afwerking is ronduit voortreffelijk en onderstreept de klasse van de handzame Audi. De standaarduitrusting is redelijk te noemen, met de aantekening dat de extra aanschaf van bijvoorbeeld klimaatregeling er behoorlijk inhakt.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 1.4 TFSI Attraction |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.035 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.238 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.270 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 670 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 133 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A3
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.