'Zware auto's significant gevaarlijker voor zwakke weggebruiker'

Meer kilo's, meer letsel

Skoda Enyaq vs. Mercedes EQA

Het klinkt een beetje als een open deur intrappen, maar uit Belgisch onderzoek blijkt dat de kans op ernstig letsel bij zwakke weggebruikers significant hoger ligt bij zwaardere auto's. Elektrische auto's (en dan vooral SUV's) staan er wat dat betreft niet lekker op.

Hoe zwaarder de auto waardoor je aangereden wordt, hoe groter de kans dat je er zwaar letsel aan overhoudt of zelfs komt te overlijden. Dat blijkt kort door de bocht uit onderzoek van het Belgische verkeersinstituut VIAS. Het is in zekere zin een weerspiegeling van wat in 2020 ook al uit Nederlands onderzoek bleek. VIAS legde de gegevens van aanrijdingen en de auto's die daarbij betrokken waren naast elkaar en trok zijn conclusies.

De kans om als zwakke weggebruiker te overlijden bij een aanrijding, ligt bijvoorbeeld 50 procent hoger bij een auto die 1.800 kilo weegt dan bij een auto met een gewicht van 1.200 kilo. Bij een auto die zo'n 2.200 kilo weegt is de kans zelfs 100 procent hoger. Dit betekent dat elektrische auto's, die doorgaans zwaarder zijn dan conventioneel aangedreven equivalenten, maar zeker ook SUV's gevaarlijker zijn voor zwakke weggebruikers.

Daar komt nog een punt bij: het vermogen blijkt ook van invloed te zijn. Zo is volgens VIAS de kans op ernstige verwondingen 10 procent groter als je wordt aangereden door een auto met 200 pk vermogen dan bij een auto met 120 pk. De onderzoekers hebben nog een ander verband gevonden, namelijk bij de leeftijd van de auto. Bij een 10 jaar oude auto ligt het risico op ernstige verwondingen bij een aanrijding 4 procent hoger dan bij een van 5 jaar oud. Maatregelen om de voetgangersveiligheid te verhogen, zoals bijvoorbeeld een 'dempende' motorkap, maken dat modernere auto's bij een aanrijding de persoon beter 'opvangen' dan oude modellen.

VIAS stelt dat deze cijfers een belangrijk pijnpunt blootleggen van het hedendaagse wagenpark: "Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Aan de andere kant wordt die positieve evolutie voor een deel tegengewerkt door het steeds hogere gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren."

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.