Stellantis houdt rekening met nieuw chiptekort

Voorbereiden op schaarste

Peugeot 208 fabriek

Volgens Stellantis ligt het volgende chiptekort mogelijk al op de loer en dat kan opnieuw voor verstoring van de autoproductie zorgen. Om dat voor te zijn, neemt Stellantis enkele maatregelen.

Het chiptekort dat de auto-industrie al sinds 2020 parten speelt is nog niet goed en breed achter de rug, of Stellantis vreest het volgende tekort al. Het Frans-Italiaans-Amerikaanse megaconcern houdt er rekening mee dat broodnodige microchips in de nabije toekomst opnieuw schaars worden. De hoofdinkoper voor Stellantis, Joachim Kahmann, waarschuwt volgens Bloomberg dat de vraag naar microchips de komende jaren bijzonder snel groeit vanwege de enorme toename van softwarematige functies in auto's.

Om hier alvast op voorbereid te zijn, legt Stellantis met diverse chipleveranciers deals voor de lange termijn vast. Onder meer met Infineon, NXP, Onsemi en Qualcomm wordt er gewerkt aan leveringszekerheid. Stellantis koopt tot 2030 voor €10 miljard aan microchips in. Dan gaat het om Siliciumcarbide 'MOSFET'-chips, Microcontroller Units (MCU) en SoC-chips. Het concern gaat ook zelf samen met aiMotive en SiliconAuto chips ontwikkelen voor eigen productie. Mochten er toch tekorten optreden dan zegt Stellantis er op voorbereid te zijn om de productie dan zo min mogelijk te laten vertragen. Het gebrek aan één chip moet niet langer een productielijn stil kunnen leggen. Tenslotte werkt Stellantis ook aan het verminderen van de afhankelijkheid van Chinese en Taiwanese chipfabrikanten, omdat de levering van chips uit die hoek zeer gevoelig is voor geopolitieke kwesties.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.