Tóch voor Nederland: plug-in hybride BYD Seal U
Tot 125 kilometer elektrisch bereik
BYD verkoopt in Nederland enkel elektrische auto's. Maar niet langer meer. Het brengt van de BYD Seal U namelijk ook een plug-in hybride motorversie naar ons land.
De BYD Seal U die sinds begin dit jaar in Nederland is te bestellen, was hier tot voor kort enkel met elektrische aandrijflijnen leverbaar. In februari dit jaar trok BYD op Europese bodem het doek van de BYD Seal U DM-i. De DM-i - wat staat voor Dual Mode-intelligence - is een plug-in hybride variant met interessante specificaties, maar ook een waarvan BYD aanvankelijk tegen AutoWeek zei dat hij niet naar Nederland zou komen. Daar komt de importeur nu op terug. BYD is in Nederland dus niet langer meer een merk dat enkel volledig elektrische auto's verkoopt.
Tweemaal voorwielaandrijving
De plug-in hybride BYD Seal U DM-i is er met drie verschillende aandrijflijnen. Twee daarvan zijn voorwielaangedreven: de Boost- en Comfort. Die hebben een 98 pk sterke 1.5 viercilinder en een 197 pk krachtige elektromotor op de vooras. Het systeemvermogen: 218 pk en 300 Nm. Vanuit stilstand zit deze variant in 8,9 seconden op de 100 km/h.
Het grote verschil tussen de twee? Daarvoor moeten we bij de accu zijn. De Boost-uitvoering heeft een 18,3 kWh Blade Battery die de BYD Seal U DM-i een elektrisch bereik van 80 kilometer oplevert. De Comfort-uitvoering heeft een aanzienlijk grotere accu aan boord. Ook dat is een Blade Battery, maar dan een met een capaciteit van 26,6 kWh. De BYD Seal U DM-i in Comfort-trim komt op enkel elektrokracht dan ook een stuk verder: 125 kilometer.
Eenmaal vierwielaandrijving
De topversie is de BYD Seal U DM-i in Design-uitvoering. Dat is de enige motorversie met twee elektromotoren en dus met vierwielaandrijving. In deze motorversie is de 1.5 benzinemotor met 131 pk krachtiger. De elektromotor op de vooras brengt 204 pk op de been, het exemplaar op de achteras schopt het tot 163 pk. Het systeemvermogen bedraagt dan ook een niet kinderachtige 324 pk en 550 Nm. Daarmee sprint de plug-in hybride BYD Seal U vanuit stilstand in 5,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h.
Wel krijgt de BYD Seal U DM-i Design de 'kleine' 18,3 kWh accu. Die levert de vierwielaangedreven Design-uitvoering een elektrisch bereik op van 70 kilometer. De vierwielaangedreven versie mag tot 1.300 kilo trekken, de Boost en Comfort 750 kilo.
De accu's van elke plug-in hybride BYD Seal U DM-i zijn met 18 kW (DC) op te laden.
Uitrusting
Net als veel andere BYD-modellen is ook de Seal U DM-i niet karig uitgerust. Zo behoren elektrisch verstelbare, verwarmbare én ventileerbare voorstoelen tot de standaarduitrusting, evenals kunstlederen bekleding, een panoramisch schuif-/kanteldak en een head-updisplay. De Seal U DM-i heeft een digitaal instrumentarium en een draaibaar, 15,6 inch groot infotainmentscherm.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet, die volgen in de tweede helft van dit jaar.