SUV of station: occasionprijzen BMW 3-serie Touring en X1 vergeleken
Vreemde positionering
SUV’s zijn vreemde auto’s. Niet eens zozeer als het gaat om vormgeving of gebruiksdoel, wel wat betreft positionering in een modelgamma. Een goed voorbeeld daarvan is de BMW X1. Hoewel je hem als gevolg van zijn modelnaam in het vaarwater van de 1-serie verwacht is het in de praktijk een tegenhanger van de BMW 3-serie. Zie je daar op de occasionmarkt nog wat van terug? In dit artikel zetten we gebruikte exemplaren uit verschillende bouwjaren naast elkaar.
We pakken het dit keer anders aan dan in we deden bij onder meer de Mazda 6/CX-5 en Volkswagen Passat/Tiguan. Dit keer vergelijken we op generatie-niveau, waarbij de X1 het opneemt tegen de op dat moment leverbare Dreier. Zo krijgen we een breder beeld van de markt en sluiten de zoekresultaten aan op zowel de smallere als bredere beurs.
Eerste generatie BMW X1 versus 3-serie Touring
In 2009 presenteerde BMW de eerste generatie X1. Destijds zetten de Duitsers hem slim in de markt als stationwagon, voornamelijk om leasebedrijven en werkgevers gerust te stellen. Deze partijen waren op dat moment nog niet zo happig op pseudo-terreinwagens, wat maar weer eens aangeeft hoe veranderlijk de wereld is.
Goed, de eerste generatie BMW X1 dus, intern aangeduid als E84. Hij deelt zijn platform en zelfs wielbasis met de toenmalige, in 2005 geïntroduceerde BMW 3 Serie Touring (generatie E91). Dat is dan ook de auto waarmee we hem in eerste instantie vergelijken. Occasions direct tegenover elkaar zetten blijft lastig, maar we werken met dezelfde criteria voor zowel de X1 als 3 Serie Touring. Bouwjaar tussen 2009 en 2012, omdat de 3-serie in dat laatste jaar werd opgevolgd door een nieuwe generatie, en een aantrekkelijke kilometerstand tot 150.000.
Binnen deze kaders vinden we 73 gebruikte X1’s tegen 60 exemplaren van de 3-serie Touring, ze zijn aardig aan elkaar gewaagd. Dat zien we ook als we verder scrollen: de prijsverschillen tussen beide carrosserievormen zijn en blijven klein. Wel opvallend: als je goed je best doet kun je ruim onder de 10 mille een E91 3-serie Touring scoren, terwijl de goedkoopste X1’s voor bedragen rond de €10.500 van eigenaar wisselen.
Schroef je het budget op tot €12.500, dan heb je een ruime keuze uit beide modellen en als je nog iets verder gaat gebeurt er iets interessants. Rond de €15.000 lukt het ook om een nieuw model 3 Serie (F31) uit 2012 te bemachtigen, al is het dan meestal een 316i met 136 pk terwijl de X1 vrijwel altijd een 20i met 184 pk is. Wat je kiest hangt daarom vooral af van je wensen. Een SUV met iets meer vermogen en een ouder platform, of toch een nieuwere stationwagon met wat minder puf? Onwillekeurig lijkt de nieuwere 3-serie de betere deal. Zelf meekijken? Klik hier voor het resultaat van deze zoekopdracht.
Tweede generatie X1 versus BMW F31 (2015-2022)
Met de 3-serie zijn we dus vloeiend een generatie opgeschoven, het duurde nog tot 2015 voor de X1 zou volgen. Het recept van de nieuwe is anders dan voorheen, want de tweede X1 (intern F48) deelt zijn platform nu daadwerkelijk met de 1-serie. Het betekent dat deze auto niet langer in beginsel achter- maar juist voorwielaandrijving heeft. Een schok! Maar als je verwacht dat je deze keuze terugziet in de occasionprijzen, dan kom je bedrogen uit.
Concludeerden we al dat je een F31 3-serie vanaf zo’n €15.000 koopt, voor een nieuwe X1 moet je al gauw een paar duizend euro meer meenemen. We vinden er binnen onze criteria maar eentje voor net onder de €16.000, wat al gauw oploopt tot €17.000 of meer. Let wel: dan heb je het praktisch altijd over de X1 18i, met 136 pk sterke driecilinder onder de kap. Dit bescheiden blok is overigens niet voorbehouden aan het platform van de 1-serie, je vond hem tussen 2015 en 2019 ook in de 318i.
Koopjesjagers kunnen dus hun slag slaan, maar wie de ruimste keuze wil doet er goed aan om het budget te verhogen tot rond de €20.000. De drempel voor het upgraden naar het nieuwste model 3-serie Touring (G21) is vrij hoog: daarvoor moet je minimaal €25.440 meenemen, maar het gros van deze auto’s kost je al gauw €30.000 of meer. Dat maakt de X1 in dit geval een relatief aantrekkelijke keuze.
En als hij bijna nieuw mag zijn?
Opnieuw is de beweging naar een nieuwe generatie vloeiend ingezet. Bij de 3-serie Touring kwam die er immers al in 2019, de X1 moest tot 2022 wachten op een opvolger. Het maakt zo’n nieuwe X1 is op de occasionmarkt nog relatief zeldzaam. Even zoeken leert dat we minstens €39.940 moeten neerleggen voor een exemplaar met bijna 65.000 kilometer op de teller, waarvoor we een relatief kaal uitgevoerde plug-in hybride de onze mogen noemen. Ook geen hoogvlieger met qua uitrusting, maar wel veel goedkoper is deze BMW 318i Touring uit 2022. Slechts een jaar ouder, zelfs net iets minder kilometers, maar hij mag mee voor nog geen €30.000. In dit geval zouden wij het wel weten, tenzij je echt van je zonnestroom af moet.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X1 XDrive20i AUTOMAAT High Executive Sport line, leder, trekhaak, vele opties,NL auto met nationale auto pas
- 2017
- 115.573 km

BMW X1 sDrive18i Executive | Pano | Leer | 18inch | X-Line | Unieke kleur!
- 2018
- 77.843 km

BMW 3-serie Touring 320i 184 PK AUTOMAAT / Executive / LED / Panodak / harman/kardon
- 2016
- 106.964 km