Opties zijn bij de Citroën C4 geen optie – Back to Basics
Panoramadak geschrapt, metallic lak standaard
De Citroën C4 is vernieuwd, en je hoeft nu eens geen kenner te zijn om het verschil te zien. Met een veel strakkere voor- en achterzijde gaat de compacte Fransman zijn tweede levensfase in, met een opnieuw relatief bescheiden prijskaartje. Levert €32.450 hier een fatsoenlijke auto op, of moet de portemonnee verder open?
‘Relatief bescheiden’ moet je als het autoprijzen betreft uiteraard in de context van de tijd zien. In 2020 was een C4 er nog vanaf €26.890, nota bene met 130 pk, terwijl je nu €32.450 betaalt voor een exemplaar met 100 pk. Anderzijds is een automaat nu standaard en gaat het anno 2025 om de vernieuwde, mild-hybride Puretech-motor, die dankzij zijn distributieketting hopelijk langer probleemloos functioneert dan zijn voorganger. Bovendien is de elektrische ë-C4 juist een stuk goedkoper geworden: in 2020 betaalde je er minimaal €38.190 voor, nu €35.215.
Die 100-pk variant van Stellantis’ ‘Hybrid’-aandrijflijn is veel minder gangbaar dan die met 136 pk, die Stellantis in bijna alle modellen voor Europa stopt. Ook bij de C4 kom je al snel bij de sterkere versie uit. De 100-pk variant is er alleen in combinatie met basis-uitrustingsniveau You. Andersom geldt dat ook: de You is er alleen met 100-pk benzinemotor. Bij de elektrische ë-C4 zien we iets soortgelijks: de ‘oude’ aandrijflijn met 50 kWh en 136 pk is er alleen als You, alle andere versies krijgen een 156 pk sterke elektromotor en een accu van 54 kWh. Die laatste raden we trouwens sterk aan, want de nieuwere aandrijflijn is ook nog efficiënter en dus aan alle kanten beter.
Maar vandaag rijden we virtueel weg in de benzine-C4, want die is immers het voordeligst. Die You-versie pik je er zo uit, want dit is de enige op 16-inch stalen wielen met wieldoppen die zich op weinig overtuigende wijze als lichtmetaal presenteren. De You heeft bovendien geen lak op de deurgrepen en heeft als enige koplampen die niet volledig uit leds bestaan, al vermeldt b;ijft het onduidelijk of dat ook voor het dimlicht geldt. Een beetje treurig zijn de overduidelijk ‘afgedopte’ mistlampen in de voorbumper, maar daarvoor hoeft de You-rijder zich niet te schamen. Zelfs de allerduurste Max heeft hier standaard plastic doppen in plaats van lampen, mistlampen voor zijn in alle gevallen optioneel.
Citroën speelt een interessant spelletje als het om lakkleuren gaat. Elk van de vier uitvoeringen heeft zijn eigen ‘gratis’ kleur, die dus verschilt per uitvoering. Onder de zes verschillende kleuren is één unilak – een alleraardigst groen- maar het chique metallic blauw is als enige inbegrepen bij alle versies en is de enige gratis optie voor de You. Staat hem wat ons betreft prima.

Dat lichtgrijze stofje doet veel goeds voor het interieur, dat verder ook best compleet oogt.
Ook aan de binnenkant is de basis-C4 relatief kleurrijk. De lat ligt niet al te hoog op dat vlak: de binnenzijde is niet geheel zwart, en dat zien we meestal anders. De stoelen zijn deels uitgevoerd in een lichte grijstint, wat in samenspel met een witte baan best leuk oogt. Toch zijn deze stoelen voorbehouden aan de You, die als enige geen ‘Advanced Comfort Seats’ met extra schuimvulling krijgt. De You doet het daarmee ook zonder opbergtassen achterop de stoelen, zonder stoelverwarming en zonder verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel. Dit is meteen het voornaamste verschil tussen de You en de Plus, die daarnaast volledige ledverlichting vooraan, elektrisch inklapbare buitenspiegels, portiergrepen in carrosseriekleur, led-interieurverlichting, een in hoogte verstelbare bagageruimtebodem en 18-inch lichtmetaal heeft. De Citroën C4 You is wel standaard uitgerust met climatecontrol met twee zones, een 10-inch infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay (maar zonder navigatie), cruisecontrol (niet-adaptief), een middenarmsteun en elektrische ramen rondom.
Wie zijn basis-C4 wat wil aankleden, heeft simpelweg pech. Buiten een kleur en wat losse accessoires zijn opties geheel niet leverbaar. Ook bij andere uitvoeringen is het aantal beschikbare opties bescheiden. Een opvallende misser is een panoramadak: voor de facelift was dat leverbaar op de C4 en kon je het zowaar ook openen, nu treffen we zo’n dak helemaal niet meer aan.
De keuze van de auteur
Met de standaarduitrusting van de C4 is wat mij betreft goed te leven, maar toch is de duurdere Plus wel aantrekkelijk. Niet alleen levert het die betere en bovendien verwarmbare stoelen op, maar ook krijgt de C4-koper er meteen 36 pk en 25 Nm aan motorkracht bij. Geen noodzaak, maar wel prettig. Die krachtigere motor heeft nog een onverwacht voordeel: hij krijgt standaard een uitlaatsysteem met zichtbare eindstukken links én rechts mee, een uitstraling-verhogend onderdeel dat op de 100-pk versie ontbreekt.

De Citroën C4 met 136 pk heeft een zichtbaar uitlaateindstuk aan weerszijden van de achterbumper.
De twijfel tussen de You en de Plus wordt resoluut beëindigd door het bestaan van de Business, een zakelijke actieknaller die volgens Citroën maar liefst €5.325 voordeel oplevert. Het voordeel is in ieder geval significant, want voor de prijs van een Plus (€34.750 ofwel €2.300 meer dan een You) krijg je alles van de Plus, maar ook (onder meer) adaptieve cruisecontrol, keyless entry, een digitaal instrumentarium en TomTom-navigatie. Alle lakkleuren behalve Elixer Red zijn bij de Business bovendien gratis, al kies ik ongewijzigd voor het zakelijke ‘Eclipse Blue’. Met nog €300 voor een verwarmbare voorruit en mistlampen voor staat er een auto van €35.050, én misschien wel de beste deal die de C4-prijslijst te bieden heeft.

Het interieur van de Business, met die felbegeerde Advanced Comfort-stoelen.
C4 X
Rest mij alleen nog om op het bestaan van de Citroën C4 X te wijzen. Als liefhebber van automobiele rariteiten zou ik stiekem liever voor die sedan gaan als de C4 de enige auto ter wereld was. De benzinegestookte C4 X is er alleen met 136 pk en kost als You €34.320. Bij de Business is het prijsverschil veel kleiner: met €35.450 is de C4 X hier €700 duurder dan de reguliere C4.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 Hybrid 100 You |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.750 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.800 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.303 kg |
Laadvermogen | 502 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 700 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 108 g/km |