Uitstoottest voor diesels bij apk: Renault beste jongetje van de klas, deze merken slechtste

Kilometerstand speelt een rol

Deeltjestest bij APK

Sinds 1 januari 2023 is de uitstoottest voor diesels onderdeel van de apk. Hoe pakt dat in de praktijk uit voor garages die daarvoor een deeltjesteller (€ 5.000) moesten aanschaffen? “Leeftijd en kilometerstand doen ertoe.”

Om te beginnen rijst de vraag of veel diesels sneuvelen op de uitstoottest. Thérèse de Vroomen, woordvoerder van de RDW, meldt desgevraagd dat de aantallen wat haar betreft meevallen: “Sinds 1 januari 2023 tot april dit jaar is 5,9 procent van de diesels afgekeurd bij de uitstoottest. Het betreft zowel voertuigen die na de meting alsnog zijn gerepareerd als dieselauto’s die vervolgens van de weg zijn verdwenen.”

De RDW ervaart in de praktijk weinig problemen bij de uitvoering van de uitstoottest en bij de controle daarop. “Tijdens de steekproef voeren we onder meer de deeltjestest opnieuw uit. Het resultaat daarvan gebruikt de steekproefcontroleur om de keuring te beoordelen. In de praktijk zien we dat dit geen grote discussies oplevert.”

Kilometerstand bepalend

Mark van Abeelen is samen met zijn broer eigenaar van vier onafhankelijke keuringsstations in Noord-Brabant. Hij heeft naar eigen zeggen een aardig beeld van de uitstoottest. “Wij houden van elke gekeurde auto het merk, type en het bouwjaar nauwgezet bij.” Hij constateert weinig verrassend dat de leeftijd nadrukkelijk een rol speelt bij de uitkomst van de uitstoottest. “De kans op afkeur loopt met het stijgen van de leeftijd sterk op”, klinkt het stellig. “Bij modellen van vier jaar en jonger werd slechts één op de vijftig auto’s afgekeurd op te hoge deeltjesuitstoot. Vanaf de leeftijd van tien jaar was dit al één op de vier en vanaf de leeftijd van zeventien jaar de helft.” De kilometerstand speelt eveneens een rol. “Tot 50.000 km werd minder dan een procent van de diesels afgekeurd. Tot 150.000 km bleef het afkeurpercentage keurig onder de tien procent, maar boven de 250.000 km steeg dat naar meer dan 25 procent.”

Derde afgekeurd bij deze merken

Van Abeelen meldt dat Renault in 2023 het beste jongetje van de klas was. “Van de 431 geteste diesel-Renaults kwam 97 procent probleemloos door de deeltjesmeting. Bij Seat, Fiat en Alfa Romeo werd juist ongeveer een derde afgekeurd op de deeltjesuitstoot.” Bij de meting zelf plaatst hij wel een kanttekening. “Het blijkt dat diesels niet onder alle omstandigheden hetzelfde aantal deeltjes uitstoten. Dat maakt de meting moeilijk reproduceerbaar. Soms wordt een diesel afgekeurd terwijl hij bij de steekproef voldoende presteert of andersom. Dat is lastig voor de klant, lastig voor de keurmeester en lastig voor de steekproefcontroleur.”

Slechtste auto was een elf jaar oude Volvo

De slechtste auto tot nu toe was een elf jaar oude Volvo met 3,5 ton op de teller. Mark van Abeelen: “Die was goed voor 42.500.000 deeltjes per kubieke centimeter. Dat is 180.000 keer meer dan het gemiddelde van de beste tien procent van de geteste Volvo’s.”

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Estate dCi 110 Eco2 Zen
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.440

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.626 mm / 1.814 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.712 mm
Massa leeg 1.287 kg
Laadvermogen 586 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 690 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s
Brandstofverbruik 3,5 l/100km
CO2-uitstoot 90 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.