Nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke plug-in hybride

Voordeliger door lagere bpm

147 reacties

Video

De BMW M5 is er ruim een jaar na de onthulling van de nieuwe 5-serie. De performance-versie van de 5-serie hoort er helemaal bij, want al sinds de tweede generatie 5-serie bestaat er een M5. Voor het eerst doet de M5 het met een plug-in hybride aandrijflijn. Die levert een systeemvermogen van 727 pk en een systeemkoppel van 1.000 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/h in 3,5 seconden. Dankzij het 18,6 kWh grote accupakket kan hij 67 tot 76 kilometer geheel elektrisch rijden wanneer hij aan de stekker is opgeladen. Voor de derde keer in de geschiedenis wordt de M5 ook als Touring leverbaar. Half augustus gaat het doek van de powerstation, waarvan de productie start in november. Begin 2025 kun je de M5 Touring voor het eerst op de weg tegenkomen, de sedan verschijnt daar al in november. 

De BMW M5 onderscheidt zich minder heftig van de normale 5-serie dan de M3 ten opzichte van de 3-serie. De M5 heeft even grote nieren als de 5 en de i5. Wel zijn ze meer open, en dat geldt ook voor de openingen in de voorbumper. De zijschermen zijn breder en de rechtopstaande randen langs de wielkasten zijn lager dan die van de gewone 5-serie. Ze zijn 10 mm hoog in plaats van 44 en dat maakt de auto optisch lager, volgens designer Jose Casas. Daaraan draagt ook de in kleur gespoten skirt bij. Vanaf de C-stijl, met daarin naast het achterste zijruitje de aanduiding M5, zijn de lijnen anders. Het allerdikst oogt de M5 aan de achterzijde, waar een enorme diffusor flink onder de bumper uitsteekt. Daarbovenop laten de vier uitlaten geen misverstand bestaan over het potentieel van de M5. De laadpoort zit zoals bij alle BMW PHEV’s in het linker voorscherm.

Carbon dak maakt M5 30 kilo minder zwaar

Wie het optionele carbonpakket en het carbon dak bestelt voegt nog wat uiterlijk vertoon toe aan de powersedan. De spiegelbehuizing is dan van dat lichtere materiaal, het dak brengt het gewicht met 30 kilo omlaag. De verbrandingsmotor komt tot 585 pk. De in de achttraps automaat geïntegreerde elektromotor levert 197 pk en het systeemvermogen komt uit op 727 pk. Benzinekracht zorgt voor 750 Nm aan koppel, uit de elektromotor komt 280 Nm. Als systeemkoppel geeft BMW M 1.000 Nm op. De aandrijflijn is een combinatie van die van de BMW XM, de BMW M760i en de 550e. Ten opzichte van die krachtigste plug-in hybride 5-serie (die een zescilinder heeft) heeft de M5 een iets kleiner accupakket. De M5 komt 67 tot 76 kilometer ver en heeft ook een puur elektrische rijmodus. In de meer fanatieke rijstanden, zoals Dynamic en Dynamic Plus, staat de verbrandingsmotor altijd aan. De M5 heeft vierwielaandrijving, waarbij hij ook weer in staat is de voorste wielen helemaal uit te schakelen en dus een pure achterwielaandrijver wordt. Active Steering op de achteras kan de achterwielen tot 2,5 graad laten meedraaien. 

305 km/h 


BMW M5-kopers kunnen met het aanvinken van een pakket een afgeregelde topsnelheid van 305 km/h voor hun M5 krijgen. Geheel elektrisch rijden kan tot een snelheid van 140 km/h. Bij het in ontvangst nemen is het overigens wel even zaak goed alle rijstanden door te lopen. Bovenop de al bekende M-bedieningsconcept, waarbij je voor elk onderdeel van de aandrijflijn favoriete standen kunt kiezen zit nu het M Hybrid-programma. Daarbij zijn de mate van recuperatie in te stellen maar ook de manier waarop de V8 en de elektromotor op elkaar reageren. Het is het handigst om alles samen te brengen in de twee rode M-knoppen op het stuur. Daarin kun je bepaalde combinaties opslaan, die vervolgens direct inschakelbaar zijn. Via de M Mode kun je de mate waarop de rijhulpsystemen ingrijpen bepalen. Er zijn drie standen: Road, Sport en Track.  

M5 minder duur door lagere bpm

De M5 heeft een specifiek M-interieur, waarbij de M-kleuren prominent aanwezig zijn. In de leuningen van de stoelen licht het M5-logo op. Bij het stuurwiel zitten extra grote flippers. De optielijst voor de M5 is niet heel lang. Het carbon exterieurpakket, alcantara hemelbekleding, het M Drivers Pack (begrenzing op 305 km/h), stoelventilatie en een trekhaak kunnen het bedrag verder laten oplopen, maar dan nog zal de M5 sedan minder duur zijn dan het vorige model. Door de plug-in hybride aandrijflijn zit er maar 1.300 euro bpm op de auto, en dat betekent dat de nieuwe M5 begint bij €144.347. Het exemplaar dat we in de video bij dit artikel laten zien, heeft bijna alle opties – op de trekhaak na – en kost om en nabij de €165.000. De laatste M5 van de vorige generatie kostte als normale versie al 175 mille. Dan had je ook nog de duurdere en sneller Competition en CS. 

BMW M5
bmw m5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5

Lezersreacties (147)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.