SUV of stationwagon: Peugeot 3008 SUV versus 508 SW
3008 SUV veel bereikbaarder, totdat…
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De eerste generatie Peugeot 3008 was, op zijn zachtst gezegd, een beetje bijzonder. Deze kruising tussen een SUV en een MPV deed het niet slecht, al bewees Peugeot met de knappe tweede generatie hoe het ook kan. Dat geldt ook voor de tweede generatie 508, waarbij vorm duidelijk voor functie gaat. Welke is de beste optie als je in de markt bent voor een occasion?
Vaak zien we dat een nieuwe SUV in het C-segment aan de poten van een D-segmenter zaagt, maar om de dalende interesse in de 508 aan de 3008 SUV toe te schrijven lijkt ons wat te veel eer. De grote Peugeot zat al sinds 2014 in een dip, waarbij het nieuwe model maar voor een kleine opleving zorgde. Hoe anders is dat bij de nieuwe 3008, die sinds 2017 bijzonder mooie cijfers laat zien.
De eerste exemplaren
De huidige Peugeot 508 werd geïntroduceerd in 2017 en kwam op de markt in 2018. Een jaar later verscheen de voor dit artikel interessante 508 SW. Om onze occasionzoektocht enigszins eerlijk te houden selecteren we dus 3008’s en 508’en van na 2019. Zoals elke week beperken we de maximale kilometerstand tot 150.000.
Wat blijkt: al vanaf €14.400 mogen we ons eigenaar van een Peugeot 3008 SUV uit 2019 noemen. Voor dat geld krijg je zelfs een behoorlijk complete uitvoering, want led-koplampen, navigatie en adaptieve cruise control zitten er gewoon op. Rond de €16.000,- krijg je meer keuze in uitvoeringen en komt ook de automaat in zicht. Onder de motorkap ligt in deze prijsklasse een 1,2-liter driecilinder PureTech met 131 pk.
Bij een bedrag van €16.845,- duikt de eerste ‘nieuwe’ Peugeot 508 SW op. Deze auto, van bouwjaar 2020, heeft eveneens 131 pk, die worden geproduceerd door een 1.5 BlueHDI. Een diesel dus, waardoor -ie voor de meeste particulieren niet zo interessant is. Vanbuiten ziet deze Allure-uitvoering er weinig spectaculair uit, maar aan de binnenkant ontbreekt het je aan niets. Zelfs het optionele Focal audiosysteem is aanwezig.
508 SW aanzienlijk duurder
De eerste Peugeot 508 SW met benzinemotor meldt zich pas bij € 17.498,-. Voor dat geld heb je zoveel keuze uit 3008’en dat je heel kritisch kunt zijn op de uitvoering. Bij de 508 geldt dat niet, maar daar zet hij een belangrijke troef tegenover. Onder de kap ligt een 1,6-liter viercilinder met 181 pk, die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Een aandrijflijn die je ook in de 3008 kunt krijgen, maar binnen onze criteria kost een vergelijkbare 3008 dan ook ineens €19.995,-. Voor dat geld is er ook een 508 SW 1.6 PureTech te vinden. Die heeft net iets minder gelopen, maar zou niet misstaan in onze rubriek ‘Back to basics’.
Pas als we ons budget verhogen tot €21.000,- wordt de keuze uit 508 SW’s met benzinemotor ruimer. Deze sportief uitgevoerde Blue Lease GT-Line uit 2020 heeft weliswaar al 142.887 kilometer ervaring, de samenstelling onderscheidt hem van het andere aanbod. Je kunt trouwens ook gemakkelijk €21.000,- kwijt zijn aan een 3008 SUV. Daarmee win je niet zozeer in bouwjaar, motorisering of uitrusting, maar vooral veel kilometers. Dat kan best een goed idee zijn, recent adviseerde specialist Joep Schuurman immers nog: “Een occasion met downsizemotor die meer dan 200.000 kilometer heeft gedraaid? Laten staan!”
Echt vergelijkbaar zijn de 3008 SUV en 508 SW dus nog niet, dat komt pas als we het budget andermaal opschroeven. Bij €22.900,- stuiten we op deze prachtig gespecificeerde 508 SW Plug-in Hybrid uit 2020. Nog maar 81.000 kilometer op de klok, zwart vanbuiten, rood vanbinnen en zelfs de dure optie Night Vision is aangevinkt. Op deze manier is de 508 SW ineens erg concurrerend, en er zijn meer exemplaren voor dit geld te koop.
Kortom: heb je minder te besteden, dan is de kans groot dat je thuiskomt met een keurige 3008. Is je budget wat hoger, dan lijkt een 508 SW met zijn soepelere en krachtigere aandrijflijn voorzichtig de betere deal. Al koop je voor net geen €23.000 ook een 508 SW uit 2022 met 1,2-liter PureTech driecilinder. Dat laat maar weer zien dat een groter budget het leven niet automatisch makkelijker maakt.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium | Elektrische achterklep | 360 Graden camera | Climate | Cruise| Telefoon |
- 2019
- 96.242 km

Peugeot 3008 1.6 HYbrid4 300 GT Navigatie / Camera
- 2020
- 57.377 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech GT | Panoramadak | Stoelverwarming | Camera
- 2021
- 24.051 km