Stellantis neemt belang in waterstofexpert Symbio
Op gelijke voet met Michelin en Faurecia
Heus niet alleen Toyota en BMW timmeren op het gebied van waterstoftechnologie aan de weg. Ook Stellantis is druk in de weer met de ontwikkeling van voertuigen met een brandstofcel aan boord. Om zijn waterstofavonturen kracht bij te zetten, neemt het een groot belang in Symbio.
De merken van Stellantis leveren een breed scala aan personenauto's, maar ook op bedrijfswagenvlak is het portfolio van Stellantis gigantisch. Van diverse bedrijfswagens bestaan niet alleen versies met verbrandingsmotoren, maar ook volledig elektrische versies. Van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert komen ook in Nederland reeds gepresenteerde waterstof-elektrische varianten op de markt. De waterstoftechniek in die bestelbussen is afkomstig van Symbio, een joint-venture van Michelin en toeleverancier Faurecia. Stellantis neemt nu een aandeel van 33,3 procent in het bedrijf.
Eerder dit jaar werd al bekend dat Stellantis zich zou willen inkopen in Symbio. Dat gaat nu dus daadwerkelijk gebeuren. Symbio wil vanaf 2025 op jaarbasis 50.000 brandstofcellen kunnen produceren. In de tweede helft van dit jaar stampt het daar een nieuwe fabriek voor uit de grond in Frankrijk. Omstreeks 2028 moet de jaarlijkse productiecapaciteit van brandstofcellen al op 100.000 stuks liggen.
Symbio heeft overigens ook een samenwerking met Renault. Of die samenwerking blijft voortbestaan, is vooralsnog niet helder.