Nieuwe Volkswagen Transporter: vanbuiten én vanbinnen
Vier elektrische versies
De marketingmachine van Volkswagen is speciaal voor de Transporter op de turbostand gezet. Gisteren slingerde Volkswagen Bedrijfswagen een eerste blik op de nieuwe Transporter de wereld in en nu laat het zijn nieuwe middelgrote bus van zowel de buiten- als de binnenkant zien.
De nieuwe Volkswagen Transporter wordt een bijzondere. Het wordt namelijk minder een Volkswagen en meer een Ford. Voor de nieuwe Transporter leent Volkswagen de Transit Custom van Ford, een bus waar het zijn eigen designsausje over uitgiet én waar het een eigen interieur in perst. We weten nu onder andere meer over de aandrijflijnen van de nieuwe Volkswagen Transporter.
Volkswagen Transporter: de achterzijde en raampartij lijken zeer sterk op die van de Transit Custom.
Geen Transporter zonder dieselmotoren en dus maakt Volkswagen al melding van de komst van 110, 150 en 170 pk sterke TDI-dieselmotoren. Vierwielaandrijving is daarbij mogelijk vanaf de 150 pk sterke variant. Daarbij komt er een 233 pk sterke plug-in hybride, maar ook vier volledig elektrische versies. Die elektrische e-Transporters krijgen vermogens van 116, 136, 218 en 286 pk. Het accupakket van de elektrische e-Transporters is 83 kWh groot, al moet de 116 pk sterke instapper het met een 54 kWh-pakket doen. De eerste elektrische Volkswagens e-Transporter worden achterwielaandrijvers, al zit er ook een vierwielaangedreven versie in het vat. De elektrische Transporter wordt gewoon naast de elektrische ID Buzz Cargo geleverd.
De nieuwe Transporter wordt 5,05 meter lang en groeit in de lengte dus maar liefst een kleine 15 centimeter ten opzichte van het uitgaande model. De wielbasis neemt met bijna 10 centimeter toe tot 3,1 meter. Maar er is meer. Er zit ook een 5,45 meter lange Transporter in het vat met een verlengde wielbasis. Het laadvolume van de Transporter bedraagt – afhankelijk van de gekozen lengte- en hoogtemaat – 5,8 tot 9 kubieke meter. Hij wordt dus aanzienlijk ruimer dan de ID Buzz Cargo. Die schopt het namelijk tot een laadvolume van 3,9 kubieke meter. Het maximum laadvermogen bedraagt 1.300 kilo, terwijl dat van de ID Buzz Cargo 650 kilo bedraagt.
Volkswagen Transporter
In Duitsland is de nieuwe Transporter al te bestellen en wel voor een vanafprijs van €36.780. Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt. De uitgaande Transporter is meermaals gefacelift en gaat nu als T6.1. door het leven. Die auto deelt een deel van zijn basis nog met de T5 die in 2003 op de markt kwam.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Transporter 2.0 TDI 150 pk L1H1 Airco, 17" LMV, 3-Zits Laadruimte Pakket, PDC V+A, Bluetooth
- 2022
- 15.426 km

Volkswagen Transporter Bedrijfswagens Bestelwagen Bestelwagen L2 Elektromotor 160 kW (218 pk) 3500 m
- 2025
- 16 km

Volkswagen Transporter Bedrijfswagens Bestelwagen Bestelwagen L2 Elektromotor 160 kW (218 pk) 3500 m
- 2025
- 15 km