Peugeot 2008 tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht

Schot in de roos

Peugeot e-2008

De huidige generatie Peugeot 2008 is sinds 2019 op de markt. Het bleek een schot in de roos en ook vijf jaar na dato staat hij nog steeds in de Nederlandse verkoopcijfer-top 20. Op de negentiende plek (in de verkooplijst over heel 2024), om precies te zijn. We zetten op een rij wat je moet weten over deze populaire Peugeot. 

De naam ‘Peugeot 2008’ is bepaald niet nieuw, want al in 2013 zag Peugeot heil in het compacte SUV-segment. Hij creëerde niet alleen een nieuw plekje, tegelijkertijd volgde hij de 207 SW op. Dat zie je er ook wel aan af. De eerste 2008 is eigenlijk vooral een iets hogere stationwagon. De tweede generatie 2008, die we in dit artikel behandelen, zoekt het echt hogerop. Niet alleen is de koets duidelijk hoger, ook qua verkoop- en leaseprijzen schurkt deze B-segmenter steeds dichter tegen de Peugeot 308 aan. 

Techniek Peugeot 2008 

Onder de motorkap is de Peugeot 2008 vooral een 208. Er is bijvoorbeeld geen plug-in hybride variant. In plaats daarvan vinden we de bekende 1,2-liter PureTech-benzinemotoren met 100, 130 of 155 pk. De 1.5 BlueHDI-diesels met 100, 110 of 130 pk zullen in ons land zeldzaam zijn. Naast de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak levert Peugeot optioneel een achttraps automaat van Aisin, onder de naam EAT8.  

In 2024 werden de PureTech-motoren vernieuwd, waarbij ze onder meer mild hybride-techniek en een distributieketting kregen. Dit laatste als reactie op problemen met de distributieriem, waarvan ook de Peugeot 2008 niet gevrijwaard bleef. Uiteindelijk besloot fabrikant Stellantis de garantietermijn met terugwerkende kracht op te rekken tot tien jaar of 175.000 kilometer. Dit is wel aan strenge voorwaarden gebonden, waar je goed op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte Peugeot 2008

Peugeot e-2008, je ziet bijna geen verschil met de normale.

Opvallend aan de ‘nieuwe’ 2008 is dat hij al vanaf het begin met een elektrische aandrijflijn wordt geleverd. Deze Peugeot e-2008 deelt zijn techniek met de compacte e-208, wat hem een 136 pk sterke elektromotor en een netto 45 kWh groot batterijpakket bezorgt. Later werd een 155 pk sterke variant toegevoegd, waarbij de batterijcapaciteit steeg naar netto 51 kWh. Dankzij deze wijziging en de toevoeging van onder meer een warmtepomp in modeljaar 2022 steeg de opgegeven actieradius van 325 naar 406 kilometer. 

Peugeot 2008 heeft het moeilijk in tests 

Die opwaardering blijkt broodnodig, zo ondervinden we in 2020 als de e-2008 het opneemt tegen de Hyundai Kona Electric. De Peugeot maakt indruk met zijn ruimte en interieuraankleding, maar laat het liggen op bedieningsgemak en aandrijflijn. “Als je een veiligheidsmarge in acht neemt, moet je met de e-2008 na net iets meer dan 200 kilometer op zoek naar een laadvoorziening, terwijl dat met de Kona pas na bijna 400 kilometer nodig is.”  

Ook tegen de Citroën ë-C4, waarmee hij veel componenten deelt, legt de Peugeot-SUV het af. “Het familieberaad eindigt met een kleine voorsprong voor de Citroën. Kort samengevat verdient hij dat doordat hij voor vrijwel dezelfde prijs niet alleen meer ruimte, maar ook net wat meer luxe biedt.” Maar ook tegen de MG 4 weet de Peugeot geen harde vuist te maken. Hij rijdt weliswaar verfijnder dan zijn Chinese tegenstrever, maar verliest de test vooral op prijs en actieradius,   

Of de 2008 meer kans van slagen heeft tegen… zichzelf? We ontdekken het in een vergelijkende test tussen de Peugeot e-2008 en de benzinevariant met 130 pk. De conclusie: “Ieder jaar kost de e-2008 dus zeker zo’n € 2.000,- minder. Met gelijke uitrusting kost de elektrische versie in aanschaf zo’n € 6.000,- meer. Die rekensom komt dus al vrij snel uit in het voordeel van de elektrische variant. En dat voor een auto die grotendeels hetzelfde is, maar dan net wat fijner

Nu we toch aan het vergelijken zijn: we ontdekken ook hoe de 2008 zich houdt tegenover zijn grote broer 3008. Beide auto’s zijn voorzien van de 1,2-liter benzinemotor en het kleine leeuwtje maakte indruk. “Wanneer je voor de kleinere auto gaat, hoef je zeker niet aan comfort en veiligheidsverhogende voorzieningen in te leveren”, concludeerden we

Gebruikers over hun Peugeot 2008 

In de rubriek ‘Zo ver komt’ analyseerden we het verbruik en de actieradius van de elektrische Peugeot 2008 op basis van zelf gemeten waarden en die van gebruikers. De conclusie: “Een Peugeot e-2008 komt in de praktijk 230 tot 260 kilometer ver op een acculading.” Dat komt neer op een verbruik tussen de 19,5 en 17,3 kWh/100 km. Dat is in veel gevallen voldoende, maar ook al gauw 100 kilometer minder dan de fabriek opgeeft. Ook tijdens de AutoWeek-duurtest bleek de Peugeot e-2008 allerminst zuinig. 

Tot nu toe heeft de Peugeot 2008 het dus niet gemakkelijk, in vergelijkende tests legt de elektrische variant het regelmatig af tegen concurrenten. Gelukkig blijken gebruikers in de praktijk heel tevreden met wat hun 2008 te bieden heeft. “De binnenruimte is goed voor elkaar”, schrijft de gebruiker van een Peugeot e-2008. “Ik kan prima ‘achter mijzelf’ zitten (mijn lengte is 1,93 meter). De kofferbak is niet van stationwagon-formaat, maar wij kunnen er nu prima mee uit de voeten.” Ook een PureTech 130 benzine-rijder is content met het ruimteaanbod. “Voor twee personen is het hartstikke ruim natuurlijk. Met familie of vrienden in de auto is er ruimte genoeg voor vier volwassenen, achterin wat minder ruimte voor lange mensen.”  

Het opvallende interieurconcept van de Peugeot 2008, met de zogenaamde i-Cockpit en het compacte stuurwiel, levert in de praktijk minder problemen op dan bij eerdere versies. “Ik heb totaal geen last met de zitpositie tegenover de cockpit. Je kijkt bij Peugeot over het stuur naar je tellers in plaats van door het stuur. Mijn stoel staat in de laagste positie en heb gewoon goed zicht op het display”, schrijft de 1,80 meter lange eigenaar van een e-2008. Een 1,93 meter lange bestuurder heeft iets meer tijd nodig om zich te nestelen, maar zit uiteindelijk ook goed. 

Conclusie Peugeot 2008 

De Peugeot 2008 mag populair zijn, in vergelijkende tests weet hij nauwelijks te overtuigen. Dat komt vooral op het conto van de elektrische variant, die ten opzichte van veel andere EV’s serieuze tekortkomingen heeft op het gebied van verbruik en actieradius. Daardoor zou je bijna vergeten dat de 2008 in zijn klasse behoorlijk veel ruimte, volwassen rijeigenschappen en een bovengemiddeld fraai interieur te bieden heeft. Stuk voor stuk redenen waarom veel kopers met een Peugeot 2008 naar huis gaan. 

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.