Alpine A110 - Op de Rollenbank
Voordeel van een laag gewicht
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Nic de Boer
- Op de rollenbank
Bij Erik Robys stroomt een behoorlijke portie Renault-bloed door de aderen. Dan is een Alpine het ultieme bezit. Als je hem zo spreekt, lijkt hij een wandelende encyclopedie; de Belg weet alles van de A110. Alleen het exacte vermogen kent hij nog niet. Vandaar dat hij zich meldt bij de rollenbank.
‘Mijn vader werkte bij Renault in Vilvoorde, vandaar dat ik het Renault-virus heb opgelopen”, vertelt Erik. “Deze A110 is niet mijn enige auto, onze dagelijkse gezinsauto is een Scénic. Eerst wilde ik een Mégane RS, het liefst een zo snel mogelijke. Toen ik er lucht van kreeg dat er een nieuwe Alpine op de markt zou komen, ben ik daar echter voor gegaan. Sinds 2020 heb ik deze auto in mijn bezit.” Over wat ons te wachten staat bij de meting heeft Erik enige voorkennis. “Wat ik ervan gehoord heb, is de uitkomst heel wisselend. Soms leveren ze niet voldoende vermogen, maar wel wat meer koppel. Als dat de uitkomst is, zou ik daarmee heel tevreden zijn, want ik heb altijd het voordeel van een laag gewicht.”
Renault-motor in de Alpine A110 maar wel die van de Megane RS
Zo bijzonder als de Alpine is, zo gewoon is namelijk de motor. Die zit in vele andere producten van Renault en is bovendien niet gebouwd door Alpine zelf. Hij komt gewoon uit de voorraad van Renault, al wordt hij ook toegepast in de Renault Mégane RS. Dat is overigens historisch helemaal verantwoord, want vrijwel elke Alpine heeft gewoon een Renault-motor, al is dat wel altijd een potente. Hoewel Erik dus een behoorlijke purist is, horen we hem toch aan rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven vragen of het mogelijk is de software van de S-versie in te laden. Ghisbert weet echter dat die een ECU van een ander merk heeft en dat dit dus niet zomaar mogelijk is. Zo ontsnapt deze fraaie Pure-versie toch maar mooi aan het tuningspook.
Versnellingsbak kan 400 Nm aan
“Bovendien”, waarschuwt Ghisbert, “weet ik dat de versnellingsbak 400 Nm aan kan. In Nederland zijn ze bezig om een Alpine om te bouwen tot raceauto, zo heb ik gehoord.” De meting zit erop in een vloek en een zucht. Voor de volledigheid meet Ghisbert de Alpine in de twee rijstanden. De Sport-modus levert weliswaar een hoop extra spektakel op wat betreft het uitlaatgeluid, maar enig extra vermogen komt er niet vrij. Als we de resultaten zien, blijkt dat de A110 van Erik heel erg gezond is, maar valt het aantal extra pk’s mee. De hoeveelheid extra trekkracht valt enigszins tegen, maar in elk geval schrijft Erik overal een plus. Dan is het tijd voor hem om terug te keren naar België; met zijn opgedane kennis heeft hij nog een mooie thuisreis voor de boeg. En in een Alpine A110 kan de route niet lang genoeg zijn, dachten wij zo ...
Signalement
Merk | Alpine |
---|---|
Model | A110 Pure |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 66.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 185 kW / 252 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.180 mm / 1.798 mm / 1.252 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 1.098 kg |
Laadvermogen | 267 kg |
Banden voor | 205/45R17Prijzen |
Banden achter | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 162 g/km |
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.