Tesla Model Y wordt comfortabeler en zuiniger - Vooruitblik

Het blijft spannend

Tesla Model Y (Illustratie: Larson)

Sinds de lancering van de ingrijpend gefacelifte Model 3 in 2023, is het wachten op de vernieuwde Tesla Model Y. Dat is zo mogelijk nog spannender, want de Tesla Model Y is en blijft een wereldwijd succesnummer.

Highlights Tesla Model Y

  • Vernieuwd uiterlijk, maar anders dan Model 3
  • Sterk verbeterd interieur
  • Meer comfort en zuiniger

De dynamiek rond Tesla blijft uniek. Waar andere autofabrikanten grofweg hetzelfde stramien volgen als het om de lancering van nieuwe modellen gaat, doet Tesla dat op geheel eigen wijze. Meestal betekent dit dat het een nieuw model toont, lang voordat dat model rijp is voor serieproductie, zodat liefhebbers jarenlang op hun nieuwe speeltje moeten wachten.

Maar andersom kan eveneens. Op 31 augustus 2023 had nog niemand de gefacelifte Tesla Model 3 gezien, maar op 1 september konden we ermee rijden en was hij meteen te bestellen. Sinds die dag weten we één ding zeker: de Model Y, het ruimere SUV-broertje van de Model 3, krijgt een soortgelijke update. Die vernieuwde Model Y, codenaam ‘Juniper’, is nog maar één keer gespot en naar een lanceermoment kunnen we alleen maar gissen. Dat de Amerikanen geen haast hebben met dit model, is op zichzelf niet zo vreemd. Tesla is immers druk genoeg met de ontwikkeling van de onlangs getoonde Robotaxi en de productie van voldoende Cybertrucks en ‘oude’ Model Y’s. Met name de Model Y is wereldwijd nog altijd niet aan te slepen, dus kopers laten zich niet weerhouden door de mogelijke komst van een vernieuwde variant.

Lichtbalk

Dat de herziene Model Y in aantocht is, wordt behalve door logica ook gedicteerd door het feit dat er al eens een exemplaar is gespot met een soort van doorlopende lichtbalk achterop. Die auto dient als inspiratie voor de illustraties die je hier ziet, en verklaart waarom de getekende Model Y niet ‘gewoon’ de achterlichten van de vernieuwde Model 3 heeft. Dat hadden we eigenlijk wel verwacht, want voor de facelift deelden de Model Y en de Model 3 ook alle lichtunits rondom, plus de nodige andere onderdelen.

Tesla Model Y (Illustratie: Larson)

Tesla Model Y (Illustratie: Larson)

Aan de voorzijde gaan we vooralsnog wel uit van dat scenario, en rekenen we op platte, langgerekte koplampen en een strakgetrokken voorbumper zonder mistlampen. Hoe interessant ook, uiterlijkheden zijn bij de gewijzigde Model Y in feite niet zo relevant. Net als de Model 3 is het boven alles een verbéterde Model Y, waarbij de kwaliteit in zijn totaliteit naar een hoger plan wordt getild. Dat begint al bij het dichtslaan van een portier, wat door (onder meer) extra ankerpunten veel vertrouwenwekkender klinkt dan voorheen. Dikkere ruiten zorgen voor meer rust aan boord, nieuwe stoelen leveren meer zitcomfort op en het complete interieur gaat op de schop.

De basis-opzet, bestaande uit weinig meer dan één centraal touchscreen, blijft als enige staan. Alles daaromheen is nieuw, van hogere kwaliteit en fraaier afgewerkt, terwijl sfeerverlichting voor – je verwacht het niet – wat sfeer brengt. Achterpassagiers krijgen een eigen touchscreen voor het kijken van een filmpje of het bedienen van de stoelverwarming, terwijl de voorste inzittenden profiteren van de komst van stoelventilatie. Nadelen zijn ook goed voorspelbaar: ongetwijfeld schrapt Tesla hier de bedieningshendels aan de stuurkolom, zodat het bepalen van de rijrichting via het scherm gaat en de richtingaanwijzer zich op het stuur laat bedienen. Het went, bezweren Tesla-rijders ons, maar een verbetering kunnen we het toch echt niet noemen.

Comfort

Van verbetering is gelukkig wel sprake als het gaat om de rijervaring. Als de Model Y profiteert van de onderstelaanpassingen van de Model 3 – en dat is ongetwijfeld zo – gaat met name het comfort er met sprongen op vooruit. Waar de huidige ‘Y’ vaak vrij onbehouwen is op oneffenheden, werkt de nieuwe ze straks geraffineerd weg. Het directe en sportieve gevoel leidt daar iets onder, maar dankzij een laag zwaartepunt en een fijn directe besturing blijft ook een wat comfortabeler Model Y een lekker dynamisch ding. Tesla is heer en meester als het gaat om efficiëntie en wat dat betreft doet de herziene Model Y het straks ongetwijfeld nog iets beter dan de huidige. Dat heeft vooral met een verbeterde stroomlijn en andere banden te maken.

Het gaat al met al niet om enorme verschillen, maar het betekent wel dat de Model Y zijn concurrenten op dat vlak in de toekomst wederom te slim af is. Vanaf wanneer, vraag je? Alleen Tesla weet het. Hij kan er ineens zijn!

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (337)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.