Terugblik Nissan Micra: succesvol kleintje moest zichzelf opnieuw uitvinden
Vanaf waar ging het heuvelafwaarts?
Eerder dit jaar ging de Nissan Micra uit productie en (vermoedelijk) pas volgend jaar komt zijn volledig elektrische opvolger op de markt. In de tussentijd hebben we de gelegenheid terug te blikken op wat de Nissan Micra-naam tot op heden voortbracht.
Voor Europa begon het Nissan Micra-avontuur in 1983, toen het hoog tijd was voor een opvolger van de Nissan Cherry - die desalniettemin nog tot 1986 op de markt bleef. De Micra was dan ook een slagje kleiner dan de toenmalige Cherry, die zijn leven begon als stadsrakker, maar per generatie steeds een slagje groter werd. Daardoor kwam 'eronder' ruimte voor iets dat weer meer micro was - en dat werd de Micra, die het gevecht aan mocht gaan met auto's als de Toyota Starlet en de Daihatsu Charade.
Fiat-ontwerp voor de eerste Micra
Het ontwerp van de eerste Nissan Micra was oorspronkelijk bedoeld voor Fiats opvolger van de 127, maar Fiat koos voor een ander ontwerp dat uiteindelijk zou eindigen met een Uno-badge op zijn achterkant. Nissan zag zijn kans schoon en nam het ontwerp over om zich wederom te vestigen in het segment van de kleintjes. En niet zonder Nederlands succes: de Micra, die aanvankelijk met een typisch jaren-80-front met een horizontale, zwarte grille- en bumperpartij op de markt verscheen, was vanaf jaar één goed voor duizenden verkopen per jaar.
Behalve in 1984 verkocht Nissan in Nederland elk jaar rond de zevenduizend exemplaren en daarvan kom je soms nog wel een overlever tegen. Wat bijdroeg aan het succes, was een vrij rigoureuze facelift in 1989. Niet dat die nu zo ontzettend ingrijpend was, maar met dank aan nieuwe koplampen en achterlichten, een hele andere grille en nieuw bumperwerk, smoelde de Micra toch een stuk moderner. Het zorgde ervoor dat de eerste generatie Micra tot in zijn laatste jaar gretig aftrek vond.
Een eerste generatie Nissan Micra van na de facelift.
De tijd om dat succes een vervolg te geven brak aan in 1992, toen Nissan de K11-geheten generatie van de Micra introduceerde. Die deed het in absolute Nederlandse aantallen weliswaar niet zo goed als voorganger K10, maar is inmiddels misschien wel iconischer. Van 1992 tot en met 1997 werd-ie in zijn originele vorm gevoerd, tot er in 1997 wederom sprake was van een geslaagde facelift. Die was dit keer ook een tandje uitgebreider, waardoor je welhaast kon spreken van een nieuwe generatie. Nissan doopte het facelift-exemplaar dan ook K11C.
Weer een geslaagde facelift
De K11C kreeg een nieuwe achterklep, nieuwe motorkap en natuurlijk nieuwe lichtunits en bumpers: klaar om het nog jonge decennium bij de kladden te grijpen. Door de facelift sloot de Micra weer keurig aan bij de rest van het Nissan-gamma, dat destijds werd gekenmerkt door iets 'vrouwelijker' gezichtjes met meer afgeronde grilles en chromen accenten.
Nissan ging wat dat betreft nog een stapje verder toen het de derde generatie Micra introduceerde, compleet met vrolijke vormen en kleuren, in 2002. Dat model kreeg behoorlijk bolle koplampen aangemeten die welhaast bovenop in plaats van in de voorkant van de auto werden gemonteerd. Sowieso was de K12 een behoorlijk rondvormig ding, waarvoor klaarblijkelijk niet iedereen warm liep. In de eerste jaren verkocht Nissan nog wel enkele duizenden exemplaren, maar daarna werd het rap minder - en de variant met een stalen klapdak (de C+C) kon dat tij niet keren.
Sterker nog: zelfs een geheel nieuwe generatie wist de dalende trend maar nauwelijks te keren. Even leefden de verkoopcijfers op toen de K13 in 2010 op de markt kwam, maar ze haalden het niet bij wat eerdere generaties teweegbrachten. Het was wederom een vrij vrolijke, maar dit keer ook een wat minder ongebruikelijk vormgegeven auto. Vlees noch vis, dunkt ons, waardoor de K13 Micra welhaast nu al uit het collectieve autogeheugen verdwenen is.
De K13 Micra was vermoedelijk simpelweg niet onderscheidend genoeg.
Het roer om
Het moest anders, bij de vijfde en tot op heden laatste generatie Nissan Micra. Het model verloor al zijn vrolijkheid, groeide een maatje en kwam gehuld in scherpe vormen in 2017 de markt op. En jawel: het publiek liep er weer warm voor! In zijn topjaar (2018) verkocht Nissan dik 4.400 exemplaren van de K14 Micra en dat is een stuk meer dan de 1.799 exemplaren in het topjaar van de voorganger. Nissan had weer een procentje van de markt in handen met zijn B-segmenter, maar de concurrentie was en is moordend. In 2021 gingen er nog maar zo'n duizend stuks over de spreekwoordelijke toonbank, waarna dit jaar de stekker eruit werd getrokken.
Waarom de auto al van de markt is, terwijl de opvolger er nog niet is? Dat is onduidelijk. Niet onduidelijk is hoe de opvolger ongeveer gaat worden. Nissan en Renault halen hun banden aan voor de onvermijdelijke elektrificatieslag en delen het volledig elektrische platform waarop de volgende Micra - de zesde generatie alweer - komt te staan. Nu is al bekend hoe Renaults wapenfeit op basis van dat platform er ongeveer uit gaat zien, dus tekenden we eerder al op wat je van de volgende Micra kunt verwachten. We verwachten 'm in 2024 aan je te kunnen voorstellen!
De vijfde Nissan Micra gooide het ten opzichte van de K13 over een hele andere boeg.
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Micra BWJ 2018 1.0L 71 PK Acenta TREKHAAK / AIRCO / CRUISE / CARPLAY / LMV 17 INCH /
- 2018
- 110.557 km

Nissan Micra BWJ 2019 1.0 IG-T 101PK N-Connecta | NWE APK / AIRCO / NAVIGATIE / BLUETOOTH / CRUISE / APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / LMV 16 INCH / PDC / MULTIFUNCT. STUUR / ISOFIX
- 2019
- 154.234 km

Nissan Micra 1.0L Acenta
- 2017
- 110.539 km