Test: Alfa Romeo 147 GTA - 147 1.9 JTD 16v
Spetterend speelgoed
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Alfa Romeo liet hem in Parijs voor het eerst zien: de 147 GTA. Lekker dik en ózo snel. Vorige week gingen we naar Italië om de nieuwe 147 te rijden. En dat niet alleen, ook de 147 1.9 JTD 16v met zijn nieuwe turbodiesel stond voor ons klaar.
Je hoeft niet speciaal een Alfa-liefhebber te zijn om rijkhalzend uit te kijken naar een rit met een snelle GTA-versie. Maar geldt dat eigenlijk niet voor al dat mooie, sportieve speelgoed op wielen? Alleen al het feit dat een auto snel is en bij deze en gene emoties losmaakt, is vaak voldoende voor een algemene hebberigheid in de trant van mag-ik-even-(mee)rijden! Iets dat vanaf nu ook zal gelden voor de Alfa Romeo 147 GTA.
Alfa presenteerde zijn nieuwe sportmodel in de buurt van thuishaven Turijn en op de wegen rond het testcircuit van de Fiat Groep in Balocco. We vallen maar met de deur in huis en blazen meteen de loftrompet over de rijkwaliteiten van deze nieuwe GTA. Onze eerste rit gaat over de Autostrada van Turijn naar Milaan. Op dat traject ondervind je onmiddellijk de enorme gretigheid van de 250 pk sterke 3,2-liter V6-motor. Binnen de kortste keren rij je snelheden die in Nederland totaal ondenkbaar zijn. Maar dan nog, rechtuit hard rijden is geen kunst. Het gaat om het bochtenwerk, om de onverwachte manoeuvres. Het onderstel van de 147 GTA is stevig, maar niet eens hard afgesteld. Als we met een mooie snelheid de bocht naar de volgende snelweg nemen, is het opeens een beetje glad. De 147 GTA laat je dat onmiddellijk voelen met een minimale beweging van de achterkant. Met een ietsepietsje gas terug en een heel klein beetje sturen, vervolgt hij onverstoorbaar zijn weg. Zó mooi! Gebeurt natuurlijk wel met behulp van het (standaard) VDC, het vehicle dynamic control system.
Wellustig
Met een gerust hart laten we de naald van de kilometerteller richting topsnelheid bewegen. Het klinkt wellustig, maar in Italië hebben we een soort vrijbrief en veel belangrijker nog, het kón ook veilig op het stuk naar het zuiden richting Alessandria. Er was soms kilometers lang geen andere auto dan de vier GTA's van ons eigen ploegje te bekennen.
Op de kronkelwegen die we later rijden, voel je hoe heerlijk direct de Alfa stuurt, hoe precies en probleemloos de zesbak schakelt (hoef je heus geen Selespeed) en hoe comfortabel hij eigenlijk is afgesteld.
Om weer even met beide benen op de grond te belanden, stappen we op Balocco over in de nieuwe 1.9 JTD 16v. Ook geen straf, maar we weten dat we nog even terug mogen in de GTA en dan nog wel op een bochtig deel van het testcircuit, voor de foto's... Dat uurtje benutten we om het uiterste uit de Alfa te halen. De verslaving slaat weer toe. De GTA wil graag, zijn zachte Bridgestone-banden piepen zo nu en dan van genot. Techneut Giorgio Marchesa klimt op de passagiersstoel en gaat een rondje mee. Sterker nog, hij beveelt om een andere weg te nemen, die van het grote testcircuit. Een paar ronden als bonus. Dank je Giorgio, dank je Alfa. Deze 147 GTA is zulk mooi speelgoed, dat ik mijn schoen voor 5 december vast klaar zet.
Potente motor
Het verlaagde onderstel van de 147 GTA heeft een nieuwe voorwielophanging gekregen en afgesteld op de potente motor en zijn sportieve aspiraties. Ook de achterwielophanging is verbeterd en de geometrie is aangepast. Verder zijn er stabilisatorstangen met een grotere diameter toegepast. Nieuwe aandrijfassen, een grotere koppelingsplaat behoren ook tot de wijzigingen. En vanzelfsprekend is het Brembo-remsysteem berekend op een sportief rijgedrag. Het hele regiment met systemen met drie letters, zoals ABS, EBD, VDC, MSR (dat de remdruk aanpast tijdens terugschakelen om blokkeren te voorkomen) en ASR ontbreekt evenmin.
Beter ademenen
Het spreekt vanzelf dat ook het uiterlijk van de GTA is aangepast. De bredere spatborden voor waren nodig om de 17-inch wielen een plaatsje te geven. Om de motor goed te kunnen laten ademen zijn de mistlampen naar de zijkanten verhuisd om ruimte te bieden aan luchtinlaten en ook naast de koplampen zien we extra luchtinlaten. Achter is een nieuwe, grotere bumper met een bumperspoiler met verticale metalen schotjes voor een betere aerodynamic onder de auto. Opvallend zijn natuurlijk ook de twee ovale uitlaatpijpen. Nieuw en exclusief voor de GTA is de witte parelmoerkleur Nuvola White.
Alfa heeft het GTA-interieur voorzien van een nieuw driespaaks stuur, aluminium pedalen een voetsteun met rubber doppen. Sportstoelen met een geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met stof in rood, zilver of blauw en leer is als optie leverbaar in zwart of als two-tone. De deurpanelen zijn bekleed met stof en leer.
Het instrumentenpaneel heeft een zwarte achtergrond, de wijzerplaten van de klokken hebben een andere indeling en op het multifunctionele display is de temperatuur van de motorolie af te lezen.
Al met al is deze Alfa 147 GTA een compleet, fijn rij-ijzer. Het prijskaartje valt al evenmin tegen: met een bedrag van € 39.500 is de GTA beslist elke cent waard.