Van 30 naar 60 kWh: dit bedrijf maakt je oude Leaf of i3 klaar voor de toekomst
Gewoon op Alibaba
De ontwikkelingen op EV-gebied gaan snel, maar de keerzijde daarvan is dat de oudste elektrische auto's bijna onbruikbaar en dus waardeloos zijn. Daar kun je wat aan doen, want op nota bene Alibaba.com haal je voor een paar duizend euro een flinke accu-upgrade in huis.
De Nissan Leaf en de BMW i3 hebben allebei een belangrijke rol gespeeld in de beginperiode van de EV, maar dat betekent zeker niet dat het per definitie begeerlijke occasions zijn. De exemplaren van de eerste lichting waren toen ze uitkwamen al niet fantastisch door hun wat érg kleine accu, maar tegenwoordig is er van de minimale capaciteit in die batterij nog maar een fractie over. Hoe klein waren die accu’s dan? Nou, klein. Een vroege Leaf kreeg van huis uit niet meer dan 24 kWh mee, bruto welteverstaan. Netto bleef er 22 kWh van over en dat leverde zelfs volgens de bijzonder vergevingsgezinde NEDC-cyclus maar 175 kilometer bereik op. Over wat dat in de praktijk van 2025 oplevert, na vele kilometers en laadcycli en met dingen als tegenwind en kou, durven we niet eens te gokken. De BMW i3 is iets moderner en daarmee ook iets minder ‘erg’, maar met oorspronkelijk netto 27 kWh (in de 94 Ah-versie) en 280 kilometer bereik is ook dit geen auto voor mensen die geregeld buiten het dorp komen.
Zoals zoveel EV’s kregen ook de Leaf en de i3 gedurende hun leven geregeld een upgrade, en dus zijn latere versies heus veel beter dan die allereerste exemplaren. Toch laat zelfs de beste Leaf of i3 nog wel te wensen over als het om actieradius gaat, maar daar is iets aan te doen. Nota bene op het overbekende Alibaba zijn accupakketten te koop die het oorspronkelijk gemonteerde exemplaar zwaar overtreffen. In het aanbod, waarop we werden gewezen door The Autopian, zit voor de i3 een accu van bruto 54 kWh. Het netto 49 kWh metende pakket levert volgens de Chinese aanbieder een bereik op van 400 kilometer en wie weet dat een Opel Mokka met een soortgelijke accucapaciteit tot 405 WLTP-kilometers komt, schiet daarvan in ieder geval niet in de lach.
De tweede generatie van de Leaf (rechts) is technisch grotendeels identiek aan de eerste (links).
Voor de Leaf is de winst nog veel groter. Chuangxinchu New Energy Co, ook wel ‘CxC’, biedt voor de Leaf pakketten upgrade-pakketten van 40, 52 of 64 kWh aan. Met 40 kWh is de Leaf standaard ook nog wel geleverd, maar voor een vroeg exemplaar is dit toch een mooie upgrade. Met 64 kWh komt een Leaf zelfs 445 kilometer ver en wordt het ineens een zelfs naar hedendaagse maatstaven zeer goed bruikbare EV, al blijft het snelladen wel wat achter. Omdat de Leaf qua opzet nooit serieus is veranderd sinds hij in 2011 op het toneel verscheen, zijn de accupakketten op Alibaba te gebruiken in alle generaties van dit model.
De upgrade-accu’s zijn niet per stuk te koop, dus CxC lijkt zich vooral op handelaren en installateurs te richten. Een serieuze upgrade kost al snel zomaar €5.000 en daarmee is dit zeker niet het goedkoopste product op Alibaba. De lithium-ion-pakketten komen logischerwijs meestal uit China, maar voor de i3 biedt CxC ook pakketten aan die van Samsung in Zuid-Korea zouden komen.
Van de BMW i3 zijn oorspronkelijk drie accuversies geleverd.
En dan nu de vraag: is dit slim? Tja. €5.000 uitgeven aan een accu van twijfelachtige kwaliteit is een grote gok, zeker omdat er allerlei vreemde claims bij de advertentie staan (solid state, tuurlijk) en het pakket moet ook nog gemonteerd worden. Anderzijds is dit voor een complete auto-accu niet veel, en kan zo’n pakket een kapotte en dus waardeloze EV weer tot leven wekken en maakt het een Leaf of i3 echt klaar voor de toekomst. Een vroege Leaf heb je al voor riant minder dan €5.000, dus potentieel rijd je voor een mille of 10 in een auto die in ieder geval qua rijbereik weer bij de tijd is. I3’s zijn met prijzen vanaf zo’n 9 mille duurder, maar dan heb je na de upgrade een BMW met een groter rijbereik dan een i3 af fabriek ooit had. Daar valt iets voor te zeggen, toch?
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
