Zakelijke kilometers blijven belastingvrij
De plannen van de 'lente-coalitie' krijgen zolangzamerhand meer vorm. Omdat het op hoofdlijnen bedacht is, zijn nog lang niet alle details bekend. Die mogen ambtenaren de komende zomer gaan invullen. Maar stukje bij beetje wordt meer duidelijk over hoe men een en ander denkt vorm te geven.
Zo hebben de fiscalisten van AMD Automotive weten los te peuteren dat het schrappen van de belastingvrije vergoeding van 19 cent alleen voor woon-werkverkeer gaat gelden. Rijd je met je eigen auto tijdens werktijd, dan mag je werkgever daar ook in de toekomst gewoon 19 belastingvrije centen per kilometer voor uitkeren. Hiermee wordt dus dezelfde lijn gevolgd als bij leaseauto's: men verandert de status van woon-werkverkeer in een privérit. Daar hoeft je baas je dus geen vergoeding voor uit te keren. Dat mag natuurlijk wel, maar dan telt het als loon in natura en moet je er belasting over betalen.
Ben je overdag op pad voor je werk, dan blijft het declareren van die kilometers gewoon toegestaan volgens de huidige regels: de eerste 19 cent zijn belastingvrij, alles daarboven wordt belast. Overigens is 19 cent bij geen enkele nieuwe auto genoeg om alle kosten te dekken: een Kia Picanto zit al op zo'n 22,7 cent volgens Carbase (zie tabje 'prijzen').