Vergeet de AEX, de DOX bewijst dat investeren in klassiekers veel slimmer is
Stabiele investering
- Erik Kouwenhoven
- Klassiekers
Klassieke auto’s zijn niet alleen populair, ze worden ook gezien als een waardevaste investering. De Duitse Oldtimerindex (DOX) is sinds 2000 jaar op jaar gestegen.
Het beste wapen om inflatie te beteugelen, is volgens beursexperts investeren in zaken als goud en onroerend goed. Maar ook klassieke auto’s worden beschouwd als een veilige haven. Niet voor niets stegen de prijzen van klassieke Porsches 911 het hardst tussen 2010 en 2015, toen we nog volop in de kredietcrisis zaten.
Maar ook in goede tijden blijven klassiekerprijzen gestaag stijgen, zo laat de DOX zien. Deze index wordt jaarlijks samengesteld door de overkoepelende Duitse vereniging van de autoindustrie (VDA) en geeft een trendoverzicht van de waardeontwikkeling van klassieke auto’s. De DOX is gebaseerd op gegevens van de specialisten in klassieke autowaarderingen en geeft de waardeontwikkeling weer van 88 representatieve voertuigen.
Vorig jaar steeg koers gemiddeld 1,85 procent
De prijsstijging is niet altijd spectaculair. Vorig jaar steeg de koers gemiddeld 1,85 procent, minder dan de inflatie. Maar op de langere termijn blijken auto’s wel degelijk een stabiele investering. De koers van de DOX werd in 1999 voor het eerst berekend. Destijds lag de basiswaarde op 1000 punten. Op basis van deze cijfers komt de huidige score overeen met een waardestijging van 198 procent.
Waarde top 10 klassiekers gemiddeld met 18,5 procent gestegen
De prijzen van individuele auto’s stegen vaak nog veel sterker. Maar er zijn ook verliezers en bovendien moet je rekening houden met kosten van verzekering, opslag, onderhoud of restauratie. Desondanks is de waarde van de top 10 van klassieke auto’s in de DOX afgelopen jaar met gemiddeld met 18,5 procent gestegen. En wanneer je kijkt naar de DOX over de afgelopen vijf jaar, zie je dat klassieke auto’s in ieder geval niet in waarde zijn gedaald in tijden van grote verstoringen, zoals een hoge inflatie of de coronamaatregelen.
De index steeg tussen 2019 en 2024 met 21,7 procent, wat ongeveer gelijk is aan de inflatie in deze periode. De top tien van de afgelopen vijf jaar is met gemiddeld 84,2 procent gestegen. Hoewel sommige modellen in Duitsland misschien populairder zijn dan in Nederland, verschillen de Duitse en Nederlandse klassiekerprijzen hooguit enkele procenten.
Grootste winnaars van de afgelopen 5 jaar
Ford Capri 2000 GT (+122,2 procent)
Matra Bagheera (+98,6 procent)
Volkswagen K70 L (+92,7 procent)
Passat MK1 LS (+92,7 procent)
Ford Taunus 20 M (+85,7 procent)
Volkswagen 412 L (+76,5 procent)
Trabant P 601 (+75 procent)
Mercedes W123 300 D (+73,5 procent)
Opel Rekord C 1700 (+62,5 procent)
Toyota MR2 (+62,5 procent)