Suzuki e Vitara: eerste elektrische Suzuki in 2025 naar Nederland

Hier komt ook een Toyota van!

Suzuki e Vitara
Suzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e VitaraSuzuki e Vitara

Net als Toyota heeft Suzuki wat elektrische auto's betreft eerst de kat uit de boom gekeken, maar ook Suzuki is om. Maak kennis met de eerste volledig elektrische personenauto van het merk ooit: de Suzuki e Vitara!

Highlights Suzuki e Vitara

  • Eerste elektrische personenauto van Suzuki
  • Compacte cross-over met voor- of vierwielaandrijving
  • Komt in de zomer van 2025 naar Nederland
  • Ook als Toyota!

De Suzuki Ignis is enkel nog uit voorraad leverbaar en dat betekent dat bijna de helft van de auto's die Suzuki in Nederland aanbiedt stiekem maar weinig Suzuki zijn. De Swace en Across zijn eigenlijk immers Toyota's (Corolla Touring Sports en RAV4). De Swift, Vitara en S-Cross lijken de kar échte Suzuki-kar alleen te moeten trekken, maar niet voor heel lang. Er is namelijk versterking onderweg in de vorm van deze hagelnieuwe Suzuki e Vitara. Deze e Vitara komt al in de zomer van 2025 op de Nederlandse markt en is de eerste volledig elektrische personenauto van het merk.

De e Vitara is duidelijk de productieversie van deze eVX Concept uit 2023.

Afmetingen en design

De Suzuki e Vitara is overduidelijk de productieversie van de eVX Concept die Suzuki al in januari 2023 liet zien tijdens de Auto Expo in India en die in oktober van datzelfde jaar in meer productierijpe vorm in Japan werd getoond. Ondanks zijn naam is het dus nadrukkelijk géén elektrische versie van de bestaande Vitara, maar een geheel op zichzelf staand model met elektrische aandrijving. De Suzuki e Vitara is relatief compact, maar heeft tóch een vrij robuuste SUV-uitstraling. Het front is vrij hoog en de auto heeft prominente, dik aangezette wielkasten. Aan de voorzijde zien we opgesplitste verlichting met een lichtsignatuur die uit een drietal horizontale lijnen bestaat. In zekere zin doet het ons denken aan de wijze waarop Citroën de verlichting van auto's als de nieuwe C3, C3 Aircross en de vernieuwde C4's invult, maar Suzuki was eerder. Een soortgelijke stijl zagen we een kleine twee jaar geleden namelijk ook al op de genoemde eVX Concept.

Ten opzichte van de eerdere concept-car valt niet alleen de iets achterover hellende neus van de productieauto op, maar doen ook diens deurgrepen dat. Waar de eVX Concept vier op soortgelijke wijze weggestreken portiergrepen had, beschikt de e Vitara over traditionele exemplaren vooraan en in de D-stijl weggewerkte grepen achteraan. De achterste wielkast, die daar begint waar je de deurgreep zou verwachten, is bovendien nog iets meer aangezet en valt daardoor extra op.

Suzuki positioneert de e Vitara regelrecht in het segment van compacte en ook elektrische cross-overs als de Peugeot e-2008 en diens talloze neefjes en nichtjes van de andere Stellantis-merken. Hij is 4,28 meter lang, 1,80 meter breed en 1,64 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Daarmee is hij in elk opzicht net even groter dan de inmiddels tien jaar oude Vitara-met-verbrandingsmotoren waarmee hij het grootste deel van zijn naam deelt. Die Vitara is namelijk 10 centimeter korter, een paar centimeter lager en heeft 20 centimeter minder tussen de voor- en achteras.

Interieur

Suzuki e Vitara

Vanbinnen is de e Vitara overduidelijk moderner dan wat we nu van Suzuki gewend zijn, en dat kan in alle eerlijkheid ook geen kwaad. Tegelijkertijd zijn we blij dat Suzuki zijn nuchtere, doelmatige karakter niet helemaal verloochent, zoals bijvoorbeeld Volkswagen wel deed met de introductie van de ID.3. Dat merk kreeg flink de deksel op de neus doordat klanten en pers het nieuwe bedieningsconcept maar niets vonden, maar daarvoor hoeven we in de e Vitara zo te zien niet bang te zijn. Onder een modern, groot scherm treffen we nog wat snelkoppelingen aan en ook naast de draaiknop voor de rijrichting zitten nog wat fysieke knoppen. Door het kleurgebruik, maar ook door de sterk contrasterende ventilatieroosters ziet het geheel er bovendien niet al te minimalistisch en klinisch uit, maar blijft het gewoon gezellig aan boord.

De bagageruimte heeft een capaciteit van 306 liter. Hoe groot die ruimte met neergeklapte achterbank is, houdt Suzuki nog even onder de pet. Een zogeheten frunk, dus een bagageruimte voorin, is er niet.

Specificaties: voor- en vierwielaandrijving

Uitgebreide technische specificaties deelt Suzuki nog niet, al kunnen we je gelukkig wel íets vertellen over de aandrijflijnen en accupakketten waarmee de e Vitara beschikbaar komt. Er liggen 49 kWh (bruto) en 61 kWh (bruto) grote LFP-accupakketten klaar. Dat zijn de bekende Blade Batteries van het Chinese BYD. Het kleinste pakket is voorbehouden aan de e Vitara met een 106 kW/144 pk en 189 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Voor deze variant geeft Suzuki nog geen rijbereik op.

De grotere 61 kWh-accu is voor zowel een voor- als vierwielaangedreven variant. Een voorwielaangedreven Suzuki e Vitara met deze accu is 128 kW/174 pk en 189 Nm sterk. De vierwielaangedreven variant heeft diezelfde 174 pk krachtige elektromotor op de voorwielen en beschikt daarnaast ook ver een 65 pk sterk exemplaar op de achteras. Het systeemvermogen van die krachtigste e Vitara bedraagt 184 pk, bij een koppel van 300 Nm. De Suzuki e Vitara met het grootste accupakket moet het tot een actieradius 'van zo'n 400 kilometer' schoppen, zegt Takahiko Hashimido (Managing Officer BEV Solutions bij Suzuki) ten overstaand aan AutoWeek. AC-laden kan met 11 kW, DC-laden met maximaal 150 kW. Dat zijn geen grensverleggende cijfers. Een warmtepomp is standaard. Waarom de e Vitara in de basis een voorwielaandrijver en geen achterwielaandrijver is? Daarover zegt Hashimido: "We hebben getwijfeld over achterwielaandrijving, maar we hebben nou eenmaal de meeste ervaring met voor- en vierwielaandrijvers." Helder.

Definitieve cijfers over het rijbereik van de verschillende varianten kunnen we je nog niet vertellen en ook is het nog even gissen naar hoe rap de 1.702 kilo (49 kWh, voorwielaandrijver) tot 1.899 pk (61 kWh, vierwielaandrijving) wegende e Vitara's precies zijn. Ga je voor een e Vitara met wat Suzuki in dit geval AllGrip-e vierwielaandrijving noemt? Dan moet je dankzij een Trail Mode gemakkelijk door de bagger kunnen ploeteren. Spinnende wielen worden in die modus afgeremd en het koppel wordt naar het wiel gestuurd dat wél grip heeft. Ongeacht de gekozen aandrijflijn kan je met de Suzuki e Vitara tot 750 kilo trekken.

Delen

Dat de voorbode van deze e Vitara zo'n twee jaar geleden in India debuteerde, is geen toeval. De elektrische Suzuki zal daar namelijk ook door Suzuki Motor Gujarat worden gebouwd. Niet alleen voor Suzuki, maar ook voor Toyota! Dat is geen enorme verrassing. De eind 2023 door Toyota aangekondigde Urban SUV Concept vertoonde namelijk al sterke gelijkenissen met de Suzuki eVX Concept. De productieversie daarvan wordt dus een zustermodel van deze e Vitara. Straks verkoopt Toyota in Europa dus een personenauto die feitelijk een Suzuki is, in plaats van andersom.

De Toyota Urban SUV Concept gaf in 2023 al weg dat het een broertje wordt van Suzuki's EV.

Suzuki heeft bij de ontwikkeling van de e Vitara het voortouw genomen, al is het platform waar de auto op staat net als de elektromotoren ontwikkeld door Suzuki, Toyota én Daihatsu. Suzuki noemt de speciaal voor EV's ontwikkelde basis overigens Heartect-e.

Blijft het bij één elektrische Suzuki? Zeker niet. De Japanners hinten al naar de komst van meer elektrisch aangedreven modellen: "Na de introductie van de e Vitara breiden we ons aanbod volledig elektrische modellen verder uit met mobiliteitsoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van specifieke landen en regio’s", aldus Suzuki-CEO Toshihiro Suzuki. Eerder gaf Suzuki aan omgerekend maar liefst €32 miljard te investeren in de ontwikkeling van elektrische auto's. Tot en met 2030 zou Suzuki in Europa vijf elektrische modellen op de markt. Daarvan is de e Vitara dus de eerste. Suzuki zet zijn belofte van 'vijf EV's voor Europa voor 2030' echter wel op een lager pitje. Toshihiro Suzuki - President bij Suzuki - geeft aan dat het voor eventuele volgende EV's eerst wil kijken hoe de markt zich ontwikkelt en hoe de e Vitara het in Europa doet.

En is het met de komst van deze Suzuki e Vitara over en uit voor de Vitara met verbrandingsmotoren? Vooralsnog heeft Suzuki daar een duidelijk antwoord op. De Nederlandse importeur zegt tegen AutoWeek namelijk dat die Vitara gewoon naast deze e Vitara blijft bestaan.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.