De Rivian R2 oogt veelbelovend, maar de Rivian R3 is pas echt leuk!
Charmant, relatief compact en ook voor Europa
Rivian onthult niet alleen de langverwachte R2-SUV, maar tovert ook een verrassing uit de hoge hoed: de Rivian R3. En die is opvallend charmant!
Rivian is één van de meest veelbelovende startups op EV-gebied. Het blijft echter een startup, en dus zijn er allerlei (financiële) moeilijkheden en andere opstartproblemen. Vandaag is het echter een mooie dag voor het Amerikaanse bedrijf, want er wordt gezinsuitbreiding gelanceerd. Wat heet: waar Rivian het tot nu toe moest doen met ‘slechts’ de grote R1T-pick-up, R1S-SUV en de bestelbus die ooit voor Amazon werd ontwikkeld, staan er nu meteen twee nieuwe modellen klaar. Die zijn allebei compacter en dus veel interessanter voor als Rivian de oversteek maakt naar Europa, wat absoluut in de planning zit voor het merk.
De Rivian R2 lijkt op de al bestaande R1, maar is aanzienlijk compacter.
We bewaren het lekkerste graag voor het laatst en beginnen dus met de Rivian R2. Om te zien lijkt deze SUV strek op de R1S die we al even kennen, maar vergis je niet: de R2 is veel compacter. In de lengte scheelt het maar liefst 39 centimeter, maar de R2 is ook 11 centimeter minder breed en 26 centimeter (!) lager. Een lengte van 4,71 meter maakt hem ineens korter dan een Tesla Model Y, en de verkoopcijfers bewijzen dat Europeanen dat zeker niet te groot vinden. Rivian zou Rivian niet zijn als het de R2 niet zou neerzetten als een stoer vrijetijdsvoertuig, dus krijgen we de auto meteen voorgeschoteld met onder meer dakdragers. Ook kan de achterruit in de achterklep zakken. Zo bont als Fiskers ‘California Mode’ maakt Rivian het nog net niet qua open rijden, maar met klapraampjes achter en die open achterruit komt de R2 een heel eind.
Van links naar rechts Rivian R2, Rivian R3 en Rivian R3X, een opgestoerde versie van de R3
Over de R3 is Rivian heel wat minder spraakzaam, dus op exacte maten moeten we nog even wachten. Wel weten we wat we zien, en dat is bijzonder smakelijk. Net als een Hyundai Ioniq 5 oogt de Rivian R3 enigszins als een hatchback uit de jaren 70 of 80, maar dan uiteraard heel modern en voorzien van een stevig offroad-sausje. Dat geldt nog sterker voor de R3X, een nadrukkelijk op offroadgebruik toegespitste variant. De R3 gaat verder waar de nieuwe BMW 5-serie Touring het laat liggen, en heeft een separaat te openen achterruit als onderdeel van een grotere klep. Het interieur oogt erg concept-car-achtig en zit vol met handige vakken en bakken.
Nieuw platform
Onderhuids hebben de Rivian R2 en Rivian R3 een heleboel gemeen. Beide auto’s staan op hetzelfde, geheel nieuwe platform en zijn beschikbaar met drie verschillende aandrijfconfiguraties. Dat kun je letterlijk nemen, want er zijn versies met één (RWD), twee óf drie elektromotoren. De snelste variant zou in minder dan 3 tellen van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/h) moeten kunnen accelerern. Het structurele accupakket is ook volledig nieuw en moet in de R2 en de R3 een rijbereik van meer dan 300 mijl (482 kilometer) opleveren, al is dat volgens de wat pessimistische (of realistische) Amerikaanse testcyclus. In Europa belooft Rivian zelfs meer dan 550 kilometer voor de R2 en een 0-100-tijd van minimaal 3,2 seconden.
In de VS gebruikt ook Rivian inmiddels Tesla's North American Charging Standard.
Dat er nog niet zoveel bekend is over de R3 en R3X, is niet zo gek. Om de introductie van beide modellen haalbaar te maken, moet Rivian keuzes maken, en de prioriteit ligt bij de R2. Die gaat in de VS minimaal zo’n 45.000 dollar kosten, veel minder dan de R1 (75.000). De eerste Rivian R2’s moeten in de eerste helft van 2026 worden afgeleverd, dus op een R3 moet je al helemaal lang wachten. Zeker in Europa: de introductie van de R2 en de R3 volgt hier pas na de Amerikaanse launch.